www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (3 jaar en 15 dagen geleden)
PR: LVTPR

Nederlandse ondernemer: strategie over toekomst bedrijf is onduidelijk

Ruim 1 op de 2 ondernemers onwetend over de volgende stap van hun bedrijf

Amsterdam, 13 september 2017 – Nederlandse ondernemers hebben de strategische toekomstplannen van hun bedrijf niet in het vizier. Deze plannen zijn door de meerderheid nog niet vormgegeven (54%), zo blijkt uit onderzoek van Teamleader. Slechts 10 procent van het mkb heeft een perfect beeld van wat de volgende stap moet worden. Een kleine groep heeft hier wel een idee van, maar heeft dat beeld nog niet concreet ingevuld (37%).

Tijd om na te denken
Als ondernemer is het belangrijk om duidelijk te hebben waar de managementinspanningen zich op moeten richten. Toch wordt hier door ondernemend Nederland nauwelijks de tijd voor genomen. Bijna de helft van het midden- en kleinbedrijf (47%) denkt hier slechts enkele keren per maand over na, of zelfs nog minder dan eens per maand. 31 procent denkt er wekelijks over na. Voor een kleine groep spoken de toekomstplannen dagelijks door het hoofd (22%). Opvallend is dat maar liefst een kwart nog helemaal geen tijd heeft besteed aan het vormgeven van toekomstplannen.

Als de ondernemers worden gevraagd naar de timing, blijkt dat het weekend voor de meesten heilig is. 89 procent doet het denkwerk over een volgende stap op doordeweekse dagen. Tevens wordt de vrije tijd (ochtenden en avonden) niet besteed aan het creëren van toekomstplannen: ondernemers doen dat voornamelijk tijdens kantooruren (38%).

Jeroen de Wit, oprichter en CEO van Teamleader: “Het is duidelijk dat ondernemers meegaan in de waan van de dag. Herkenbaar, als ondernemer ben je nu eenmaal veel tijd kwijt aan het regelen van randvoorwaarden, brandjes blussen of klanten binnenhalen. Het is zonde dat de overvolle agenda van ondernemers ten koste gaat van de tijd die nodig is om te focussen op de strategie voor de komende jaren. Het digitaliseren van dagelijkse processen kan hier een oplossing voor zijn. Dat geeft ondernemers de ruimte om na te denken over hun volgende stap. Maak daarnaast de wensen en doelen zo snel mogelijk concreet. Dat draagt ongetwijfeld bij aan de succesratio.”

Duco Sickinghe, CEO van Fortino Capital, de investeringspartner van Teamleader, ziet het vaak gebeuren dat ondernemers de volgende stap van hun bedrijf niet helder voor ogen hebben: “Digitalisering is een kans voor ondernemers om hun omzet te verhogen, bezig te zijn met de echte prioriteiten en de kosten substantieel te verlagen. Wie bewust bezig is met de koers van zijn bedrijf, heeft vaak ook al geïnvesteerd in technologie om het bedrijf te versterken. Digitalisering is een pijler voor de toekomst: als tijdrovend werk is geautomatiseerd, rest er meer tijd om na te denken over die volgende stap.”

Tijdcapsule
Teamleader wil ondernemers helpen om meer bezig te zijn met hun toekomstvisie en lanceert daarom het online platform de Tijdcapsule. Ondernemers krijgen hier de mogelijkheid om de plannen vast te leggen. Over verschillende tijdperiodes worden ze hieraan herinnerd om terug te kijken naar wat er wel en niet van de plannen terecht is gekomen. Tevens biedt dit platform de mogelijkheid om met elkaar te netwerken, op basis van de gegeven input in de tijdcapsule.

-------

Noot voor de redactie: in de bijlage een portretfoto van Jeroen de Wit, CEO van Teamleader.

Over The Next Step
Voor het onderzoek The Next Step zijn 206 Nederlandse ondernemers uit het mkb ondervraagd. De dataverzameling is uitgevoerd in augustus 2017 door onafhankelijk onderzoeksbureau iVOX.

Over Teamleader
Teamleader is een SaaS-oplossing voor sales, projectmanagement, urenregistratie en facturatie. Het stroomlijnt het hele proces vanaf de eerste lead tot het innen van betalingen. Teamleader wordt gerund door CEO Jeroen de Wit en co-founder Mathias de Loore. Samen delen ze de ambitie om mkb’ers te helpen hun processen te verbeteren. Door open en transparante bedrijfsvoering met de klant is Teamleader constant bezig om de service te verbeteren. Mkb’ers hebben de potentie om slimmer te werken als het platform dat zij gebruiken goed functioneert. Teamleader is actief in West-Europa, in de DACH-regio en in Zuid-Europa. In Nederland staat Rob Klijsen aan het roer van het Amsterdamse kantoor.

Teamleader op: Twitter | Facebook | LinkedIn

Meer informatie: www.teamleader.nl

Marcommit
Lisanne van der Drift