www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlContentbureau
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven heeft geen zicht op hoeveel tijd werknemers op de weg doorbrengen

Amsterdam, 13 juli 2017 – In een onderzoek van TomTom Telematics onder senior managers bij vierhonderd Nederlandse bedrijven1 geeft meer dan de helft (56 procent) van de ondervraagden aan dat niet wordt bijgehouden hoeveel tijd hun werknemers op de weg doorbrengen. Hierdoor zouden ze bijvoorbeeld onvoldoende inzicht hebben of de werknemers te lang achter het stuur zitten zonder pauze te nemen. Dit kan vervolgens grote invloed hebben op de veiligheid en efficiëntie.

Verder geeft 37 procent van de senior managers in het onderzoek aan dat hun bedrijf geen beleid heeft omtrent verkeersveiligheid van de werknemers op de weg. Tevens blijkt dat 10 procent van de managers niet weet of er beleid voor verkeersveiligheid geformuleerd is binnen hun bedrijf. En dat terwijl 57 procent zegt dat hun collega’s tijdens een zakelijke rit weleens betrokken zijn geweest bij een verkeersongeluk.

“Autorijden is een van de meest risicovolle activiteiten die medewerkers ondernemen tijdens hun werk. Maar verkeersveiligheid wordt nog te weinig geschaard onder werkgezondheid en -veiligheid”, zegt René de Jong, Sales Director Benelux bij TomTom Telematics.

Daarnaast geeft 44 procent van de managers aan dat zij bedrijfsprocessen hebben om het risico dat elke bestuurder loopt in kaart te brengen op basis van factoren zoals rijstijl en eerdere overtredingen. Opvallend is echter dat slechts 35 procent van de bedrijven rijtrainingen aanbiedt aan zijn bestuurders. Terwijl bijna de helft van alle bedrijven (48 procent) bestuurders technologische hulpmiddelen aanreikt om hen te helpen om veiliger te rijden.

René de Jong vult aan: “Bedrijven moeten zich er altijd van bewust zijn dat een proactieve aanpak omtrent verkeersveiligheid ook kan zorgen voor additionele bedrijfsvoordelen. Door slimme technologie te implementeren die rijgedrag monitort en bestuurders realtime feedback en rijstijladvies geeft, is het namelijk ook mogelijk te besparen op brandstof- en verzekeringskosten en tegelijk de productiviteit te verhogen.”

-EINDE-

1 Het onderzoek is uitgevoerd onder senior managers bij vierhonderd Nederlandse bedrijven met vijf of meer medewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd in juni 2017.

Over TomTom Telematics
TomTom Telematics is een business unit van TomTom, die zich volledig richt op fleet management, voertuigtelematica en connected car-diensten. WEBFLEET is een Software-as-a-Service-oplossing (SaaS) die wordt gebruikt door kleine en grote bedrijven om de voertuigprestaties te verbeteren, brandstof te besparen, bestuurders te ondersteunen en de wagenparkefficiëntie in haar algemeenheid te verhogen. Daarnaast levert TomTom Telematics diensten aan verzekeringsmaatschappijen, verhuurbedrijven, leasemaatschappijen, auto-importeurs en ondernemingen die zowel bedrijven als consumenten bedienen.

TomTom Telematics behoort tot de meest toonaangevende aanbieders van telematicaoplossingen in de wereld met meer dan 720.000 abonnementen wereldwijd. Het bedrijf ondersteunt bestuurders in meer dan zestig landen en biedt het krachtigste lokale supportnetwerk dat er is, naast de grootste keuze in sectorspecifieke applicaties en integraties van externe partners. Meer dan 47.000 klanten profiteren dagelijks van het hoogste niveau wat betreft betrouwbaarheid, integriteit en beschikbaarheid van de ISO/IEC 27001:2013-gecertificeerde diensten die opnieuw geauditeerd zijn in november 2016.

Meer informatie is te vinden op tomtom.com/telematics
Volg ons op Twitter @TomTomWebfleet

Thumbnail