www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
Datum: (3 jaar en 30 dagen geleden)

Groeivertraging Nederlandse breedbandmarkt in eerste kwartaal: +0,2

Houten, The Netherlands, 07 June 2017 - De Nederlandse markt voor vast breedband internet werd in het eerste kwartaal van 2017 geconfronteerd met een groeivertraging. Het aantal aansluitingen groeide met 0,2 procent naar 7,34 miljoen. Zowel kabel als glasvezel zagen de groei in vergelijking met het vierde kwartaal van 2016 fors afnemen, zo blijkt uit het Dutch Broadband 2017 Q1-rapport van Telecompaper. Voor heel 2017 verwacht het marktonderzoeksbureau een groei van meer dan 2 procent jaar-op-jaar.

Net als in het vierde kwartaal van 2016 kwam in het eerste kwartaal van dit jaar de groei in de breedbandmarkt voor rekening van kabel en glasvezel. De cijfers waren echter een stuk minder imponerend dan een kwartaal eerder. Het aantal glasvezelaansluitingen steeg met 0,6 procent tegen 2,6 procent in het vierde kwartaal van 2016. Bij kabel was er een groei in het aantal aansluitingen van 0,3 procent, tegen 1,4 procent een kwartaal eerder. Bij DSL (koper) blijft het aantal breedbandaansluitingen dalen.

Telecompaper verwacht dat de groei van het aantal breedbandinternetaansluitingen in de komende kwartalen zal toenemen. Over heel 2017 zal de markt meer dan 2 procent groeien in vergelijking met 2016. Dat is overigens minder dan de 2,6 procent groei vorig jaar ten opzichte van 2015. De belangrijkste oorzaken van de groeivertraging zijn de toenemende marktverzadiging op het gebied van vast breedband internet, met een penetratie in huishoudens van 94 procent.

Kabel blijft veruit marktleider
Per breedbandtechnologie bekeken blijft kabel marktleider met 3,38 miljoen aansluitingen. DSL is nog steeds nummer twee, ondanks een daling naar 2,86 miljoen aansluitingen. Glasvezelbreedband groeide naar 1,1 miljoen aansluitingen aan het einde van Q1 2017.

Ziggo grootste aanbieder
Ziggo is nog altijd de grootste breedbandaanbieder van Nederland. De kabelaanbieder groeide 0,4 procent in het eerste kwartaal naar bijna 3,19 miljoen breedbandabonnees. Dit is goed voor een marktaandeel van 43,4 procent. De nummer twee, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 0,4 procent naar 40,4 procent marktaandeel.

Naast Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers. Daaronder sinds kort T-Mobile, dat de klanten van Vodafone Thuis heeft overgenomen en sinds februari T-Mobile Thuis aanbiedt. Deze aanbieder won 12.000 klanten in het eerste kwartaal om op 176.000 uit te komen. Verder is de Nederlandse Energiemaatschappij eind 2016 begonnen met het leveren van multi-play pakketten (nu 30.000 klanten).

“De kleinere aanbieders doen het goed door de komst van NLE en T-Mobile”, zo licht Telecompaper-analist Kamiel Albrecht toe. “De verwachting is dat deze groep nog meer marktaandeelgaat afsnoepen van de twee grote aanbieders in 2017.”

Omzet groeit 0,3 procent
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het vierde kwartaal uit op 474 miljoen euro, ofwel 0,3 procent meer dan in Q4 2016. De omzetgroei ligt dus iets hoger dan de groei in volume. Mede door aangekondigde prijsverhogingen van KPN en haar merken, en Ziggo per 1 juli 2017 alsmede de prijsverhogingen van Delta en Tele2 per 1 mei zal de breedbandomzet voor 2017 groeien met 1,5 procent.

Voor de periode 2017-2021 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1,7 procent in het aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,2 procent.

Voor de redactie
De bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2017 Q1’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met focus op massa marktdiensten (voor consument & SOHO). Het rapport biedt data over het aantal aansluitingen, de omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rijtje gezet en een gedetailleerde voorspelling gegeven van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2021. Het rapport kost 995 euro voor 2-5 gebruikers en 595 euro voor 1 gebruiker.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht - Research Analist
E-mail: kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 3 jaar en 30 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise