www.LVTPR.comwww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl
2497 volgers blijven op de hoogte!

Quad-play bij VodafoneZiggo stuwt multiplay-omzet naar 1,07 miljard euro in tweede kwartaal

Houten, The Netherlands, 20 September 2017 - De omzet uit multiplay-diensten in Nederland is in het tweede kwartaal van 2017 gegroeid met 2 procent. De omzet afkomstig van huishoudens met twee of meer telecomdiensten (mobiele telefonie, vaste telefonie, breedband en/of televisie) bij dezelfde aanbieder kwam uit op 1,07 miljard euro, aldus het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market over Q2 2017. De groei wordt veroorzaakt doordat VodafoneZiggo quad play is gaan aanbieden.

De merken Vodafone en Ziggo introduceerden op 11 april Non Stop gratis extra’s voor klanten van Vodafone die ook Ziggo internet en televisie afnemen en vice versa. Mede hierdoor groeide het aandeel van quad play bij alle multiplay-huishoudens naar 21 procent, vergeleken met bijna 13 procent in dezelfde periode van 2016. Het totaal aantal multiplay-huishoudens bleef ondertussen doorgroeien met 2,3 procent naar 6,59 miljoen eind juni 2017.

Overigens heeft ondanks de groei in quad play het merendeel van de Nederlandse huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting. In het tweede kwartaal van dit jaar combineerden 3,74 miljoen huishoudens drie diensten (vast en/of mobiel) bij één aanbieder. Het aantal huishoudens met triple play daalt wel door de overstap naar quad play.

VodafoneZiggo verdrievoudigt aandeel quad play-markt
Op de quad play-deelmarkt is KPN nog altijd de grootste aanbieder in volume, met iets meer dan 63 procent van de aansluitingen. VodafoneZiggo wist haar marktaandeel echter te verdrievoudigen: van bijna 11 procent in Q1 2017 naar bijna 34 procent in Q2 2017. Bij quad play-omzet is de groei van VodafoneZiggo minder spectaculair: van een kleine 10 procent naar bijna 23 procent. Ook hier is KPN nog steeds de grootste partij, met meer dan 75 procent aandeel.

“De verwachting is dat de verhoudingen tussen de diverse grote operators verder zullen veranderen in de laatste twee kwartalen van 2017,” stelt Telecompaper-analist Kamiel Albrecht, auteur van het multiplay-rapport. “Daarbij zal VodafoneZiggo nog verder groeien, mede door het overzetten van bestaande Ziggo-mobiel klanten naar het nieuwe Non Stop extra's-programma. De hele quad play-markt zal hierdoor blijven groeien en het marktaandeel van KPN zal dalen.”

Triple play behoudt grootste omzetaandeel
Ondanks de groei van quad play omzet heeft triple play nog steeds het grootste marktaandeel op de multiplay-markt met iets meer dan 57 procent. Quad play groeide wel met 4 procentpunten naar bijna 27 procent.

De verhoudingen tussen de aanbieders in multiplay totaal zijn evenwichtiger dan in quad play. Ziggo is de grootste multiplay-aanbieder qua aansluitingen, met 47,7 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,5 procent. Qua omzet is Ziggo ook de grootste aanbieder, met 47,5 procent goed voor meer dan 500 miljoen euro in Q2, gevolgd door KPN met 42,9 procent.

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom met het kwartaalrapport Dutch Consumer Multiplay Market. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport de analyses van de service revenues uit deze multiplays, tevens uitgesplitst naar de acht aanbieders. Het rapport verschijnt op kwartaalbasis en is verkrijgbaar voor EUR 2.500.
Laatste van Telecompaper
Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast

Een vijfde Nederlandse huishoudens gebruikt glasvezelaansluiting

Omzet mobiele markt krimpt 4% in 2019, T-Mobile presteert beter en claimt tweede plaats in Q4
Telecompaper contact

Logo ReaQta
Logo XIXO
Logo Alcadis
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Uniserver

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl