www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (4 jaar en 114 dagen geleden)

Samsung Venture Investment Corporation en Innovation Industries investeren in TNO spin-off Nearfield Instruments B.V.

Wet van Moore levend door Ultrafast High-Throughput Atomic Force Microscopy (HT-AFM)

Deze week is bekend gemaakt dat Nearfield Instruments B.V., een TNO spin-off uit Delft, twee investeerders heeft gevonden waardoor Nearfield Instruments de ontwikkeling kan starten van zijn eerste ultra snelle high-throughput Atomic Force Microscopy (HT-AFM) systeem voor metrologie van geavanceerde IC's. Hiermee kan bestaande AFM tot 1000x sneller worden gemaakt dan voorheen. Dit maakt de AFM-oplossing van Nearfield Instruments van groot belang voor de halfgeleiderindustrie.

Samsung Venture Investment Corporation en Innovation Industries, een Nederlands investeringsfonds voor hightech innovaties in Nederland, investeren samen 10 miljoen euro. Nearfield Instruments is een spin-off van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek TNO. TNO blijft aandeelhouder in Nearfield Instruments.

Afmetingen op atomaire schaal
De wereld vraagt om steeds weer krachtiger en energiezuiniger elektronica voor mobiele apparaten en computersystemen. Om nieuwe functionaliteiten mogelijk te maken en om optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte op de wafer, zullen IC’s met behulp van nieuwe, gevoelige materialen kleiner worden naar afmetingen op atomaire schaal en tegelijkertijd in een volledige driedimensionale configuratie worden ontworpen. Om deze trends op technologisch en economisch haalbare wijze tegemoet te komen, zijn doorbraken in metrologieprocessen en apparatuur voor IC ontwikkeling en productie noodzakelijk. Zonder deze doorbraken zou de Wet van Moore tot een einde komen. De Wet van Moore is de observatie dat het aantal transistors in IC’s ongeveer elke twee jaar verdubbelt.

Atomic Force Microscopy, maar dan 1000x sneller
Atomic Force Microscopy (AFM) is een bekende technologie en wordt vaak toegepast in onderzoek. Een AFM-systeem maakt gebruik van een atoomscherpe tip om het oppervlak van het onderzochte monster te scannen, zonder het aan te raken, om het patroon erop te herkennen. AFM werd echter altijd te langzaam beschouwd voor industriële toepassingen. Vijf jaar geleden startte TNO het NOMI (Nano Opto-Mechatronics Instrumentation) programma waarin wetenschappelijk onderzoek gecombineerd wordt met toepassingsknowhow . Dit heeft geleid tot meerdere verbeteringen van deze technologie, waardoor de AFM tot 1000x sneller kan worden gemaakt dan de traditionele AFM -technologie. Dit maakt de AFM-oplossing van Nearfield Instruments van groot belang voor de halfgeleiderindustrie.

Meer informatie
Nieuws van TNO, Persvoorlichting TNO - Maarten Lörtzer, 0888 660 888 , maarten.lortzer@tno.nl.

Over TNO
De ruim 2900 professionals van TNO zetten hun kennis en ervaring in om slimme oplossingen te realiseren voor complexe vraagstukken. Deze innovaties dragen bij aan het duurzaam versterken van de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van onze samenleving. Onze partners hierin zijn ruim 3000 bedrijven en organisaties in binnen- en buitenland, waaronder het mkb.

Meer weten over TNO en de andere vijf maatschappelijke thema’s waar we ons op richten? Kijk dan op www.tno.nl
Laatste van TNO
Gezamenlijk persbericht: TNO en CBS werken aan transparant en toetsbaar AI-gebruik

Help, mijn WiFi doet het niet, wat nu?

Nationale Big Data Infrastructuur geeft een boost aan precompetitief onderzoek
Verstreken tijd: 4 jaar en 114 dagen
TNO contact

Logo TNO

wegwijzer@tno.nl
  www.tno.nl
TNO sociaal

TNO tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo Lightspeed
Logo Thinkwise
Logo ilionx