www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
PR: Progress Communications

Reconstructie WannaCry en Petya: wat te doen bij ransomware-aanvallen?

Amsterdam, 17 juli 2017 – Het is de grootste nachtmerrie van elk securityteam binnen organisaties: een ransomware-aanval als WannaCry en Petya. Balabit, toonaangevend leverancier van oplossingen voor privileged access management (PAM) en log management, ontving tijdens de aanvallen realtime informatie van zijn klanten en andere securityprofessionals. De organisatie hielp risico’s van andere bedrijven te minimaliseren, terwijl het eigen securityteam ook de risico’s onderzocht voor de eigen organisatie. Vanuit deze ervaring reconstrueert Balabit wat er gebeurde om hiervan te leren. Wat moeten organisaties doen om in te spelen op malwareaanvallen? Deze vijf stappen volgen.
  1. Isolatie
    Ontkoppel devices als telefoons en laptops zo snel mogelijk. Krijg je te maken met malware, trek dan direct de stroomkabel eruit.
  2. Verzamel informatie
    Wat is het? Hoe werkt het? Hoe kun je het aanpakken? Zijn er nationale computercalamiteitenteams beschikbaar? Gebruik hiervoor de handigste platformen die informatie verspreiden: Twitter en securityblogs. En natuurlijk ook de informele communicatie tussen bedrijven.
  3. Netwerksegmentatie
    Filter het geïnfecteerde protocol van het netwerkverkeer. Het blijft een lastige beslissing: kies je ervoor om de malwareverspreiding te voorkomen óf houd je de businessprocessen op gang?
  4. Implementeer tegenmaatregelen
    Gebruik indicators of compromise (IOC’s) en update je Intrusion Detection System (IDS) en firewallregels, AV-systemen en zoveel mogelijk Windows-servers en -clients. Ondertussen werken antivirusleveranciers natuurlijk ook aan een passende aanpak tegen de aanval.
  5. Duimen en hopen
    Blijf vooruitkijken naar de toekomst. Wat komt er nu? Misschien een nieuwe variant? Zijn alle systemen gepatcht? Moet de organisatie bang zijn voor de krantenkoppen van morgen? En is er iets wat in de haast misschien over het hoofd is gezien? Ga alle scenario’s af en probeer op die manier een volgend probleem te voorkomen.
Csaba Krasznay, Security Evangelist bij Balabit: “Ransomware-incidenten als WannaCry en Petya leren ons wederom hoe organisaties moeten handelen: door middel van incidentmanagement en realtime information flow. Wanneer organisaties merken dat ze een ransomware-aanval ondergaan, ondernemen ze vanwege tijdsdruk snelle acties die vaak tot nog meer problemen leiden. Organisaties moeten daarom al het bewijs verzamelen voor forensisch onderzoek, hun logberichten opslaan en hun activiteiten met session management solutions vastleggen. Allemaal uit voorzorg voor het geval het systeem moet worden teruggezet na een menselijke fout.”

Meer informatie is te vinden op www.balabit.com.

Over Balabit
Balabit is een toonaangevende leverancier van oplossingen voor privileged access management (PAM) en log management, die bedrijven helpt het risico van datalekken gerelateerd aan privileged accounts, te verminderen. Balabit’s geïntegreerde PAM-oplossing beschermt organisaties realtime tegen bedreigingen veroorzaakt door misbruik van risicovolle en privileged accounts. Oplossingen omvatten privileged session management en privileged account analytics. Samen helpen zij organisaties cyberaanvallen met betrekking tot privileged accounts te voorkomen, te identificeren en te bestrijden. Dit geldt voor zowel interne als externe bedreigingen die inloggegevens misbruiken. In combinatie met bestaande securitymaatregelen maakt privileged access management van Balabit een flexibele en mensgerichte benadering mogelijk om beveiliging te verbeteren zonder extra barrières te creëren voor de bedrijfsvoering. Balabit is opgericht in 2000 en heeft zich ruimschoots bewezen met 25 Fortune 100-klanten en ruim één miljoen zakelijke gebruikers wereldwijd. Het bedrijf opereert wereldwijd via kantoren in de Verenigde Staten en Europa, en werkt met een netwerk van reseller-partners. Bezoek voor meer informatie: www.balabit.com. Of lees het Balabit-blog en volg Balabit op Twitter, LinkedIn en Facebook.

Voor meer informatie:
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
Balabit@progresscommunications.nl
Laatste van Balabit
One Identity neemt Balabit over voor versterking van Privileged Access Management-oplossingen

Balabit introduceert Privileged Access Management-oplossing voor monitoren privileged accounts

Onderzoek Balabit: IT-afdelingen vormen de grootste risicofactor voor bedrijven
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur

Logo Progress Communications
Balabit contact

Logo Balabit

Balabit sociaal

Balabit tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage