Microsoft introduceert nieuwe Minecraft Hour of Code tutorial

De werkgelegenheid in de Europese technologiesector is de afgelopen tien jaar drie keer harder gegroeid dan de werkgelegenheid in het algemeen. Toch kiezen relatief weinig Nederlandse kinderen voor een STEM-opleiding (science, technology, engineering en mathematics) en dreigen ze de aansluiting op de arbeidsmarkt van de toekomst te missen.

Daarom is het essentieel dat kinderen de juiste digitale vaardigheden leren om door te stromen naar de banen van de toekomst. Spelenderwijs leren programmeren is een belangrijke stap die we daarin kunnen nemen.

Om kinderen op een creatieve, laagdrempelige wijze in aanraking te laten komen met programmeren, introduceert Microsoft vandaag een nieuwe Minecraft Hour of Code tutorial genaamd Hero’s Journey.

De tutorial biedt een speelse manier om te leren programmeren, waarin programmeerconcepten zoals loops, debugging en functies aan bod komen. Wanneer leerlingen de tutorial hebben voltooid, kunnen zij hun code exporteren naar Minecraft: Education Edition, waardoor ze hun eigen werk in de game kunnen terugzien.

Hero’s Journey is speciaal gemaakt voor de internationale Hour of Code (4-10 december) en kan gratis gedownload worden via Code.org/Minecraft. De tutorial is beschikbaar voor Windows, iOS en Android. Bezoek voor meer informatie over de tutorial education.minecraft.net/hour-of-code.

“Elk bedrijf is straks een softwarebedrijf, ongeacht in welke industrie je terechtkomt”, zegt Martin Diepeveen, Education Lead bij Microsoft Nederland. “Het is belangrijk dat kinderen in de basis weten uit welke componenten een programma bestaat en hoe het werkt. Programmeren is een belangrijke stap om kinderen computational thinking aan te leren, het logisch en probleemoplossend kunnen denken.”

Minecraft: Education Edition kent momenteel twee miljoen gebruikers met licentie, verspreid over 115 verschillende landen. Op dit moment zijn er wereldwijd bijna zeventig miljoen gebruikers die Microsoft Minecraft tutorials hebben gebruikt om te leren programmeren.

Lees hier de blogpost van Mary Snapp, Head of Microsoft Philanthropies, over de nieuwe Minecraft Hour of Code Tutorial.

Neem bij vragen contact met ons op via onderstaande contactgegevens.

Microsoft Persdesk
Media relations