www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.LVTPR.nl
Datum: (3 jaar en 42 dagen geleden)
PR: Lubbers De Jong

Uurtarief zelfstandig professional daalt onder druk Wet DBA

Hoofddorp, 23 mei 2017 – De zelfstandig professional, de hoogopgeleide zzp’er in de zakelijke dienstverlening, wordt nog altijd onverminderd hard getroffen door de Wet DBA. Terwijl de arbeidsmarkt hard groeit, profiteert de zelfstandig professional (zp’er) niet mee. Sinds de invoer van de Wet DBA in mei 2016 vinden zp’ers moeilijker opdrachten, neemt het aantal hoogopgeleide zp’ers af en laat ook het uurtarief een opvallende daling zien, blijkt uit cijfers van ZP Facts.

De tarieven van zp’ers waren aan het opkrabbelen, maar sinds de invoer van de Wet DBA in mei 2016 is daar een einde aan gekomen. In april 2016 was het gemiddelde uurtarief van een zp’er €89,40 en in maart 2017 €87,40, een daling van maar liefst €2,- per uur. De negatieve trend in uurtarieven staat loodrecht op de groeiende economie die zorgt dat de arbeidsmarkt zich in 2017 juist positief ontwikkelt. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de uurtarieven worden gedrukt door minder vraag naar zp’ers door onzekerheid bij opdrachtgevers.

Voortdurende onrust zorgt ook voor minder opdrachten
De handhaving op de Wet DBA is uitgesteld tot 1 januari 2018. Desondanks zijn opdrachtgevers nog onverminderd huiverig om zelfstandigen (rechtstreeks) in te huren, zo blijkt uit de derde meting van de Wet DBA Opiniemonitor. Ze maken steeds meer gebruik van uitzendkrachten en payrollconstructies, zo blijkt uit de Landelijke arbeidsmarktprognose van UWV. Dit alles heeft tot gevolg dat de zp’er minder gemakkelijk aan een opdracht komt. In september 2016 gaf al ruim 74 procent van de zp’ers aan dat het moeilijker is een opdracht te vinden, waar dit in februari 2017 gestegen is naar 83 procent. Daarnaast geeft meer dan de helft (55 procent) van de zp’ers aan één of meer opdrachten te zijn misgelopen door toedoen van de Wet DBA, terwijl dit in september 2016 nog 38 procent betrof.

Dat er minder opdrachten te verdelen zijn uit zich in een vermindering van het aantal hoogopgeleide zzp’ers, terwijl deze groep voor 2016 juist sterk groeide, blijkt uit cijfers van het CBS (zie grafiek).

Politiek
Staatssecretaris Wiebes komt voor de zomer met nieuws over de toekomst van de Wet DBA.Boy Kruiswijk, directeur van ZP Zaken, uitgever van ZP Facts: “De politiek kan niet om alle negatieve feiten en cijfers heen. De economie trekt aan, maar duidelijk is dat zelfstandig professionals daar, waarschijnlijk door de Wet DBA, nog weinig van profiteren. Dat kan natuurlijk niet de insteek zijn van de wet. Wiebes heeft onlangs in zijn derde voortgangsrapportage over de Wet DBA aangegeven voor het zomerreces meer duidelijkheid te geven over hoe het verder gaat met de wet. Er moeten dan passende maatregelen aangekondigd worden. Het vertrouwen bij de opdrachtgevers moet terugkeren, zodat ook de zp’ers kunnen profiteren van onze florerende economie.”

Het laatste rapport van ZP Facts is hier te downloaden.

Over ZP Facts
ZP Facts is de monitor voor de markt van zelfstandig professionals (zp’ers) in de zakelijke dienstverlening, uitgegeven door ZP Zaken. De monitor is voortgekomen uit een samenwerking tussen kennisbemiddelaar HeadFirst en de Universiteit van Tilburg. Duizenden online profielen van bij HeadFirst aangesloten professionals en ontvangen en uitgevoerde opdrachten zijn wetenschappelijk geanalyseerd door de Universiteit van Tilburg. Hiermee biedt het een unieke kijk op de markt, dat veel verder gaat dan onderzoek uit enkel enquêtes en interviews. ZP Facts verschijnt elk kwartaal.
Laatste van ZP Facts
Uurtarief zelfstandig professional daalt onder druk Wet DBA

ZP Facts: bv verliest aan populariteit onder zzp’ers

ZP Facts: Uurtarief zzp’er krabbelt op
Verstreken tijd: 3 jaar en 42 dagen

Logo Lubbers De Jong
ZP Facts contact

Logo ZP Facts

info@zpfacts.nl
  zpfacts.nl

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise