www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlContentbureau
Datum: (4 jaar en 35 dagen geleden)

Smappee integreert Amazon Alexa en maakt gewone apparaten slim

Kortrijk, 18 mei 2017 – De slimme energiemonitor Smappee integreert Amazon Alexa, de spraaktechnologie van e-commercereus Amazon, in zijn app. In combinatie met de Comfort PlugsTM (draadloze schakelaars) van Smappee kunnen daardoor voortaan niet alleen nieuwe, slimme apparaten met de stem bediend worden, maar ook normale apparaten, zoals lampen of de TV. Deze integratie zorgt ervoor dat Smappee-gebruikers hun huis nog verder kunnen veranderen in een slimme én energiezuinige woning.

Amazon Alexa is de spraaktechnologie achter Echo, Echo Dot en Echo Show de slimme luidspreker van Amazon. Sinds Amazon deze spraaktechnologie open heeft gesteld voor derden, kunnen ontwikkelaars er functies – zogenaamde ‘skills’ – aan toevoegen. Inmiddels zijn er al zo’n 10.000 van deze skills beschikbaar: apps die de mogelijkheden van Amazon Alexa uitbreiden. Smappee voegt daar nu twee nieuwe skills aan toe.

De eerste is de Smappee Smart Home skill. Met de energiemonitor van Smappee en de Comfort PlugsTM was het al mogelijk om het energieverbruik van apparaten in real-time te meten. Dankzij de integratie met Amazon Alexa kunnen die gewone elektrische apparaten nu ook daadwerkelijk bestuurd worden via spraaktechnologie. Met één gesproken commando kan zo bijvoorbeeld de TV worden uitgezet als er gebeld wordt.

Met de tweede skill kunnen gebruikers nu via spraak het energieverbruik van huishoudelijke apparaten over een bepaalde periode opvragen – bijvoorbeeld van een week of maand. Voor woningen met zonnepanelen is het mogelijk om aan Smappee te vragen hoeveel energie deze zonnepanelen over een bepaalde periode hebben geproduceerd.

“Onze huizen worden steeds slimmer. Spraaktechnologie, zoals Amazon Alexa, speelt daar een belangrijke rol in,” zegt Stefan Grosjean, CEO van Smappee. “Hiermee kunnen we apparaten nog makkelijker aan- en uit te zetten. En dat sluit perfect aan op onze doelstelling om gezinswoningen om te vormen tot slimme en energiezuinige woningen. We zijn dan er dan ook trots op dat we nu de Amazon Alexa-technologie kunnen gebruiken om onze klanten een nog betere smart home-beleving te bieden.”
Laatste van smappee
CES: Belgisch bedrijf Smappee gelauwerd op CES Innovation Awards

Grip op energiestromen in en om het huis met Smappee Plus

Smappee integreert Amazon Alexa en maakt gewone apparaten slim