Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com

2512 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (4 jaar en 151 dagen geleden)
PR: ItsaRep

Nederlands bedrijfsleven besteedt ERP steeds vaker uit

Breda, 26 april 2017 Steeds meer Nederlandse organisaties kiezen voor een hostingpartner voor hun ERP-applicatie. Dit percentage is vanaf 2012 gegroeid met meer dan 400 procent. Inmiddels geldt voor bijna 3 op de 10 locaties dat de gebruikte ERP-toepassing draait in een datacenter van een externe dienstverlener. 38 procent van de bedrijfsvestigingen heeft de ERP-software draaien op de eigen locatie. Dit percentage daalt gestaag. In 2012 gaf nog meer dan de helft van de ERP-gebruikers aan dat het pakket on premise draaide. Dezelfde dalende lijn is ook zichtbaar voor remote-gebruik van de ERP-oplossing. Daaronder vallen ERP-oplossingen die op een zuster- of moederlocatie in Nederland of in het buitenland draaien. Dit percentage is van 43 procent van de ERP-gebruikers teruggelopen naar 31 procent. Tot slot gebruikt 6 procent van de Nederlandse bedrijfsvestigingen ERP uit de cloud. De cloud-oplossingen betreffen hoofdzakelijk AFAS, Exact en SAP. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 6.000 interviews met ICT-functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers over het gebruik van bedrijfsapplicaties.

ERP-vendoren
Voor de Nederlandse markt is SAP met 30 procent nog altijd de meest voorkomende ERP-leverancier. SAP dankt haar nummer 1-positie met name aan haar positie in het publieke segment, maar nog meer aan haar aanwezigheid bij multinationals. In dit laatste segment geeft net iets meer dan 60 procent van de locaties aan gebruik te maken van SAP. Bij national enterprises ligt Microsoft een neuslengte voor op SAP. In het medium sized businesses-segment is het een nek-aan-nekrace tussen Microsoft en Exact. Ook maatwerk ERP-software heeft nog altijd een aanzienlijke gebruikersbase in Nederland. Circa 7 procent van de locaties met ERP heeft een eigen ontwikkeld (intern of extern) pakket in gebruik.

Voor de meeste ERP-leveranciers is een redelijk gelijkblijvende penetratie waarneembaar. Zo ligt het percentage SAP-gebruikers de laatste vijf jaar net boven de 30 procent. 2017 lijkt een daling met enkele procentpunten te laten zien ten opzichte van de afgelopen vijf jaar. Microsoft schommelt iets. Toch is de lijn over de afgelopen zeven jaar duidelijk stijgend, van net onder de 15 procent in 2010 tot net onder de 19 procent nu. Exact handhaaft haar positie in de laatste vijf jaar. Oracle kende eerst een aantal jaren van groei, maar lijkt de laatste drie jaar weer langzaam prijs te moeten geven. Maatwerk is tot slot duidelijk aan het afnemen. In 2010 bedroeg dit nog 14 procent. Dit loopt lineair terug naar de huidige 7 procent.

ERP-ontwikkeling
De penetratiegraad van ERP-software is in Nederland de laatste jaren nauwelijks aan verandering onderhevig. Dit blijkt ook uit de weergave van het ERP-gebruik per branche voor 2011 tot nu. De meeste commerciële sectoren kennen een kleine groei in deze periode. De overheid is hierbij de uitschieter. Er vond bij overheidsinstanties de afgelopen jaren een grote consolidatieslag plaats. Dit lijkt de daling in 2017 te veroorzaken.

-----------------
Noot voor de redactie:

Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Locatie ERP-oplossingen
Figuur 2: Top 5 ERP-leveranciers per marktsegment
Figuur 3: ERP-penetratie per branche

Over Computer Profile

Computer Profile is de strategische marketingpartner voor ICT-bedrijven die data omzet in business en meetbare resultaten. Alle relevante gegevens over de doelgroepen worden op permanente basis geactualiseerd, met als resultaat de meest rijke en inzichtelijke data over de IT- en telecomwereld. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid in de Benelux en biedt actuele inzichten in hun ICT-projecten op basis van 180.000 contacten.

Op basis van deze data voert Computer Profile snelle en doeltreffende analyses uit waardoor ICT-organisaties de meest relevante doelgroep kunnen benaderen. Daarnaast kan een team van gekwalificeerde telemarketing agents worden ingeschakeld bij het vinden van relevante projecten door inbound en outbound Demand Generation-activiteiten. De bestaande expertise wordt bovendien aangewend voor het ontwikkelen en op de markt brengen van eigen softwaretools.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda en biedt, als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG), dezelfde standaard in kwaliteit en uitvoering ook in andere Europese landen. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter.

Meer informatie:
Marcommit
Rosalie Hage
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
Soliton en NewChannel bieden veilige network en remote access oplossingen

Website Fides Solutions in geheel nieuw jasje

Schneider Electric wint 'Sustainable Infrastructure Vendor of the Year' tijdens de CRN UK Tech Impact Awards

Zyxel breidt activiteiten uit in België en Luxemburg

Wereldwijd onderzoek: 9 op de 10 werknemers bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze in hun werkdevice

Transitieprofs haalt new kid on the block in IT Service Management naar de Benelux

Barracuda introduceert tool om malware te vinden in Microsoft 365 en datalekken te voorkomen

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Telindus behaalt Microsoft Azure Gold Partnership

Dijk Natural Collections reduceert deelleveringen met 20% en verhoogt klanttevredenheid en omzet dankzij op low-code gebaseerde order planning tool

ROC Mondriaan schakelt SentinelOne in voor schoonmaak na ransomware-aanval

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers dankzij portal van Appronto

Dataiku door Gartner erkend als Peer Insights Customers’ Choice voor Data Science en Machine Learning Platforms

Nederlands bedrijf Kepler Vision lanceert nieuwe software met dé oplossing voor de zorg van dementiepatiënten in zorginstellingen

Onderzoek Check Point Research: Formbook is populairste malware in Nederland

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo Jamf
Logo Transitieprofs
Logo Barracuda Networks