www.LVTPR.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2473 volgers blijven op de hoogte!
PR: Progress Communications

Onderzoek Indeed: inspirerende baan belangrijkste reden voor carrièreswitch toptalent

• Overgrote deel toptalent zoekt regelmatig naar andere baan
  • Strategisch denken belangrijkste eigenschap van toptalent
  • Fortune 500-bedrijven verliezen negen van de tien gekwalificeerde kandidaten door te complexe sollicitatieprocedures
Amsterdam, 16 mei 2017 – 92 procent van het toptalent in Nederland zoekt meerdere keren per jaar naar een andere baan. 77 procent kijkt zelfs maandelijks naar een nieuwe baan. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld.

Volgens het onderzoek voldoen toptalenten aan een aantal eigenschappen:
  1. probleemoplossend: vermogen om oplossingen te vinden en te implementeren voor moeilijke of complexe problemen;
  2. gepassioneerd: laat enthousiasme voor een taak of rol duidelijk blijken;
  3. strategisch denken: toptalent is creatief en denkt out-of-the box;
  4. verantwoordelijk: aanvaardt verantwoordelijkheid voor zijn of haar werk;
  5. zelfsturend: zelfstarter, iemand die initiatief neemt met betrekking tot nieuwe opdrachten en uitdagingen.
Indeed deed onderzoek naar toptalent in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Nederlandse toptalenten zijn vooral goed in strategisch denken (33 procent). Gevolgd door het probleemoplossend vermogen (31 procent), passie (31 procent), motivatie (27 procent) en communicatievaardigheden (24 procent).

Talent wil uitgedaagd en geïnspireerd worden
Het Indeed-onderzoek toont aan dat mensen vooral naar een nieuwe baan zoeken als ze geïnspireerd raken door een nieuwe uitdaging of niet meer gemotiveerd zijn voor hun huidige werk. 34 procent noemt ontevredenheid over de huidige baan als reden voor het zoeken naar een andere baan, 25 procent is ontmoedigd. Het onderzoek laat zien dat inspiratie een belangrijke reden is voor een carrièreswitch. 38 procent geeft aan te willen wisselen van baan als de nieuwe functie meer betekenis heeft, bijvoorbeeld vanwege de werkomgeving of de missie van de organisatie. Daarnaast kijken toptalenten niet alleen naar salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook naar locatie, inhoud van de werkzaamheden, de balans tussen werk en privé, en de samenwerking binnen teams.

Talent haakt af bij sollicitatieprocedure Fortune 500-bedrijven
Indeed keek ook naar het sollicitatieproces van de Fortune 500-bedrijven. Gemiddeld bestaat de onlinevragenlijst voor het solliciteren bij deze bedrijven uit 62,8 vragen. Volgens het onderzoek haakt 87,7 procent van de onlinesollicitanten af als er meer dan 45 vragen worden gesteld. Dit houdt in dat bedrijven het risico lopen een significant aantal potentiële kandidaten te verliezen als ze te lange vragenlijsten hanteren.

Toptalent aantrekken
Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed: “Dit onderzoek laat zien dat bedrijven die toptalent zoeken, moeten zorgen voor inspiratie. Toptalent heeft tal van opties en wie geen inspirerende werkomgeving kan bieden, loopt het risico talent mis te lopen of te verliezen.” Het moet voor toptalent makkelijk zijn om een baan bij een organisatie te vinden. Daarom is het belangrijk om voor een eenvoudig proces te zorgen. Poos: “Kandidaten haken af als ze ellenlange vragenlijsten moeten invullen. Ook in het vervolgtraject moet voor een optimale ervaring voor kandidaten worden gezorgd. Maar kijk ook naar de eigenschappen van toptalent die bij de organisatie passen, en zorg ervoor dat alleen banen beschikbaar zijn, die ertoe doen.”

Over het onderzoek
Indeed deed het afgelopen jaar uitgebreid onderzoek naar toptalent door middel van diepte-interviews, onlinewerkgeversonderzoeken en onlinewerkzoekendenonderzoek in Groot Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Methodologie:  28 diepte-interviews werden afgenomen met mid-level en senior managers die ten minste aan vijf mensen leiding geven. Daarnaast werd er een onlineonderzoek gestart onder vierduizend HR-managers die ten minste al een jaar aan vijf mensen of meer leiding geven. Als laatste werden 15.762 werkzoekenden van achttien jaar en ouder online ondervraagd.

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info
Progress Communications