www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2479 volgers blijven op de hoogte!

Veel landgenoten hebben Duitse voorouders

Het komt vaak voor dat men het eigenlijk niet wil weten, maar bij nader onderzoek blijkt dat veel landgenoten over Duitse voorouders beschikken. Op zich is dat niet vreemd wanneer men zich bedenkt dat de laatste 5 eeuwen (1500-1900) er ongeveer 6 miljoen migraties vanuit het Duitstalige gebied plaats hadden. Daarna volgden nog de talloze oorlogsverplaatsingen en werden Duitse dienstboden van harte in de Nederlanden ontvangen.

Het rijke westen, in de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden, was in de Gouden Eeuw steenrijk, zeker in vergelijking tot de arme grensgebieden. Ondanks actieve tegenwerking van de overheid kwamen er jaarlijks -vooral in het zaai- en oogstseizoen- tienduizenden mannen, vrouwen en kinderen naar de Nederlanden, en later weer hun familieleden en dorpsgenoten. Naast de land- en tuinbouw waren handelaren (lappen- en koperpoepen) en artiesten, criminelen en gelukszoekers grote groepen binnen deze massa’s. De bijna 500.000 VOC-dienaren uit Duitsland komen daar bovenop.

De interessegroep Genealogie van de HCC organiseert op zaterdag 27 mei a.s. in Baarn een bijeenkomst waar in de ochtend -door Jos Kaldenbach- uit de doeken zal worden gedaan hoe deze migranten in de archieven zijn te vinden en te documenteren. In de middag zal Albert Beuse, hoofd studiezaal van de Groninger Archieven, uitleg geven over de Kadaster Archiefviewer. Met behulp van deze viewer is het mogelijk de bestemming en de eigendomsgeschiedenis te achterhalen van elk perceel in Nederland vanaf de invoering van het Kadaster in 1832 tot ongeveer 1985. De kern van de viewer wordt gevormd door de kadastrale legger. Aanvullende informatie is te halen uit hulpkaarten en veldwerken. Aan de orde zullen komen onder andere hoe de viewer werkt, waar deze is in te zien en hoe de gevonden resultaten kunnen worden gedownload.

De bijeenkomst wordt gehouden in zalencentrum Brandpunt, Oude Utrechtseweg 4a, 3743 KN Baarn, aanvang 11 uur, toegang gratis.

Stijgende interesse
Of het iets met de tijdgeest of de leeftijd van mensen te maken heeft kan Cees Heystek, voorzitter van de interessegroep Genealogie van HCC (Hobby Computer Club) niet met zekerheid zeggen. Maar dat steeds meer mensen geïnteresseerd raken in hun eigen familiegeschiedenis is wel een feit. “Het spreekt voor zich dat tv-programma’s als Verborgen Verleden en Spoorloos mensen blijkbaar aan het denken zet om zich ook eens in hun familiegeschiedenis te verdiepen. Soms levert dat uitermate interessante zaken op.” Zo bleek de acteur Waldemar Torenstra van Willem van Oranje af te stammen, zelfs in een rechtere lijn dan onze huidige Koninklijke familie. Of de Engelse journalist Frank Gardner die bleek af te stammen van maar liefst acht Engelse koningen. De afgelopen maand zagen we weer een stijgende interesse van mensen met een Joodse achtergrond en mensen die door geallieerde militairen zijn verwekt bij de bevrijding. Onlangs bleek dat iemand veel meer familie had dan hij altijd had gedacht. Die bleken in de vernietigingskampen te zijn omgekomen, maar voor hem was dat wel een aanleiding om zijn familiegeschiedenis eens uit te gaan zoeken.

“Bijna iedereen hoopt op een adellijke afstamming”, bevestigt Heystek, maar de praktijk blijkt toch vaak anders. “Dat neemt niet weg dat gaandeweg -met of zonder koningen of met of zonder adellijke afkomst- mensen toch geïnteresseerd raken in wat hun verre familieleden deden, hoe zij woonden, wat voor een beroep zij uitoefenden en vooral hoe zij leefden en wie nu precies gerelateerd was aan wie. Soms verrassend, vaak ook onthullend, maar altijd interessant”, aldus Heystek.

Interessegroep Genealogie
De Interessegroep Genealogie van HCC is sinds 1986 een levendige groep die adviseert over bijvoorbeeld genealogische softwarepakketten en de mogelijkheden van internet op dit gebied. De groep biedt een omvangrijk netwerk om kennis en ervaringen uit te wisselen en geeft presentaties en cursussen door heel het land. Nu is het een grote groep mensen die elkaar steunen en stimuleren in hun onderzoek. Daarnaast exploiteert zij een tweetal websites: de nieuwssite www.genealogie.hcc.nl en www.stamboom.nl

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie (niet voor publikatie):
Meer informatie omtrent het bovenstaande wordt u gaarne verstrekt door Cees Heystek, voorzitter HCC!genealogie die telefonisch via 0416 279 373 of per e-mail bereikbaar is en/of door Leonard van Kessel, secretaris van de interessegroep, telefoon 078 673 21 89 of per e-mail.
Tags bij dit bericht

Logo Cumulus Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl