www.LVTPR.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (3 jaar en 21 dagen geleden)

Ruim 6,5 miljoen multiplay-huishoudens in Nederland, groei vlakt af

Houten, The Netherlands, 22 June 2017 - De groei van het aantal Nederlandse huishoudens met multiplay-pakketten is aan het afvlakken. Al 84 procent van alle huishoudens in Nederland neemt twee of meer telecomdiensten (mobiele telefonie, vaste telefonie, breedband en/of televisie) af bij dezelfde aanbieder. In het eerste kwartaal van 2017 was er nog een groei met 38.000 huishoudens naar 6,54 miljoen multi-play abonnementen. Steeds meer triple play huishoudens kiezen er voor om een quad play pakket af te nemen, zo blijkt uit het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market over Q1 2017.

Van de multiplay huishoudens nam meer dan 15 procent een quadplay-pakket af, met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie. Een jaar eerder was dit nog iets meer dan 12 procent. Hoewel quad play groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting. In Nederland combineren 3,96 miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Het aantal huishoudens met triple play daalt wel, omdat men overstapt naar quadplay.

KPN veruit marktleider in quadplay
Op de quadplay-deelmarkt is KPN nog altijd veruit de grootste aanbieder met 86,5 procent van de aansluitingen en 88 procent van de omzet. De nummer twee is Ziggo, met bijna 11 procent van de aansluitingen en 10 procent van de omzet. Verder zijn T-Mobile (dat Vodafone Thuis overnam en nu als T-Mobile Thuis aanbiedt) en de fusiecombinatie VodafoneZiggo als landelijke spelers actief in quadplay.

“De verwachting is dat de verhoudingen tussen de diverse grote operators zullen veranderen in het tweede kwartaal, nu VodafoneZiggo sinds begin april ook een quadplay aanbod heeft voor Ziggo klanten die ook een of meerdere Vodafone mobiele abonnementen hebben,” stelt Telecompaper-analist Kamiel Albrecht, auteur van het multiplay-rapport. “De hele quadplay-markt zal hierdoor groeien en het marktaandeel van KPN zal dalen.”

Triple play grootste omzetaandeel
De omzet uit multiplay-diensten in Nederland groeide in het eerste kwartaal met 0,5 procent jaar-op-jaar naar 1,05 miljard euro in het eerste kwartaal van 2017. Binnen deze omzet is quadplay met meer dan 22 procent inmiddels groter dan dualplay. Triple play heeft nog altijd veruit het grootste omzetaandeel: meer dan 60 procent van alle multiplay omzet.

De verhoudingen in multiplay totaal zijn evenwichtiger dan in quadplay. Ziggo is de grootste multi play aanbieder qua aansluitingen, met 47,8 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,5 procent. Qua omzet is Ziggo ook de grootste aanbieder, met 47 procent, gevolgd door KPN met 43,3 procent.

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom met het kwartaalrapport Dutch Consumer Multiplay Market. Het geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt en bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport de analyses van de service revenues uit deze multiplays, tevens uitgesplitst naar de acht aanbieders. Het rapport verschijnt op kwartaalbasis en is verkrijgbaar voor EUR 2.500.
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 3 jaar en 21 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4