www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauContentbureau
Datum: (3 jaar en 12 dagen geleden)

Minder spelers op Nederlandse VO-markt, meer klanten in eerste kwartaal 2017

Houten, The Netherlands, 18 July 2017 - Het aantal spelers op de Nederlandse VO (virtual operator) markt is met één gedaald naar 46 in het eerste kwartaal van 2017. Het aantal VO-klanten is juist licht gegroeid, met 1,2 procent naar ruim 6.8 miljoen. Het VO-aandeel in de totale mobiele markt is gelijk gebleven op 34 procent. Het aantal klanten steeg vooral bij de virtuele merken van de mobiele aanbieders, omdat Ziggo Mobiel veranderde van onafhankelijke MVNO naar virtueel merk na de fusie met Vodafone Nederland. Zonder dit effect zouden de onafhankelijke MVNO's groei hebben laten zien, aldus Telecompaper's nieuwste halfjaarlijkse Dutch Mobile Virtual Operators Market rapport.

Van de totale virtuele mobiele markt hadden onafhankelijke MVNO’s in het eerste kwartaal 48,1 procent in handen, verdeeld over 35 spelers. Het aandeel van de virtuele merken groeide door de toevoeging van Ziggo Mobiel. Verder was het beeld bij virtuele merken wisselend. Een aantal spelers, zoals Telfort, verloor klanten terwijl merken zoals hollandsnieuwe klanten wonnen.

Over de hele markt bekeken kwam de groei voornamelijk bij de no-frills spelers vandaan. Zowel de meeste virtuele merken als de meeste onafhankelijke MVNOs in dit segment groeiden, waarbij met name Simpel, Youfone en hollandsnieuwe stegen in klantenaantallen.

In de top vijf van alle VO-aanbieders veranderde alleen nummer vijf: Simpel nam de plek in van Simyo. Telfort blijft de grootste virtuele operator, gevolgd door Lebara, Lycamobile en hollandsnieuwe.

No frills-segment blijft grootste
Het segment ‘no-frills’ blijft het grootste met een aandeel van 50,1 procent. De meeste spelers in dit segment zagen hun klantenaantallen stijgen, waarbij vooral Simpel doorgroeide. De etnische spelers zijn nog altijd goed voor 29,8 procent van de markt, al daalde dat licht ten opzichte van het derde kwartaal van2016. De marktaandelen van de overige segmenten zijn ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met zes maanden geleden.

Telecompaper concludeert in het nieuwe Dutch VO-rapport dat de VO markt druk bevolkt blijft met 46 virtuele merken. In de afgelopen zes maanden zijn twee virtuele spelers overgenomen door andere spelers terwijl er één nieuwe partij is bijgekomen. Mobicross werd door Youfone gekocht en Vrieservice werd overgenomen door Yes Telecom. Trendcall zette een nieuw brand in de markt, Expat Mobile. Verder veranderde 88Mobile van MVNE (van Elephant Talk naar Artilium) en veranderde MVNE Elephant Talk zijn naam naar Pareteum.

Verdere consolidatie verwacht
Telecompaper verwacht verdere consolidatie in de markt, aangezien het voor de vele kleine partijen steeds moeilijker zal worden om zich staande te houden. De voortdurende hevige concurrentie , prijsdruk, de effecten van regelgeving en veranderend consumenten gedrag worden ook door de virtuele spelers gevoeld. De effecten van de nieuwe regelgeving ten opzichte van Roam Like at Home zijn nog onduidelijk.

“De marges van virtuele spelers komen verder onder druk te staan nu ze vanwege het schrappen van retail roamingtarieven de neerwaartse prijsdruk in Nederland niet langer kunnen compenseren met hogere tarieven voor buitenlands gebruik. Prijsverhogingen – met risico van meer churn - of extra, toegevoegde waarde-diensten zullen een alternatief moeten bieden,” zegt Telecompaper analist Marion ter Welle hierover.

Voor de redactie
Het rapport ‘Dutch Mobile Virtual Operators Market - 2017 Q1’ biedt een gedetailleerde analyse van alle virtuele merken in Nederland, inclusief merken van operators, onafhankelijke MVNO’s en MVNE’s. Het rapport bevat discussies over de verschillende marktsegmenten, met analyses over media-exposure en voorspellingen over ontwikkelingen in de markt. Het rapport komt twee keer per jaar uit, de prijs voor één gebruiker is EUR 1.950. Het onderzoek wordt geleverd met de individuele profielen van de meeste virtuele operators, bestaande uit meer dan 40 bedrijven.
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 3 jaar en 12 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise