www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: Wisse Kommunikatie

Smartix geeft Internet of Packaging een boost met zijn NFC-concept

Smartix-toepassing wordt aan publiek getoond op AIPIA 2017 in Amsterdam

Smartix, een door Bunzl ontwikkeld concept, heeft met haar intelligente verpakkingsoplossing de ontwikkeling van het ‘Internet of Packaging’ een flinke boost gegeven. Smartix maakt gebruik van NFC-technologie en vergroot daarmee de interactiemogelijkheden tussen retailer en consument.

Smartix maakt gebruik van de contactloze communicatietechnologie NFC (Near Field Communication), die met vrijwel iedere smartphone te gebruiken is. Smartix is een toepassing die het ‘Internet of Things’ op verpakkingsgebied een stuk dichterbij brengt. Met dit concept kan de consument namelijk een NFC-label op de verpakking scannen, waarna de SmartiX-app toegang krijgt tot de persoonlijke, beveiligde bestelinformatie van de klant. Met SmartiX kan de klant op dit moment al order- en productinformatie vinden, kan hij het retourproces starten, een review plaatsen en een chat opzetten met de klantenservice. Midden 2018 zal hij met de app ook direct kunnen betalen. Via Smartix heeft de klant onmiddellijk rechtstreeks contact met de verkoper van zijn product, wat zijn koopervaring ten goede komt.

Voordelen retailer
Ook voor de retailer zijn de voordelen van Smartix evident. De versnelling van het retourproces is daar een van de belangrijkste van: door de directe link met de klant via het NFC-label kan directe identificatie en matching plaatsvinden van retourproducten, hetgeen een grote stap betekent in het automatisch verwerken van retourorders en het optimaliseren van het logistieke proces.

Een ander groot voordeel van deze communicatiemethode is de mogelijkheid om de aankoopervaring te personaliseren. “De consument vindt snelle en persoonlijke service steeds belangrijker. Dankzij het Smartix-label op hun verpakkingen kunnen retailers op afstand zorgen voor een optimale beleving”, aldus Rob Wennink, General Manager van Bunzl.

Ook de mogelijkheid tot directe, draadloze betaling waaraan Smartix momenteel werkt, zal de retailer onmiskenbare voordelen opleveren.

De toekomst van the Internet of Packaging
Smartix en Bunzl zien een grote toekomst weggelegd voor IoT-applicaties in de verpakkingsindustrie. De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos. Zo wordt er gewerkt aan koelkastverpakkingen die communiceren met de smartphone als het product de houdbaarheidsdatum nadert. Ook wordt het mogelijk via de smartphone vanuit de supermarkt te inventariseren wat er nog in de koelkast staat. Supermarkten kunnen de klant bovendien gepersonaliseerde aanbiedingen doen op basis van de producten die ze kopen, apps kunnen een waarschuwing uitsturen als het product te warm wordt, of suggesties doen voor recepten aan de hand van de inhoud van de koelkast.

Het Smartix-concept wordt uitgebreid getoond op AIPIA 2017, het Active & Intelligent Packaging World Congress, dat op 2 en 3 november in de Beurs van Berlage in Amsterdam plaatsvindt. Op AIPIA verzorgt Smartix een demonstratie op Verzendverpakkingenshop, en toont live hoe het bestel- en retourproces in zijn werk gaat.

--------------------------

Noot voor de pers:
Meer informatie over Bunzl is te vinden op de Bunzl Retail & Industry. U kunt ook contact opnemen met Serge Beckers van Wisse Kommunikatie via 026-4431523 of serge.beckers@wisse-worldcom.nl.

Over Bunzl Retail & Industry
Bunzl Retail & Industry is een totaalleverancier en outsourcingpartner op het gebied van verpakkingen, disposables en hygiëneproducten. Het bedrijf is gevestigd in Arnhem en heeft ruim 100 medewerkers. Bunzl Retail & Industry levert haar producten aan ruim 2.000 klanten in heel Nederland. De business unit food retail & industry richt zich onder andere op supermarkten, speciaalzaken en de voedingsmiddelenindustrie. De business unit non-food retail & industry biedt verpakkingsoplossingen aan onder meer bedrijven in e-commerce, e-fulfillment, logistiek en industrie. Via de webshop www.verzendverpakkingenshop.nl biedt Bunzl Retail & Industry specifieke verpakkingsproducten voor webwinkeliers en MKB-bedrijven.

Het bedrijf heeft een assortiment van ruim 16.000 producten en voert naast A-merken ook een private label genaamd PrimeSource. Bewust Bunzl is het merk voor het assortiment duurzame verpakkingen. Veel verpakkingsoplossingen worden op maat gemaakt en Bunzl brengt regelmatig zelf ontwikkelde innovatieve verpakkingen op de markt. Bunzl Retail & Industry beschikt over diverse certificeringen op het gebied van kwaliteit, voedselveiligheid en milieu.

Bunzl Retail & Industry is sinds 2005 onderdeel van Bunzl Plc (1854), een wereldwijde organisatie in distributie en outsourcing van facilitaire producten. Bunzl Plc is sinds 1957 beursgenoteerd aan de London Stock Exchange en heeft een totale jaaromzet van circa 7 miljard euro. Wereldwijd is Bunzl actief in 27 landen verspreid over 5 continenten met circa 250 distributiecentra. In Nederland zijn naast Bunzl Retail & Industry nog vijf bedrijven onderdeel van Bunzl Plc, waaronder Bunzl Foodservice gevestigd in Almere, King Nederland, Worldpack, D-care en Majestic.

Wisse Kommunikatie - Bunzl
Laatste van Bunzl
Bunzl toont slimme verpakkingsoplossingen voor de e-retailer tijdens de Webwinkel Vakdagen 2018

Smartix geeft Internet of Packaging een boost met zijn NFC-concept

Bunzl en Hook'd introduceren oplossing voor boodschappentas op de fiets
Bunzl contact

Logo Bunzl

+ 31 (0) 26 384 38 38
  info-arnhem@bunzl.nl
  www.bunzl.nl
Bunzl sociaal

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo PA Consulting
Logo Zoom
Logo Red Hat, Inc.