www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (4 jaar en 117 dagen geleden)

Europese sim-only tarieven lager in Q1 2017, grotere databundels

Houten, The Netherlands, 24 May 2017 - De kosten van een sim-only abonnement zijn in de meeste landen van de EU gedaald in het afgelopen jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Een jaarlijkse vergelijking van mobiele tarieven in 16 landen toont een algemene trend waarbij operators grotere databundels aanbieden in hun postpaid-aanbod. Veel partijen bieden ook al meer roamingmogelijkheden aan in de aanloop naar de nieuwe roamingregels per juni 2017. Op basis van ruim 1.600 abonnementen concludeert Telecompaper in zijn nieuwste EU Benchmark-rapport dat Denemarken het goedkoopste land blijft voor mobiele abonnementen en Griekenland het duurste land. Nederland behoort meer dan vorig jaar tot de goedkopere landen.

De EU Benchmark kijkt naar de totale kosten van mobiele abonnementen (total cost of ownership, TCO), zowel zonder als inclusief een high end smartphone. De laagste en de mediaan prijzen worden vergeleken. De mediaanprijs is anders dan een gemiddelde prijs, omdat extreme pieken in prijzen weggefilterd worden. Denemarken was het enige land met lage prijzen in alle vergelijkingen. Frankrijk, Finland, Italië, Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk horen ook bij de goedkopere landen in de meeste categorieën. In scherp contrast hiermee zijn mobiele abonnementen in Griekenland en Portugal over het algemeen het duurst.

Vergeleken met het eerste kwartaal van 2016 is Italië goedkoper geworden. Zwitserland is duur voor sim-only aanbod maar dit is minder het geval wanneer het gaat om abonnementen inclusief high end toestel. Finland, Zweden en Noorwegen zijn iets duurder geworden. Vorig jaar lagen alle prijzen van deze landen onder of op de mediaan, dit jaar zitten zij bij verschillende categorieën boven mediaan. Erg wisselende resultaten waren er voor Oostenrijk, België, Duitsland, Ierland, Noorwegen en Spanje. Sommige soorten abonnementen waren goedkoper dan de mediaan, in andere gevallen lagen ze er boven, afhankelijk van de hoeveelheid minuten en MB’s.

Lichte prijsdaling meest algemene abonnementen
Wanneer er wordt gekeken naar de meest algemene abonnementen in alle 16 EU-landen, namelijk bij 1.000+ minuten en meer dan 10GB per maand voor sim only, dan blijkt er een lichte prijsdaling te zijn. De mediaan-TCO van de 16 landen komt daarmee uit op 43 euro per maand in het eerste kwartaal van 2017, 4 procent minder dan een jaar eerder. Italië was hier het goedkoopste land met een mediaan van 18 euro voor sim-only abonnementen met +1.000 minuten en 10GB p/m of meer. Denemarken en Finland zijn in deze categorie ook goedkoop (respectievelijk 21 en 25 euro per maand).

Het Verenigd Koninkrijk voegt zich in dit rijtje met een mediaan van 23 euro per maand. Nederland heeft een hogere TCO (35 euro p/m) maar blijft wel onder de mediaan van de alle landen samen (43 euro p/m). Griekenland houdt veruit de hoogste TCO-kosten per abonnement (237 euro p/m), nauwelijks anders dan een jaar eerder als gevolg van één erg duur abonnement. Portugal is iets goedkoper geworden en komt voor het bovengenoemde soort abonnement uit op 70 euro.

Meer abonnementen met +2GB per maand
Met de toenemende penetratie van smartphones en beschikbaarheid van 4G-netwerken wordt data steeds belangrijker in de proposities van operators. In de meeste landen blijkt uit de EU Benchmark een toename in het aantal abonnementen die meer dan 2GB per maand bieden. Tegelijk is er een daling in het aantal landen waar consumenten een abonnement zonder data kunnen nemen (vier nu tegen zeven vorig jaar).

De verschillen tussen landen blijven hier echter groot. Zo is het in Denemarken en Finland niet mogelijk om een abonnement te nemen met minder dan 5GB data, tenzij je een abonnement zonder databundel neemt (in Finland) In veel landen neemt het aantal abonnementen met minimaal 5 GB significant toe. Ierland toont hier de sterkste groei, met 63 procent van alle abonnementen die meer dan 10 GB bieden, tegen 28 procent in het eerste kwartaal van 2016.

Verder zijn er nu diverse landen met onbeperkte databundels. Finland had al in Q1 van 2016 de meeste abonnementen met een onbeperkte databundel. Verder waren er enkele van dergelijke abonnementen in Ierland en Zwitserland. In Q1 van 2017 zijn daar Nederland (T-Mobile, afgelopen mei ook Tele2) en Duitsland bijgekomen.

“We verwachten dat deze trend richting onbeperkte databundels zich blijft voortzetten, zeker in het licht van de aankondigingen van T-Mobile en Tele2 kort na elkaar in Nederland,” stelt Telecompaper senior analist Marion ter Welle. De co-auteur van het Benchmark-rapport vervolgt: “Het bieden van onbeperkte data zou operators moeten helpen bij het compenseren voor de neerwaartse druk op de prijzen en consumenten er van moeten overtuigen om over te stappen op duurdere bundels.”

Het EU benchmark-rapport kijkt niet alleen naar de totale kosten van mobiele postpaid bundels, maar ook naar enkele van de meest gebruikelijke ‘toegevoegde waarde’ diensten die er bij horen. De laatste benchmark toont een groeiend aantal operators die (al dan niet beperkt) gratis roaming aanbieden binnen de EU, vooruitlopend op de implementatie van de Roam-like-at-home regulering door de EC vanaf juni 2017. 33 procent van alle abonnementen omvatten ook een vorm van roam-like-home binnen de EU. “Dit kan wat prijskracht van operators herstellen,” verwacht Telecompaper senior analist Alejandra van de Roer, mede-auteur van het rapport. “De als extra dienst beschouwde toevoeging ondersteunt kleine incrementele prijsverhogingen.”

Methodiek
De analyse is gebaseerd op beschikbare abonnementen voor alle MNO’s in de 16 meegenomen Europese landen en de meeste dochtermerken van MNO’s. Dit kwam uit op ruim 1.600 abonnementen van 71 operators.

Centraal in de methodiek staat de total cost of ownership (TCO) , om zo alle elementen mee te nemen die samen de kosten bepalen van mobiele abonnementen voor consumenten. De vaak verscholen kosten van een toestel maken een groot deel uit van de elementen die meegenomen worden in de TCO. In deze EU Benchmark hebben we ons gericht op één high end handset, de Samsung Galaxy S7, evenals sim only abonnementen. In de TCO zitten ook alle maandelijkse abonnements- of connectiekosten, promotionele kortingen en correcties voor verschillen in koopkracht in de 16 landen. Behalve de mediaan TCO analyseert het rapport ook de goedkoopste beschikbare prijsplannen.

Voor de redactie
Dit rapport biedt een gedetailleerde vergelijking van mobiele prijzen in Europa. Om lezers een beter zicht te bieden op alle gegevens, is ook onze prijzendatabase beschikbaar tegen een afzonderlijk tarief. Het EU benchmark rapport Q1 2017 bevat informatie en analyses van de high end smartphone Galaxy S 7 en sim only mogelijkheden. Het volledige rapport is beschikbaar voor zakelijke gebruikers voor 4.900 euro. Corporate gebruikers betalen 6.900 euro, waarbij de prijzendatabase en details over abonnementeninbegrepen zijn.
Laatste van Telecompaper
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Websuper Picnic haalt € 600 miljoen op om internationale groei te versnellen

Cis Marring en Marietje Schaake treden toe tot nieuwe RvC Quantum Delta NL
Jules Pieters nieuwe countrymanager voor Login Consultants en Basefarm Nederland

Zenitel benoemt Elbo Technology tot Center of Excellence voor Nederland

DTEX Systems en iSOC24 gaan partnership aan voor Cyber Security Operations en Insider Risk Intelligence in de Benelux

Een op de tien onderzochte cybersecurityincidenten bij organisaties wordt door Kaspersky als ernstig beschouwd
Verstreken tijd: 4 jaar en 117 dagen

Logo Jortt BV
Logo NPRM NV
Logo Stylonic.nl
Logo Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit (LKFV)
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo True (Broad Horizon)
Logo PQR
Logo Experis