Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (4 jaar en 144 dagen geleden)

Tele2 in Q2 best presterende operator in dalende mobiele markt

Houten, The Netherlands, 07 September 2017 - De Nederlandse markt voor mobiele diensten verloor 1,9 procent omzet in het tweede kwartaal van 2017 en kwam uit op 1,14 miljard euro. De omzetdaling in Q2 versnelde in vergelijking met het eerste kwartaal van dit jaar. Normaal levert de periode april-juni een hogere omzet op dan de periode januari-maart. Dit jaar is er echter geen sprake van groei kwartaal-op-kwartaal, zo blijkt uit het nieuwe kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper. Operators wijzen prijsdruk, stevige concurrentie en de invloed van regelgeving (zoals bij roaming) aan als oorzaken. Tele2 was de best presterende mobiele operator, Vodafone de grote verliezer.

Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk (MNO’s) scoorde Tele2 de beste cijfers: 43 procent groei van de kwartaalomzet jaar-op-jaar. De relatieve nieuwkomer blijft de kleinste van de vier MNO’s, maar vergrootte z’n marktaandeel flink naar net boven de 5 procent in Q2 2017. KPN bleef in omzet stabiel en breidde zijn marktleiderschap iets uit naar 43,2 procent.

T-Mobile incasseerde een kleine omzetdaling (-1.3%) en bleef in marktaandeel redelijk stabiel op 21,2 procent. Vodafone, dat nu ook de mobiele omzet van fusiepartner Ziggo meetelt, kreeg desondanks een forse omzetdaling van 9,6 procent te verwerken. Dat leidde tot het enige verlies van marktaandeel onder de vier MNO’s, naar 30,5 procent.

Opnieuw geen opleving omzet in Q2
Voor het tweede jaar op rij was er in Q2 geen traditionele groei van de mobiele omzet in vergelijking met het eerste kwartaal. Er was zelfs sprake van een daling van 0,8 procent ten opzichte van Q1. Prijsdruk en concurrentie werden als algemene oorzaken aangewezen. Meer specifiek was er een negatieve invloed van:
  • Minder buiten-de-bundel-omzet.
  • Regulering zoals de recente verlaging van de maximale roamingtarieven in de EU.
  • Veranderend consumentengedrag.
  • Kortingen op mobiel bij gebundelde aanbiedingen.
De impact van regelgeving - de afschaffing van retail-roaming tarieven in de EU per 15 juni 2017 – zal ook de komende tijd nog effect hebben. Verder speelt de komende drie jaar nog de verdere verlaging van MTR (mobiele terminatietarieven) een rol.

Omzet blijft dalen: 4,4 mld euro in 2021
Op basis van de resultaten uit voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar naar beneden bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele omzet in Nederland dit jaar met ongeveer 3 procent krimpen naar zo’n 4,6 miljard euro.

Het marktonderzoeksbureau verwacht dat in de periode 2017-2021 de markt licht zal blijven krimpen, met een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,4 procent. In 2021 zal de mobiele omzet dan uitkomen op circa4,4 miljard euro.

Telecompaper baseert deze voorspelling op de verwachting dat de concurrentie verder zal intensiveren. De fusie tussen Vodafone en Ziggo leidt niet tot minder mobiele operators. Er blijven vier MNO’s actiefin een stagnerende markt.
Andere belangrijke negatieve factoren voor de komende jaren zijn:
  • Regulering – met de nieuwe gepubliceerde MTR-tarieven (mobile termination rates) van toezichthouder ACM - en afschaffing van roaming.
  • De transparantie van mobiele kosten voor afnemers.
  • De druk op de ARPU (gemiddelde omzet per gebruiker) vanwege het combineren van mobiele diensten met vaste diensten.
“Mobiel dataverkeer blijft qua volume wel met dubbele cijfers groeien, met zelfs een lichte versnelling in laatste kwartalen," stelt research analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators-rapport. “Operators worstelen echter met de vertaling van de vraag naar datadiensten naar hogere tarieven en omzetten. De sterke concurrentie en focus op multi-play pakketten laten hier ook weinig manoeuvreerruimte over.”

Mobiele penetratie naar bijna 120 procent
Niet alleen het datavolume groeit. De Nederlandse mobiele dienstenmarkt – MNO’s en MVNO’s samen - had eind tweede kwartaal van dit jaar een omvang van20,4 miljoen simkaarten (exclusief voor M2M/IoT bedoelde simkaarten). Dat is 1,9 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2016.

Deze lichte groei kwam volledig voor rekening van postpaid (abonnementen), aangezien het prepaidsegment daalde naar een aandeel van 28,1 procent van de totale markt. De mobiele penetratie steeg licht, naar 119,3 procent. Telecompaper verwacht dat de markt de komende vijf jaar met ongeveer 0,7-0.8 miljoen simkaarten zal groeien, naar ongeveer 21,1 miljoen in 2021 (exclusief M2M).

Voor de redactie
Het Dutch Mobile Operators 2017 Q2 rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten.

Het rapport belicht de ontwikkelingen bij de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het tweede kwartaal van 2017, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het tweede kwartaal van 2016 (jaar-op-jaar) en het eerste kwartaal (sequentieel) van 2017. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen.

Dutch Mobile Operators 2017 Q2 geeft tot slot nog een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 595 euro voor één gebruiker.
Laatste van Telecompaper
Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste

Nederlandse breedbandomzet stijgt bijna 9 procent door prijsstijgingen en sterkere groei in aantal abonnees
Pure as-a-Service ziet sterke klantadoptie in verschillende regio's en sectoren voor een breed scala aan toepassingen

Nemesys en MCS werken samen om veilige IoT-oplossingen te implementeren

Auth0 benoemt Lucy McGrath tot vicepresident Privacy

Extreme Networks benoemt John Abel tot Chief Information Officer

Uw ERP-systeem - een achteruitkijkspiegel of een periscoop?

Oracle Cloud Infrastructure kondigt integratie met ServiceNow aan voor beter multi-cloud management

Seeders en Made by Mouses starten samen Amazon-agency Reachers

Entrust-onderzoek onthult dat organisaties de beveiliging van klantdata prioriteren, maar deze blijven blootstellen aan dreigingen

Onderzoek wagenparkbeheerders: 75% is bezorgd dat slecht rijgedrag leidt tot reputatieverlies
3,9 miljoen Ziggo klanten genieten van een volledig digitaal tv-aanbod in super scherpe beeldkwaliteit

SAP benoemt Rojo Consultancy als exclusieve OEM-partner voor de levering van cloud adapters en content

FUJIFILM en Valid Managed Services hernieuwen hun samenwerking

SurveyMonkey lanceert AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Schneider Electric lanceert de meest compacte driefase-UPS in zijn categorie: Galaxy VL

NorthC Datacenters breidt uit in Zuid-Holland

Mendix: de volgende stap in procesautomatisering is ‘hyperautomatisering’

Sentia nieuwe cloudpartner SURF voor IaaS-diensten

RS Components kiest Orange Business Services als exclusieve managed service provider om de zakelijke flexibiliteit wereldwijd te verbeteren

Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

KnowBe4 Research presenteert onderzoeksrapport over Security Culture

Info Support behaalt Kubernetes on Microsoft Azure advanced specialization

Celonis lanceert nieuwe Execution Management innovaties

CyberArk introduceert aanvalstool om container-omgevingen te testen

De Clickdrive-app wil de ‘Independer’ worden in de rijschoolmarkt
Verstreken tijd: 4 jaar en 144 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis