www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nl
Datum: (3 jaar en 76 dagen geleden)
PR: Marcommit

Jonge zp’er voelt zich steeds minder een ‘externe’ binnen organisatie

Amsterdam, 19 september 2017 – Jonge zelfstandige professionals (zp’ers) voelen zich minder een ‘externe’ dan vorig jaar. Afgelopen jaar was dit voor generatie Y nog bij 77 procent het geval en voor generatie Z bij 69 procent, nu is dit respectievelijk 61 en 52 procent. Opvallend is dat onder de Babyboomers en generatie X juist een kleine stijging te zien is van het gevoel een ‘externe’ te zijn, namelijk van 62 naar 64 procent. Dit blijkt uit onderzoek van sourcing partner FastFlex over zelfstandig ondernemen onder 724 respondenten vanuit de vier verschillende generaties.

Binnen organisaties wordt bijvoorbeeld onderscheid gemaakt tussen vaste medewerkers en externen, door bijvoorbeeld de externen geen toegang te geven tot het parkeerdek en hen extra te stimuleren met het openbaar vervoer te gaan. Andere voorbeelden zijn het wel of niet uitgeven van sleutels en toegangspasjes of het toestaan van aanwezigheid bij bepaalde bijeenkomsten of vergaderingen.

Wel geeft ruim de helft van de oudere twee generaties zelfstandigen aan zich voldoende gefaciliteerd te voelen door de werkgever (55%). Een forse stijging, tegenover 42 procent vorig jaar. Het is opmerkelijk dat bij generaties Y en Z maar een relatief klein deel aangeeft dit gevoel te hebben, namelijk 37 en 27 procent.

Niels Huismans, Business Development Manager bij FastFlex: “De resultaten laten zien dat jongere generaties zich minder een ‘externe’ voelen, maar dat toch maar een klein deel zich voldoende gefaciliteerd voelt door de werkgever. Het tegenovergestelde is juist het geval bij de oudere generaties. Dit verschil is moeilijk te duiden. De jongere generaties zijn wellicht meer gewend aan de flexibele arbeidsvorm, omdat zij nooit anders gedaan hebben. Bij oudere generaties is er vaak een shift te zien van vast werk naar een positie als externe. Ook vervullen zij andere rollen. Zo zetten babyboomers vaak hun expertise in binnen een expertrol, terwijl jongere generaties vaker voor bijvoorbeeld een implementatie van een nieuwe techniek worden aangetrokken.”

Betreffende de faciliteiten die organisaties aan externen bieden zet Niels nog enkele vraagtekens. “De vraag is of de huidige manier van faciliteren de meest geschikte is. Maken organisaties onderscheid op de juiste vlakken? Extern en intern moet zeker niet 100 procent gelijk behandeld worden. Er wordt ten slotte niet voor niets iemand van buitenaf met een frisse blik gevraagd. Maar organisaties moeten niet uit het oog verliezen dat het wel een medewerker blijft.”

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.fastflex.nl.

Over FastFlex
FastFlex is een onafhankelijke sourcing partner en managed service provider op het gebied van resource management. Hierbij streeft FastFlex naar een zo’n kort mogelijke keten, met een transparante kostenstructuur. Zo weten het inhurende bedrijf én de professional altijd waar zij aan toe zijn. FastFlex draagt zorg voor de volledige keten van inhuur: van het proactief benchmarken van de inhuurtarieven tot het afwikkelen van alle contract gerelateerde zaken. Voor advies over de inrichting van de flexibele schil tot het selecteren van professionals. Daarnaast biedt FastFlex innovatieve en duurzame aanvullende oplossingen voor de professionals, zoals e-invoicing en digital contract signing. FastFlex gaat voor een langdurig partnership en helpt opdrachtgevers het hoogste rendement te behalen. FastFlex is gevestigd in Amsterdam en tevens actief in België. Kijk voor meer informatie op www.fastflex.nl.

Marcommit
Marielle van Zanten
fastflex@marcommit.nl
Laatste van FastFlex
Blended workforce vraagt nieuwe leiderschapskwaliteiten

Professionals roepen om transparantie over contracten

FastFlex: “Mobiliteit op de arbeidsmarkt goed voor werknemer én werkgever”
Verstreken tijd: 3 jaar en 76 dagen

Logo Marcommit
FastFlex contact

Logo FastFlex

info@fastflex.nl
  www.fastflex.nl
FastFlex sociaal

FastFlex tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise