www.marcommit.nlwww.LVTPR.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

62% van de Nederlandse bedrijven is bang dat medewerkers hun smartphone gebruiken achter het stuur

Amsterdam, 14 november 2017 – Bijna tweederde van de senior managers binnen de Nederlandse bedrijven is bang dat hun werknemers hun mobiele telefoon gebruiken om te appen en internetten terwijl ze een zakelijk rit maken. Dat blijkt uit onderzoek1 van TomTom Telematics.

Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat bijna de helft (49 procent) van de bedrijven nog geen stappen ondernomen heeft - in de vorm van begeleiding, opleiding en/of training - om te voorkomen dat werknemers hun mobiele telefoon gebruiken achter het stuur. Dit terwijl Justitie het voornemen heeft om het gebruik van smartphones achter het stuur zwaarder te bestraffen2.

Het onderzoek van TomTom Telematics laat tevens zien dat 74 procent van de organisaties handsfree bellen nog steeds toestaat, terwijl uit onderzoek3 blijkt dat dit net zoveel afleidt als handheld bellen. René de Jong, Sales Director Benelux van TomTom Telematics, voegt hieraan toe; “Dit is waar slimme technologie zoals voertuigtelematica een rol kan spelen en bedrijven kan helpen bij dit probleem. Voertuigtelematica stelt bedrijven namelijk in staat om het rijgedrag van de medewerkers op de weg te monitoren en te sturen. Zo is bijvoorbeeld te zien of medewerkers te hard rijden, vaak abrupt remmen of scherpe bochten nemen. Hetgeen een indicatie kan zijn van te veel afleiding tijdens het rijden. Door deze rijstijldata te koppelen aan smartphone-data kunnen bedrijven beter inzicht krijgen in het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur door hun werknemers en de invloed daarvan op hun rijprestaties.”

-EINDE-

1 Het onderzoek is uitgevoerd onder senior managers bij vierhonderd Nederlandse bedrijven met vijf of meer medewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd in juni 2017.

2 https://www.trouw.nl/home/wie-appt-of-belt-achter-het-stuur-kan-straks-de-cel-in~a566c8e7/

3 Imagery-inducing distraction leads to cognitive tunnelling and deteriorated driving performance, University of Sussex 2016

Over TomTom Telematics
TomTom Telematics is een business unit van TomTom, die zich volledig richt op fleet management, voertuigtelematica en connected car-diensten. WEBFLEET is een Software-as-a-Service-oplossing (SaaS) die wordt gebruikt door kleine en grote bedrijven om de voertuigprestaties te verbeteren, brandstof te besparen, bestuurders te ondersteunen en de wagenparkefficiëntie in haar algemeenheid te verhogen. Daarnaast levert TomTom Telematics diensten aan verzekeringsmaatschappijen, verhuurbedrijven, leasemaatschappijen, auto-importeurs en ondernemingen die zowel bedrijven als consumenten bedienen.

TomTom Telematics behoort tot de meest toonaangevende aanbieders van telematicaoplossingen in de wereld met meer dan 785.000 abonnementen wereldwijd. Het bedrijf ondersteunt bestuurders in meer dan zestig landen en biedt het krachtigste lokale supportnetwerk dat er is, naast de grootste keuze in sectorspecifieke applicaties en integraties van externe partners. Meer dan 48.000 klanten profiteren dagelijks van het hoogste niveau wat betreft betrouwbaarheid, integriteit en beschikbaarheid van de ISO/IEC 27001:2013-gecertificeerde diensten die opnieuw geauditeerd zijn in november 2016.

Meer informatie is te vinden op tomtom.com/telematics.
Volg ons op Twitter @TomTomWebfleet

TomTom Telematics Persdesk