Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
2483 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Eaton lanceert eerste UPS-as-a-Reserve-dienst ter ondersteuning van het elektriciteitsnet met Frequency Containment Reserve

Operators kunnen worden gecompenseerd voor aanpassingen in stroomverbruik die stroomuitval in het elektriciteitsnet helpen voorkomen

Zaltbommel, 3 oktober 2017  – Powermanagementbedrijf Eaton werkt aan een energieservice voor datacenters waarmee organisaties, via gebruik van UPS-noodstroom, kunnen deelnemen aan frequentieregulering op netspanningsniveau. De dienst, UPS-as-a-Reserve (UPSaaR) genoemd, is de eerste in zijn soort voor de datacenterindustrie en wordt gelanceerd in reactie op de behoefte vanuit de industrie om de potentiële winst uit datacenterinvesteringen te maximaliseren. Ook de mogelijkheden om energieleveranciers bij te staan in de vraag naar duurzame energie worden vergroot.

Datacenteroperators kunnen hierdoor direct reageren op de vraag naar energie uit het elektriciteitsnetwerk en zodoende frequenties binnen toegestane grenzen houden en stroomuitval over het gehele elektriciteitsnet vermijden. De dienst is gericht op grote datacenteroperators, zoals colocatie of cloudservice-leveranciers, en wordt in het vierde kwartaal van 2017 op de Europese markt geïntroduceerd.

Eaton heeft voor de ontwikkeling van de dienst nauw samengewerkt met Fortum, een toonaangevende energieleverancier in de Scandinavische landen en Baltische staten. Naarmate de energiemarkt verder verschuift van brandstoffen naar herbruikbare energie wordt de productie mogelijk instabieler en wordt het moeilijker om de elektriciteitsvoorziening te voorspellen en om erin te voorzien. Energieleveranciers kijken nu naar de Frequency Containment Reserve (FCR)-markt om de netfrequentie te behouden door stroomopwekking en -verbruik in evenwicht te houden.

Tegelijkertijd leidt Demand Side Response (DSR), waarbij organisaties worden gestimuleerd om hun energieverbruik op piekmomenten te verlagen of te verschuiven, al tot een verandering op de energiemarkt. Datacenters zijn op dit moment de snelst groeiende energieverbruikers en kunnen een belangrijke rol spelen op deze markt.

Datacenterprofessionals verkopen steeds vaker reserve-energie uit hun energiesystemen terug naar de markt. Uit onderzoek onder datacenterprofessionals, door Eaton uitgevoerd in heel Europa, blijkt dat 55 procent van de respondenten deze methode overweegt. Hieruit blijkt een groeiende wens om de ROI van technologische investeringen te verhogen, en de bereidheid om datacenters te ondersteunen bij het balanceren van een fluctuerende energiebehoefte.

"Dit zet vraag en aanbod op zijn kop. Datacenters zijn nu niet slechts energiegebruikers: ze kunnen het elektriciteitsnetwerk ondersteunen en daarvoor gecompenseerd worden,” aldus Janne Paananen, technology manager voor Power Quality, Eaton EMEA. "De datacenterindustrie heeft zich in de afgelopen vijf jaar niet meer alleen op energie en kostenbesparing gericht, maar kijkt nu meer naar het maken van investeringen die zichzelf uitbetalen. Datacenterprofessionals kunnen een omzetgroeistrategie creëren rond de middelen die ze al hebben, zoals de UPS. Er ligt gewoon geld voor het oprapen."

Uitgebreide testen van Eaton en Fortum hebben aangetoond dat de Uninterrupted Power Supply (UPS) kan werken als onderdeel van een virtuele elektriciteitscentrale waarmee datacenters kunnen deelnemen aan de hoogwaardige FCR- en gebruikerszijde van de markt. De UPS, die in geval van een stroomstoring gebruikmaakt van opgeslagen energie, kan worden ingezet om de vraag vanuit het elektriciteitsnet te reguleren en om opwaartse en neerwaartse stroom op te wekken, hoofdzakelijk om de batterij terug naar het netwerk te ontladen.

