www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.EVENTIVE.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: Edelman

Onderzoek Norton: Driekwart van de Nederlanders maakt onveilig gebruik van openbare wifi

• Uit het Norton Wi-Fi Risk Report blijkt dat bijna negen op de tien consumenten hun gegevens of privacy in gevaar brengt tijdens het gebruik van openbare wifi.
  • Consumenten hunkeren naar non-stop connectiviteit, waarbij 34 procent aangeeft niet meer dan een paar minuten te willen wachten om verbinding te maken met een wifi-netwerk wanneer zij ergens aankomen.
  • Drie op de vijf consumenten denkt dat hun persoonlijke informatie veilig is wanneer hij of zij openbare wifi gebruikt, maar bijna driekwart (69 procent) weet niet of een openbaar wifi-netwerk veilig is of niet.
Utrecht, 10 juli 2017 – Nederlandse consumenten kunnen een sterk, gratis wifi-netwerk niet weerstaan. Maar hun onlinegedrag brengt hun persoonlijke informatie en privacy in gevaar, volgens het 2017 Norton Wi-Fi Risk Report van Norton by Symantec dat vandaag is gepubliceerd. De belofte van gratis data betekent dat velen onvoorzichtig zijn met hun digitale geheimen. Of het nu gaat om het wachtwoord van hun bankrekening of om hun internetgewoonten, men deelt veel en bijna alles op openbare wifi.

“Er is een groot verschil tussen wat men denkt dat veilig of privé is wanneer men openbare wifi gebruikt en de werkelijkheid,” aldus Robert den Drijver, Territorium Manager Benelux bij Norton by Symantec. “De privégegevens op persoonlijke apparaten zijn heel toegankelijk voor hackers via onbeveiligde wifi-netwerken of zelfs privacygevoelige apps.”

Het Norton Wi-Fi Risk Report is een enquête onder meer dan 15.000 consumenten in 15 landen om meer te weten te komen over hun wifi-praktijken en -inzichten. Veel van de internationale bevindingen toont aan dat mensen op de hoogte zijn van de risico's van openbare wifi, maar dat ze hun gedrag daar niet per se op aanpassen. Bijna iedereen (87 procent) gedraagt zich op een manier waarop persoonlijke informatie in gevaar wordt gebracht. Wat specifiek opvalt voor Nederland is onder andere:

Consumenten hunkeren naar snelle, gratis dataverbindingen
Een derde (34 procent) van de consumenten wil niet meer dan een paar minuten wachten om verbinding te maken met een wifi-netwerk of te vragen naar het wachtwoord wanneer ze aankomen bij een vriend(in), café, hotel of andere locatie. Een kwart heeft toegang tot wifi zonder de toestemming van de eigenaar van de wifi-verbinding en een op de zestien raadde of hackte het wachtwoord om toegang te krijgen.

Zelfs tijdens het reizen is toegang tot openbare wifi een must
Ondanks de recente Europese wetgeving waarbij de kosten van dataroaming binnen de EU zijn afgeschaft, geeft drie op de vijf Europeanen aan openbare wifi te blijven gebruiken om te voorkomen dat zij hun maandelijkse datalimiet overschrijden (37 procent).  Dit geldt vooral wanneer er wordt gereisd. Nederlandse consumenten geven aan dat toegang tot een sterk wifi-netwerk de doorslaggevende factor is wanneer zij op zoek zijn naar:
  • Een vakantiehuis of hotel (58 procent)
  • Een transport hub zoals vliegveld, station etc. (32 procent)
  • Een plek om wat te eten of drinken (27 procent)
  • Een luchtvaartmaatschappij (30 procent)
  • Daarnaast geeft bijna de helft (41 procent) van de ondervraagden aan dat de belangrijkste reden om verbonden te blijven het gebruik van GPS of kaarten is om de weg te vinden. Meer dan twee op de vijf mensen van generatie Z wil hun updates en foto’s kunnen blijven delen op sociale media.
Riskant en verrassend gedrag op wifi
Wanneer mensen openbare wifi gebruiken voor persoonlijke zaken, kan het gebruik van een onbeveiligd netwerk meer onthullen dan de consument eigenlijk zou willen:
  • Een op de negen geeft toe content voor volwassenen te kijken op openbare wifi op de onderstaande plekken:
    • In een hotel, hostel of vakantiewoning (30 procent)
    • In een café of restaurant (26 procent)
    • Bij een vriend(in) thuis (26 procent)
    • Op het werk (22 procent)
    • Op een vliegveld (22 procent)
    • Op een trein- of busstation (21 procent)
  • Hoewel bijna iedereen (87 procent) zijn persoonlijke informatie mogelijk in gevaar brengt door het gebruik van openbare wifi, onder andere door het controleren van hun bankrekeningen of aanmelden op persoonlijke e-mailaccounts, maakt driekwart (76 procent) van de consumenten geen gebruik van een Virtual Private Network (VPN) om zijn of haar wifi-verbindingen te beveiligen, ondanks dat dit wordt gezien als de beste manier om persoonlijke informatie te beschermen.
De angst voor openbaarmaking is reëel
  • Bijna de helft (48 procent) gaf aan dat ze het verschrikkelijk zouden vinden als hun bankgegevens en financiële informatie online zou worden gepubliceerd.
  • Een derde (34 procent) gaf aan dat hij of zij zich zou schamen als zijn of haar persoonlijke chats/sms-jes of geheimen (41 procent) online zouden worden gezet.
  • Een derde (32 procent) gaf aan dat ze zelfs zouden betalen om te voorkomen dat hun persoonlijke informatie, zoals browsegeschiedenis, wordt bekendgemaakt aan hun werkgever. Daarnaast zou 34 procent betalen om te voorkomen dat dergelijke informatie wordt bekend gemaakt aan hun familie.
Zorg dat uw persoonlijke informatie niet in de verkeerde handen valt
Er zijn een aantal eenvoudige stappen die consumenten kunnen zetten om hun online informatie te helpen beschermen:
  • Gebruik beveiligingssoftware: Een van de beste manieren om uw online informatie te beschermen is het gebruik van een Virtual Private Network (VPN) zoals Symantec’s Norton Wi-Fi Privacy. VPN’s leveren een ‘veilige tunnel’ doordat ze de gegevens coderen die worden verstuurd en ontvangen tussen de apparaten en het internet.
  • Let op HTTPS: Veel bedrijven gebruiken beveiligde websites — HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) — om online beveiliging te leveren. Een website is veilig als er ‘https’ in de URL staat met een klein slotje ernaast. Let wel op dat de netwerkverbinding veilig is.
  • Minder delen is beter: Denk goed na voordat er persoonlijke informatie - van wachtwoorden tot financiële gegevens en foto's – ingevoerd wordt op openbare wifi-netwerken. Zelfs als de informatie niet actief gedeeld wordt, is het mogelijk dat het apparaat dat wel doet. Veel apparaten zijn voorgeprogrammeerd om automatisch verbindingen met andere apparaten op hetzelfde netwerk te zoeken, waardoor bestanden kwetsbaar zijn. Zorg ervoor dat het delen op apparaten uitschakelt staat om er zeker van te zijn dat de informatie veilig blijft.

Norton Wi-Fi Risk Report Methodology
Het Norton Wi-Fi Risk Report is een online enquête die is gehouden onder 15.532 volwassenen van 18 jaar en ouder in 15 landen, in opdracht van Norton by Symantec, geproduceerd door Reputation Leaders en uitgevoerd via het internationale online onderzoeksbureau Research Now. De foutenmarge van de totale steekproef is 0,8 procent met een vertrouwensniveau van 95 procent. De Nederlandse steekproef bevat de input van 1006 volwassenen van 18 jaar en ouder die gebruik maken van wifi. De foutenmarge is 3,1 procent voor de totale steekproef. De Nederlandse gegevens werden ingezameld tussen 18 mei en 5 juni 2017 door Research Now.

Over Symantec
Symantec Corporation (NASDAQ: SYMC) is de wereldwijde leider op het gebied van cyberbeveiliging en helpt bedrijven, overheden en particulieren hun belangrijkste gegevens op alle gebieden te beveiligen. Overal ter wereld verwachten organisaties dat Symantec met strategische en geïntegreerde oplossingen komt, om geavanceerde aanvallen tegen endpoints, cloud en infrastructuur tegen te houden. Daarnaast zijn meer dan 50 miljoen mensen en families afhankelijk van Symantec’s Norton producten voor de bescherming thuis en van al hun apparaten. Symantec beheert één van 's werelds grootste cyberintelligentienetwerken, om bescherming te bieden tegen de meest geavanceerde bedreigingen. Meer informatie is te vinden op www.symantec.com, of volg Symantec op Facebook, Twitter en LinkedIN.

Mocht u vragen hebben over het bovenstaande, of graag in contact willen komen met een expert, kunt u contact opnemen met Martijn van Amersfoort van Edelman.

Edelman
Martijn van Amersfoort
Telefoon: 020 30 10 980
Martijn.vanAmersfoort@edelman.com

NOOT VOOR REDACTEUREN: Wilt u meer informatie over Symantec Corporation en zijn producten, ga dan naar de Symantec News Room op http://www.symantec.com/news.
Eerder van Norton by Symantec
31 mei 2018 Onderzoek: één op de vijf Nederlandse ouders houden zich niet bezig met online veiligheid van hun kinderen

30 mrt 2018 Tips van Norton naar aanleiding van wachtwoorden-hack

23 jan 2018 3.4 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercrime in 2017
Het einde der tijden voor ‘platte OCR’?

Merijn Bos is nieuwe sales-ster aan firmament van snelgroeiende CoolProfs

Acceptatie van minderheden door Nederlandse leidinggevenden ver te zoeken

Anywhere365 neemt IQ Messenger over – het merkonafhankelijke software platform voor alarmering en IoT communicatie

Check Point: Mobiele malware voor eerst in drie jaar in top meest actieve cyberdreigingen

CM.com gaat samenwerking aan met Google voor nieuwe beveiligingsoplossing

Contentmarketingbureau LVB breidt uit met 3 nieuwe talenten

Ontdekte Zero-day kwetsbaarheid in Windows OS al gebruikt in gerichte aanval

Fortinet neemt SOAR-leverancier CyberSponse over
Citrix maakt werk persoonlijker

Workfront benoemt Maria Alvarez tot lid van de Raad van Bestuur

Uniserver neemt datacenterinfrastructuur van Detron over

Collibra, the data intelligence company, stelt Madan Gadde aan als Chief Customer Officer

Helft gemeenteambtenaren: gemeente voldoet niet aan digitale behoeften burger

Schuldgevoel consument het grootst bij bestelling pakket uit ander werelddeel

SMS versturen: ook in de winter een uitkomst!

Cegeka versterkt internationale positie door overname KPN Consulting

Cybersecurity visie op 2020

Nedap video release: Royal Swinkels Family Brewers

OKI breidt distributie uit met M.K. Computer Electronic voor OKI onderdelen

Panasonic Toughbook verstevigt positie als Europees leider van robuuste notebooks en tablets

Vooraanstaand onderzoeksbureau noemt Trend Micro leider in Cloud Workload Security

Nieuw research-team SentinelOne vindt link tussen crimeware-organisatie TrickBot en Noord-Koreaanse Lazarus-aanvallers

Let op: 'Handige' zoekmachine blijkt vaak wolf in schaapskleren

Experts: richt nationaal informatiepunt quantumtechnologie op

TIE Kinetix: Publication of Annual Report 2019

Logo Barracuda Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com