www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (4 jaar en 153 dagen geleden)

INTERPOL en Kaspersky Lab intensiveren samenwerking met nieuwe overeenkomst voor uitwisseling van threat intelligence

Utrecht, 12 oktober 2017 Met het ondertekenen van een overeenkomst met INTERPOL heeft Kaspersky Lab de wereldwijde samenwerking bij de bestrijding van cybercriminaliteit een nieuwe impuls gegeven. De overeenkomst betreft een juridisch kader dat is opgesteld ten behoeve van het delen van inlichtingen over de nieuwste cybercriminele activiteiten, ongeacht waar ter wereld deze zich voordoen.

Aangezien cyberdreigingen over het algemeen geen landsgrenzen kennen, bepleit Kaspersky Lab het belang van samenwerking binnen de industrie. Beveiligingsexperts werken regelmatig samen met INTERPOL om nieuwe ontdekkingen op het gebied van cyberdreigingen te delen met de politie in de bij INTERPOL aangesloten landen. Zo heeft Kaspersky Lab een rol gespeeld in een baanbrekende, door INTERPOL geleide operatie in Zuidoost-Azië die bijna negenduizend botnetcommando- en controleservers (C2) en honderden gecompromitteerde websites – waaronder overheidsportalen – heeft geïdentificeerd.

Ook heeft Kaspersky Lab INTERPOL Global Complex for Innovation (IGCI) in Singapore geassisteerd bij een wereldwijde operatie om het criminele Simda-botnet – een netwerk van meer dan 770.000 geïnfecteerde pc's – plat te leggen.

Verder heeft samenwerking met INTERPOL experts van Kaspersky Lab geholpen bij het testen en verbeteren van een gratis opensourcetool die sneller en eenvoudiger onderzoek naar cyberdreigingen mogelijk maakt. Niet alleen bespaart het onderzoekers reistijd, het helpt wetshandhavers ook om, direct na een cyberaanval, belangrijke sporen te isoleren.

De nieuwe overeenkomst versterkt de bestaande relatie tussen beide organisaties en formaliseert de uitwisseling van data die INTERPOL kunnen helpen bij hun onderzoek. Met het delen van bevindingen over cyberdreigingen draagt Kaspersky Lab bij aan de volledigheid van digitaal forensisch onderzoek dat cybercriminelen een halt kan toeroepen.

"Het delen van inlichtingen is van vitaal belang bij de aanpak van het uitdijende dreigingslandschap, dus hechtere samenwerking met INTERPOL intensiveert de strijd tegen cybercriminaliteit”, aldus Anton Shingarev, vicepresident Public Affairs bij Kaspersky Lab. "Onze experts zijn toonaangevend op het gebied van cybersecurity-onderzoek en het komt voor dat we de enigen zijn die een bepaalde infectie in een vroeg stadium kunnen detecteren. Door onze relatie met INTERPOL verder te versterken, kunnen we wetshandhavers overal ter wereld nog beter ondersteunen met kritische informatie over specifieke cybercrime-situaties. Omdat cybercriminaliteit steeds complexer wordt en snel verandert, slaat de particuliere sector vaak waardevolle data op over malware die de sleutel kunnen bevatten om een zaak op te lossen.”

"Deze overeenkomst tussen INTERPOL en Kaspersky Lab is een nieuwe stap in onze voortdurende inspanningen om wetshandhavers over de hele wereld toegang te geven tot de informatie die ze nodig hebben om cyberdreigingen te bestrijden", zegt Noboru Nakatani, directeur van de IGCI. "We hebben ervaren hoe belangrijk samenwerking met de particuliere sector is voor een doeltreffende aanpak van dit wereldwijde fenomeen, dat steeds groter en complexer wordt.”
Laatste van Kaspersky
Hoe blijf je veilig tegen doxing?

Oud maar goud: 11% van Nederlandse pc-gebruikers draait oud Windows besturingssysteem

Aanvallen via ransomware op high-profile slachtoffers bijna verachtvoudigt in periode 2019-2020
Verstreken tijd: 4 jaar en 153 dagen
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis