Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!

9,6 miljoen Nederlanders chatten dagelijks via WhatsApp

Houten, The Netherlands, 20 July 2017 - 12,1 miljoen Nederlanders hebben WhatsApp op hun smartphone geïnstalleerd. Ruim drie kwart hiervan (9,6 miljoen) gebruikt de app dagelijks om berichten te sturen. Snapchat wordt dagelijks door 2,1 miljoen Nederlanders gebruikt, zo blijkt uit de meest recente versie van het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper.

90 procent van alle Nederlanders (12-80 jaar) met een mobiele telefoon heeft momenteel een smartphone, 2,5 jaar geleden lag dit nog op 81 procent. De groei komt voornamelijk van de groep 50-plussers. Bij de jongere generaties lag penetratiegraad van smartphones eerder al rond of boven de 90 procent.

WhatsApp gemeengoed
Ruim 90 procent van smartphone-bezitters heeft WhatsApp geïnstalleerd, ruimt 12,1 miljoen. De messaging-dochter van Facebook is inmiddels zodanig gemeengoed geworden, dat er geen verschillen gevonden kunnen worden tussen ouderen of jongeren, mannen of vrouwen en hoog of laag opgeleiden.

9,6 miljoen Nederlanders gebruiken de app dagelijks om berichten te sturen. Het aantal dat minimaal eens per week de app gebruikt om een bericht te sturen, ligt nog hoger: 11,3 miljoen. Behalve voor het sturen van berichten kan WhatsApp ook gebruikt worden om mee te bellen. Degenen die app hiervoor gebruiken, bellen gemiddeld 17 minuten per week. Het aantal belminuten via WhatsApp is gelijk aan dat van vorig jaar. Een verklaring voor het gebrek aan groei kunnen de ongelimiteerde belbundels zijn die tegenwoordig vaak bij (grotere) databundels inbegrepen zitten.

Snapchat groeit sterk onder vrouwen
Het gebruik van Snapchat kan het niet tippen aan WhatsApp. De berichten-app wordt dagelijks door 2,1 miljoen Nederlanders gebruikt. Dat komt neer op 60 procent van het totaal aantal van 3,5 miljoen Nederlanders die de app op hun telefoon hebben staan. Het zijn vooral jongeren die de app hebben geïnstalleerd. 83 procent van de 12-19 jarigen heeft de app gedownload, tegenover 5 procent van de 50-plussers.

Na een korte periode van stagnatie in de groei, stijgt de penetratie van Snapchat weer. De groei is het sterkst onder vrouwen. Had in januari 2015 nog 17 procent van de mannen en vrouwen Snapchat op zijn of haar smartphone staan, in juni 2017 is dit gestegen tot 25 procent van de mannen en 30 procent van de vrouwen.

77 procent gebruikt Facebook app dagelijks
WhatsApp wordt ook vaker gebruikt dan Facebook. 7,1 miljoen Nederlander gebruiken de app van Facebook minimaal één keer per dag, dat is 77 procent van het totaal van 9,2 miljoen mensen dat de app op hun smartphone heeft. Hiermee ligt het procentuele gebruik van de sociale-netwerkapp veel hoger dan dat van rivaal Pinterest.

Deze laatste app is vooral populair onder vrouwen, 28 procent van hen heeft de app op haar smartphone staan, tegenover 6 procent van de mannen. Toch groeit het percentage bij beide geslachten nog door en staat de app momenteel op 2,2 miljoen smartphones. 680.000 Nederlanders gebruiken de app dagelijks, dat is bijna een derde van de personen die de app op hun smartphone hebben staan.

Voor de redactie
Het Dutch Apps Market-rapport geeft maandelijks inzicht in het app-downloadgedrag van consumenten. Het rapport biedt ook informatie over het gebruik van de apps en de waardering ervan. Onder de apps die worden meegenomen, zijn 15 communicatie-apps (waaronder WhatsApp, Facebook en Snapchat), acht apps voor mobiel bankieren (zoals ING Mobiel Bankieren en Rabobankieren), 15 muziek-apps (onder meer Spotify, Apple Music, Radio 538), 14 video-apps (bijvoorbeeld FOX Sports GO, Netflix en RTL XL) en 23 gaming-apps (waaronder Candy Crush Soda, Pokemon Go en Wordfeud). De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Insights-panel. Hierin worden op maandbasis 1.750 Nederlandse consumenten ondervraagd (op halfjaarbasis 10.000 consumenten).

De prijs van het rapport is EUR 3.950. Het is ook mogelijk om een specifiek onderdeel van het rapport te kopen, bijvoorbeeld alleen het onderdeel met de bankierapps. Stuur bij interesse in een los onderdeel een mail naar research@telecompaper.com.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.
Eerder van Telecompaper
28 nov 2019 VRiend wint 5G Innovation Challenge

28 nov 2019 Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar gaan niet zelf investeren

12 sep 2019 5G Innovation Challenge op 28 november - op zoek naar de beste ideeën! Inschrijving geopend!
Ontdek gratis de nieuwe Sensus Process Modeler voor de Mac

1DigitalNL lanceert BeleidsZaak voor beleidsmakers

Door ketensamenwerking krijgt verduurzaming vleugels

Cloudgaming is de toekomst: de noodzaak van een krachtig thuisnetwerk

MediusFlow gekozen tot voorkeursoplossing voor geautomatiseerde factuurverwerking voor Microsoft Dynamics 365 Business Central

Citrix verstevigt de banden met Amazon Web Services

Gemeente Noordoostpolder gaat voor digitale besluitvorming en duurzaam archiefbeheer met BCT

70 procent van de Nederlandse financiële professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie

Nederland en België betrokken bij beëindigen van malware-activiteiten

Dit zijn de grootste cyberdreigingen voor de financiële sector in 2020:

Omron Electronics en Van Egmond Groep gaan samenwerking aan op het gebied van roboticaoplossingen

Nieuw Platformcollectief roept op tot dialoog

bitFlyer maakt aankoop cryptovaluta nog makkelijker met Instant Buy

Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risico’s bij gebruik van SaaS-oplossingen

TU Delft start met verhalenplatform over wetenschap(pers)

Trend Micro leider in Hybrid Cloud Security-markt
RTB House selecteert datacenter van maincubes in Amsterdam voor huisvesten van OCP-gebaseerde IT-infrastructuur

QA Consulting: de nieuwe naam van QA Services

Pega breidt Cloud Choice uit met Kubernetes-support

Shippeo opent kantoor in Scandinavië

International Data Spaces Association en iSHARE bundelen krachten voor het realiseren van datasoevereiniteit

Einde Windows 7

Dell Technologies reikt jaarlijkse awards uit tijdens Partner Appreciation Event

Mars kiest Orange Business Services voor nieuw IAN-project

Websuper Picnic levert eerste boodschappen in Heerlen

AMS-IX krijgt nieuwe CFO en Senior Director Sales & Marketing

Hewlett Packard Enterprise verbetert cloudervaring met intelligence en composability

MKB-bedrijven: vergeet niet de printer te beveiligen

Dataiku maakt stap naar duurzame enterprise AI eenvoudiger met managed Kubernetes clusters en white box AI

TIE Kinetix behaalt PEPPOL AS4 certificering

Sinterklaas bereidt zich goed voor op online aankopen
Telecompaper contact

Logo Remain Software
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Belcentrale.nl
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.
Logo QA Consulting
Logo Pegasystems
Logo Shippeo
Logo Protime BV
Logo Intermax
Logo myBrand
Logo Stocard
Logo Infor

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl