www.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (4 jaar en 52 dagen geleden)

Meer spelers op smart home markt, bezit blijft beperkt in Nederland

Houten, The Netherlands, 15 November 2017 - Slimme speakers en slimme thermostaten zijn met een penetratie van 12 tot 13 procent de twee smart home producten die het vaakst voorkomen in Nederlandse huishoudens. De belangrijkste redenen om een slimme variant te kopen van traditionele huishoudelijke apparatuur blijven het extra comfort en de mogelijkheid het apparaat op afstand te bedienen. Dat blijkt uit het meest recente rapport over de Nederlandse smart home-markt in Nederland van Telecompaper.

Nu meer spelers – zoals operators, producenten, platformaanbieders - zich op de markt mengen, zal het bezit langzaam groeien, zo concludeert Telecompaper in de tweede editie van zijn Smart home-rapport. Naast operators, producenten en platformaanbieders zijn ook retailers (zoals Ikea) en verzekeraars zich op de markt aan het roeren.

Vooralsnog is deze groei echter gering. Ten opzichte van vorig jaar is er qua bezit en redenen om een slim apparaat voor in huis te kopen weinig veranderd. Slimme thermostaten hebben het grootste aandeel (13%), deels omdat een aantal energieleveranciers deze apparaten vaak voordelig aanbieden aan nieuwe klanten. Slimme speakers zoals van Sonos (Alexa van Amazon of Google Home zijn nog niet beschikbaar in Nederland) volgen met 12 procent. Slimme camera’s en verlichting volgen daar weer op met 8 en 7 procent.

Deze percentages liggen ongeveer gelijk aan het aandeel van consumenten dat van plan is zulke apparaten in de komende twaalf maanden aan te schaffen (13% voor een slimme speaker, 12% een slimme thermostaat en slimme camera en 11% slimme verlichting)

Onbekendheid met smart home gelijk
Ook het aandeel van de consumenten dat niet bekend is met smart home producten, is vrijwel gelijk gebleven in vergelijking met een jaar geleden, ongeveer een kwart. Toch zijn er wel degelijk veranderingen gaande in de markt. Zo heeft winkelketen Ikea zich op de markt begeven met slimme lampen en begint ook de gezondheidszorg te kijken naar de mogelijkheden van smart home.

Zo kunnen persoonlijke alarmeringssystemen gekoppeld worden aan slimme beveiligingssystemen, of kan een licht om iemand wakker te maken geïntegreerd met smart lighting systemen. Slimme luchtkwaliteitsmeters zijn al een voorbeeld van een product dat zowel smart home als smart health is. Producten zoals slimme koelkasten kunnen ouderen die slecht ter been zijn helpen thuis te blijven wonen door boodschappen automatisch te bestellen. Door integratie in een smart home-platform zou een slimme koelkast zelfs een waarschuwing kunnen geven aan een mantelzorger wanneer de deur langer dan een paar dagen niet geopend is.

Geen snelle groei zonder 'grote jongens'
Zo lang de ‘grote jongens’ zoals Amazon (Alexa), Apple en Google hun smart home producten nog niet direct in Nederland verkopen, verwacht Telecompaper niet dat de markt snel zal groeien. Nederlandse start-ups zoals ThermoSmart of Homey proberen al wel een voet aan de grond te krijgen door eigen producten of een eigen smart hub aan te bieden, maar in veel huishoudens is het aantal verbonden apparaten nog te gering om een aansturende hub zinvol te maken.

Het rapport gaat verder in op welke andere producten consumenten bezitten en van plan zijn aan te schaffen, hun visie op privacy-gevaren en overige ontwikkelingen van de smart-home markt. Behalve consumentenonderzoek biedt het rapport ook inzicht in welk type spelers actief zijn in Nederland, waar de grootste mogelijkheden liggen maar ook de grootste obstakels. Het rapport blikt ook vooruit naar de komende jaren.

Voor de redactie
Telecompaper heeft in november 2017 de tweede editie uitgebracht van het rapport over de stand van zaken in de smart home-sector in Nederland. Het Smart Home Netherlands 2017 rapport beschrijft hoe de diverse onderdelen va de smart home-markt in Nederland er aan toe zijn en hoe de (deel)markten zich de komende jaren zullen ontwikkelen.

Voor het rapport zijn kwalitatieve interviews gehouden met belangrijke partijen in de markt, naast uitgebreid bureauonderzoek. Het rapport is verrijkt met data uit een reeks bronnen van Telecompaper zelf, zoals het Consumer Insights Panel en onze uitgebreide nieuws-database over de TMT-markt. De kosten van het rapport bedragen EUR 995.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Marion ter Welle
Telefoon: +31 30 6349600
Email: marion@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Verstreken tijd: 4 jaar en 52 dagen

Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO
Logo Schneider Electric