www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlContentbureau
Datum: (3 jaar en 57 dagen geleden)

Groeivertraging Nederlandse breedbandmarkt zet door in Q2: volumegroei slechts +0,1 procent

Houten, The Netherlands, 04 September 2017 - De Nederlandse markt voor vast breedband internet groeide in het tweede kwartaal van 2017 met slechts 0,1 procent. Dat is een halvering van de al geringe groei in het eerste kwartaal. Het aantal aansluitingen kwam uit op 7,35 miljoen. Kabel groeide wel, maar minder hard dan in Q1. Bij glasvezel was de ontwikkeling precies andersom. Dat zijn enkele conclusies uit het Dutch Broadband 2017 Q2-rapport van Telecompaper. Voor heel 2017 verwacht het marktonderzoeksbureau een groei van meer dan 1 procent jaar-op-jaar.

Net als in het vierde kwartaal van 2016 kwam in het eerste kwartaal van dit jaar de groei in de breedbandmarkt voor rekening van kabel en glasvezel. Glasvezel groeide harder dan in Q1 met 1,5 procent versus 0,9 procent. Bij kabel was er een groei in het aantal aansluitingen van 0,1 procent, tegen 0,3 procent een kwartaal eerder.

Bij DSL (koper) blijft het aantal breedbandaansluitingen dalen, ondanks de investeringen in snelheidsverbetering door KPN met toepassingen zoals pair bonding. De operator probeert sinds 2015 met grootschalige upgrades meer te halen uit koper door voor miljoenen huishoudens de snelheid naar voorlopig maximaal 200 Mbps te verhogen. KPN en haar merken plus wholesale partners zoals Tele2 bieden al VDSL-aansluitingen met maximaal 100 Mbps.

Telecompaper verwacht dat de groei van het aantal breedbandinternetaansluitingen in de komende kwartalen wel zal blijven toenemen. Over heel 2017 zal dat leiden tot iets meer dan 1 procent groei in vergelijking met 2016. Dat is overigens flink minder dan de 2,6 procent groei vorig jaar ten opzichte van 2015. De belangrijkste oorzaak van de groeivertraging is de toenemende marktverzadiging op het gebied van vast breedband internet, met een penetratie in huishoudens van 94 procent.

Kabel blijft veruit marktleider
Per breedbandtechnologie bekeken blijft kabel marktleider met 3,38 miljoen aansluitingen. DSL is nog steeds nummer twee, ondanks een daling naar 2,85 miljoen aansluitingen. Glasvezelbreedband groeide naar 1,13 miljoen aansluitingen aan het einde van Q2 2017.

Ziggo grootste aanbieder
Kabelaanbieder Ziggo is nog altijd de grootste breedbandaanbieder van Nederland. De onderneming groeide in volume met 0,3 procent in het eerste kwartaal naar bijna 3,2 miljoen breedbandabonnees. Dit is goed voor een marktaandeel van 43,5 procent. De nummer twee, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 0,3 procent naar 40,5 procent marktaandeel.

Naast Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers, daarvan laat T-Mobile (T-Mobile Thuis) de hoogste kwartaalgroei zien met 8.000 om uit te komen op 184.000. Dat is goed voor 2,5 procent marktaandeel. Aan de andere kant verliezen gevestigde namen als Tele2 en Online.nl juist klanten en marktaandeel.

“De kleinere aanbieders doen het goed door de komst van NLE en T-Mobile”, zo licht Telecompaper analist Kamiel Albrecht toe. “Maar ze lijken vooral klanten te winnen van andere kleinere partijen, waardoor marktleiders Ziggo en KPN geen marktaandeel verliezen, maar zelfs winnen.”

Breedbandomzet stabiliseert in Q2
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het tweede kwartaal uit op 474 miljoen euro. Dat is gelijk aan de omzet in het eerste kwartaal. Voor het hele jaar verwacht Telecompaper een lichte omzetgroei van 0,4 procent, mede door de prijsverhogingen van KPN en haar merken en Ziggo per 1 juli 2017.

Voor de periode 2017-2021 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1,2 procent in het aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 0,8 procent. De lagere omzetgroei heeft ook te maken met de toename van het aantal multiplay-bundels, waarbij de totale opbrengst per klant wel groeit maar de omzet per dienst vaak iets daalt.

Voor de redactie
De bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2017 Q2’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met focus op massa marktdiensten (voor consument& SOHO). In het rapport staat data over het aantal aansluitingen, de omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rijtje gezet en een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2021. Het rapport kost 995 euro voor 2-5 gebruikers en 595 euro voor 1 gebruiker.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 3 jaar en 57 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Conclusion Zuyd
Logo NTT Ltd.
Logo Interxion
Logo Shippeo