www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: CheckTwice

Digitale Versnelling Nederland: Cisco geeft komende drie jaar 76.000 Nederlanders een IT-opleiding

Amsterdam, 8 november 2017 - Digitale kansen voor iedereen. Als onderdeel van het programma ‘Digitale Versnelling Nederland’ kondigt Cisco het initiatief aan om iedereen in Nederland te helpen digitale vaardigheden te ontwikkelen. Daarmee beoogt het wereldwijde IT-bedrijf om in 2020 nog eens 76.000 Nederlanders getraind te hebben, met een focus op scholieren en studenten. Dit aantal komt bovenop de 100.000 Nederlanders die door de jaren heen al deelnamen aan Cisco’s belangeloos beschikbaar gestelde Networking Academy.

Op termijn kijkt Cisco naar verdere verbreding, bijvoorbeeld met een aanbod voor primair onderwijs, het volwassenenonderwijs en re-integratietrajecten. Cisco wil op deze manier zoveel mogelijk mensen (bij)scholen in digitale vaardigheden en zo bijdragen aan het terugdringen van het tekort aan digitale talenten. Er zijn nu ook diverse cursussen beschikbaar die zonder begeleiding gevolgd kunnen worden.

7,8 miljoen deelnemers wereldwijd
De Networking Academy viert zijn 20-jarig bestaan en leidde wereldwijd al 7,8 miljoen mensen op met trainingen en vakken die helemaal aansluiten bij waar de digitalisering nu om vraagt: gericht op probleemoplossing, methoden van aanpak en het leren nadenken over kansen en bedreigingen. Ze zijn niet gericht op (Cisco)producten, een specifieke programmeertaal of softwarepakket.

Niemand buiten de boot
“Iedereen moet toegang krijgen tot de juiste digitale training zodat ze mee kunnen draaien in onze steeds meer digitale maatschappij en economie", aldus Edwin Prinsen, Countrymanager van Cisco Nederland. “Het dichten van de toenemende kloof in digitale vaardigheden is echter een erg grote opgave voor ons onderwijssysteem alleen. Zo zien we dat lang niet alle docenten voldoende recente digitale kennis hebben over bijvoorbeeld coderen, netwerkonderhoud of cybersecurity. Hoe zouden ze hun leerlingen dan moeten opleiden? Ook hen moeten we dus helpen. Docenten staan bij ons centraal. Technologiebedrijven en toekomstige werkgevers moeten daarom meer samenwerken met de overheid en het onderwijs om ervoor te zorgen dat Nederland voldoende digitaal talent ontwikkelt om zijn plaats in de economische voorhoede te behouden en te versterken.”

Elke sector digitaal
Dit project is onderdeel van Cisco’s programma ‘Digitale Versnelling Nederland’. Een investeringsprogramma met als doel de digitalisering van de Nederlandse economie en maatschappij te stimuleren in samenwerking met overheid, bedrijfsleven en onderwijs. De missie voor Nederland is onder meer om de capaciteit van de Networking Academies sterk te vergroten en zo de komende drie jaar in ieder geval 76.000 studenten en scholieren op te leiden. Van laagdrempelige, maar cruciale, digitale basisvaardigheden en -bewustzijn tot intensieve netwerk- en coderingstrajecten. Naast onderwijsinstellingen werkt Cisco ook graag samen met andere organisaties. Het bedrijf kondigde onlangs nog aan bij te dragen aan de digitale scholing van duizenden medewerkers van een grote Nederlandse zorginstelling. Net als in andere sectoren is ook binnen de zorg het verkleinen van de digitale vaardighedenkloof cruciaal.

Wat is cybersecurity eigenlijk, en wat doe je met Internet of Things?
Het opleidingsaanbod van de Networking Academy is er voor iedereen: scholieren, studenten, docenten en werknemers die willen omscholen. Het uitvoerige opleidingsprogramma heeft onderdelen die – voor iedereen - volledig online zijn te volgen en onderdelen die meer ‘klassikale’ begeleiding vragen en toegevoegd kunnen worden aan lespakketten. Onder andere de zeer volledige introductievakken over ‘Cybersecurity’, ‘Internet of Things’ en simpelweg ‘Online gaan’ zijn nu online vrij toegankelijk op www.netacad.com.

Over Cisco
Cisco (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd leider in IT en helpt organisaties optimaal gebruik te maken van de kansen van morgen, door te laten zien wat er mogelijk is door zaken te verbinden die voorheen niet verbonden waren. Kijk voor het laatste nieuws op thenetwork.cisco.com. Meer informatie over Cisco is beschikbaar via www.cisco.com, www.cisco.nl en voor mobiele gebruikers via m.cisco.nl. Nieuws, achtergronden en foto’s vindt u op de EMEAR Network: ciscoemearnetwork.com of in de Cisco Newsroom: newsroom.cisco.com.

Meer over de landendigitaliseringsprojecten van Cisco: https://newsroom.cisco.com/cda

Voor meer informatie:
Check Twice