Datacenteroperators kunnen het elektriciteitsnet vervolgens met frequentieregulering ondersteunen en zo aanvullende omzet genereren, ter compensatie van de totale eigendomskosten van de UPS of ter versterking van de concurrentiepositie van het datacenter. Eatons UPSaaR Service geeft datacenteroperators een mogelijkheid om samen te werken met energieleveranciers om tijdelijk de energievraag vanuit het datacenter te verlagen en om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Een datacenter kan naar verwachting zo'n € 50.000 per MW per jaar verdienen aan stroom die wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.

De samenwerking tussen Eaton en Fortum heeft aangetoond dat UPS-systemen en accu’s veilig als vraag-aanbod-dienst kunnen worden ingezet, zonder dat de primaire functies van de UPS risico lopen. Daarnaast kunnen dieselgeneratoren, die datacenters meestal hebben, ook worden aangesloten op de virtuele elektriciteitscentrale en worden gebruikt wanneer langere activering of aanvullende stroom nodig is.

Met deze dienst krijgen organisaties het beheer over hun eigen energie en kunnen ze zelf kiezen hoeveel energie ze willen aanbieden en tegen welke prijs. Door met een commerciële energie-aggregator samen te werken, is een datacenter in staat om zijn energie aan te bieden aan het nationale elektriciteitsnet of aan de Transmission System Operator. Eaton installeert de functionaliteiten en verzorgt een communicatie-interface. De service is aggregator neutraal, zodat organisaties samen kunnen werken met de leverancier die hun voorkeur heeft.

Deze service wordt aanvankelijk aangeboden op de Eaton 93PM en Power Xpert 9395P UPS-modellen in de EMEA-markten.

Over Eaton

Eaton’s Electrical Sector is een wereldleider met expertise in energiedistributie en -beveiliging, noodstroomvoorziening, besturing en automatisering, verlichting en beveiliging, gebouw gerelateerde oplossingen en bedradingssystemen, oplossingen voor zware en gevaarlijke omstandigheden en engineering services. Via wereldwijd toepasbare oplossingen is Eaton in staat invulling te geven aan de meest kritische uitdagingen op het gebied van hedendaagse elektrotechniek.

Eaton is een powermanagementbedrijf dat in 2016 een omzet realiseerde van $19,7 miljard. Het bedrijf biedt energie-efficiënte oplossingen die klanten helpen om hun elektrische, hydraulische en mechanische energie efficiënter, veiliger en duurzamer te beheren. Eaton wijdt zich aan het verbeteren van de levenskwaliteit en het milieu door het gebruik van powermanagementtechnologieën en -diensten. Eaton telt ongeveer 95.000 medewerkers en verkoopt zijn producten aan klanten in meer dan 175 landen. Ga voor meer informatie naar www.eaton.nl/electrical of volg Eaton op Twitter: https://twitter.com/ETN_NL

Meer informatie over Eaton’s UPS-as-a-Reserve (UPSaaR) op Eaton.eu/UPSaaR.

Meer informatie over de datacentermogelijkheden van Eaton op www.eaton.eu/datacenters.

Voor meer informatie:

Yellow Communications
Karin van Geelen
eaton@yellow-communications.com
www.yellow-communications.com
Laatste van Eaton
Eaton breidt 5P-serie uit met lithium-ion UPS

Nieuwe Eaton 3S UPS beschermt waardevolle apparatuur in huis en op kantoor tegen overspanning en stroomuitval

Eaton en Green Motion bundelen krachten om EV-opladers soepel te integreren in gebouwen met energieopslag

Logo Yellow Communications
Eaton contact

Logo Eaton

Eaton sociaal

Eaton tweets

Logo Camarate ICT
Logo Synobsys
Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo TenderApp
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo myBrand
Logo NetApp
Logo Schneider Electric
Logo Intermax
Logo Thinkwise
Logo ZyXEL
Logo Liquit
Logo Schneider Electric
Logo IKUU
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Poly
Logo Cumulus Networks
Logo Eaton
Logo Competence Factory
Logo Ymor

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl