Datum: (281 dagen oud)
PR: Edelman

BT stelt ambitieuze nieuwe CO2-doelstelling voor 2030 na vorige doelstelling vier jaar eerder dan gepland te hebben gerealiseerd

BT kondigt vandaag aan dat de onderneming zijn CO2-uitstoot tegen 2030 met 87% zal verlagen, om zo een bijdrage te leveren aan het beperken van de temperatuurstijging tot maximaal 1,5 °C aan het einde van deze eeuw.[1]

Eerder stelde BT zich, als onderdeel van de transitie naar een ‘low-carbon’ bedrijfsmodel, tot doel de eigen CO2-uitstoot tussen 2008 en 2020 met 80% te verminderen.[2]

Nadat dit doel vier jaar eerder dan gepland werd gerealiseerd, heeft BT zich nu een nieuw doel gesteld voor 2030. Dit is goedgekeurd door het Science-Based Targets Initiative en afgestemd op de meest ambitieuze doelstelling van het COP21 akkoord van Parijs. De doelstelling is om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot minder dan 2 °C boven het pre-industriële niveau, en het zelfs te beperken tot minder dan 1,5 °C aan het einde van deze eeuw.

Om dit doel te behalen richt BT zich op innovatieve manieren om zijn afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verder te verminderen, bijvoorbeeld door uitstootvrije auto’s in te zetten en de CO2-intensiteit van gebouwen te verminderen.

Bij het aankondigen van de doelstellingen zei BT Chief Sustainability Officer, Niall Dunne: “De rol die technologie kan spelen bij het creëren van een efficiëntere wereld is belangrijk en spannend. De voordelen van ons klimaatleiderschap strekken zich uit tot onze klanten, leveranciers en medewerkers. Ons commitment voor dit doel van 1,5 °C zal ons helpen partners en coalities te creëren die de niet te stoppen beweging voortzetten die mogelijk is gemaakt door het akkoord van Parijs.”

Tom Delay, Chief Executive, Carbon Trust, zegt: “BT heeft de afgelopen twee decennia een indrukwekkende vooruitgang geboekt bij het verminderen van zijn CO2-uitstoot. Om hierop voort te bouwen hebben wij samen de stappen in kaart gebracht die BT de komende decennia moet nemen om daadwerkelijk een koolstofarm bedrijf te worden. De ambitie die in het akkoord van Parijs is opgenomen, geeft ons de hoop dat we de gevaarlijkste gevolgen van klimaatverandering kunnen vermijden. Als we deze ambitie waar willen maken, is dit precies het soort leiderschap dat we moeten zien.”

Als onderdeel van zijn bredere energieprogramma maakte BT eerder al aanzienlijke stappen om zijn totale ‘koolstofvoetafdruk’ te verminderen, waardoor sinds 2009/10 in totaal £221 miljoen aan energie is bespaard. BT ligt ook op schema, waar markten dit toestaan, om zijn commitment waar te maken als het gaat om het inkopen van 100% hernieuwbare energie voor zijn al activiteiten in 2020. Vorig jaar was 82% al hernieuwbaar.

Daarnaast bevordert BT ook energie-efficiëntie door producten en diensten te leveren die zijn klanten in staat stellen uitstoot te verminderen. Als onderdeel van de ambities van 2020 streeft BT ernaar om de CO2-uitstoot van zijn klanten te verminderen met ten minste drie keer de eigen, end-to-end, uitstoot. Tot nu toe is 1,8 keer bereikt, waardoor klanten in 2016/17 10 miljoen ton koolstof konden vermijden, een stijging van 32% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze koolstofverminderende producten en diensten vertegenwoordigen vorig jaar £5,3 miljard, ofwel 22% van BT’s totale omzet.

BT's inzet om de koolstofintensiteit te verminderen zal de Britse regering helpen om haar CO2-reductiedoelstellingen te realiseren. Internationale klimaatonderhandelingen zullen in november bij COP23 in Bonn verder gaan.

[1] BT committeert zich aan een verlaging van zijn CO2-uitstoot met 87% tegen 2030, uitgedrukt in tonnen CO2e per eenheid brutowaarde, met het jaar 2016/2017 als uitgangspunt.

2 Vorig jaar behaalde BT zijn 2020 klimaatstabiliteit-intensiteitsdoel - vier jaar te vroeg - door de koolstofintensiteit van zijn activiteiten in 2016/17 met meer dan 80% te verminderen ten opzichte van de periode 1996/97.

EINDE

Voor meer informatie:

BT
Dennis Doodeman, PR & Corporate Relations, Benelux & Nordics
E-Mail: dennis.doodeman@bt.com

Edelman
Danielle Vreeken, Senior Account Executive
Tel. + 31 20 5042 516
E-Mail: danielle.vreeken@edelman.com

Over BT
BT stelt zich ten doel de kracht van communicatie in te zetten voor een betere wereld. BT is één van 's werelds grootste leveranciers van communicatiediensten en -oplossingen en is actief in 180 landen. De kernactiviteiten van BT omvatten de wereldwijde levering van netwerk gebaseerde IT-diensten; lokale, nationale en internationale telecommunicatiediensten aan zijn klanten voor thuisgebruik, op kantoor en onderweg; producten en diensten op het gebied van breedband, TV en internet, alsook convergente vast/mobiele producten en diensten. BT bestaat uit zes klantgerichte divisies: Consumer, EE, Business and Public Sector, Global Services, Wholesale and Ventures, en Openreach.

In het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2017, rapporteerde BT Group een omzet van 24.062miljoen Britse pond met een winst voor belasting van 2.354miljoen Britse pond.

British Telecommunications plc (BT) is een volledige dochteronderneming van BT Group plc waarin vrijwel alle bedrijfsonderdelen en activa van BT Group zijn verzameld. BT Group plc is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en New York.

Bezoek voor meer informatie http://www.btplc.com/.

Volg BT op:
Web: Ons blog