www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
Datum: (4 jaar en 60 dagen geleden)
PR: Whizpr

CIO-onderzoek Veeam: availability gap is een drempel voor digitale transformatie; kost Benelux-bedrijven ieder jaar 20,4 miljoen dollar

• 51 procent van de bedrijven ervaart een kloof tussen wat eindgebruikers vragen en IT kan leveren: de availability gap
  • Ongeplande downtime kost Benelux-bedrijven gemiddeld 20,4 miljoen dollar, in vergelijking met 21,8 miljoen dollar wereldwijd, een stijging ten opzichte van 16 miljoen dollar vorig jaar
  • 51 procent van de bedrijven geeft toe dat initiatieven op het gebied van digitale transformatie vertraging ondervinden door ongeplande downtime

Utrecht, 25 april 2017 – 91 procent van de Benelux-bedrijven is bezig met initiatieven op het gebied van digitale transformatie. Bij twee derde van de bedrijven zijn deze initiatieven al omgevormd tot concrete processeni. Er is bij bedrijven duidelijk een grote drang om te innoveren, zodat ze concurrentievoordeel kunnen behalen. Dit legt een forse druk op bedrijven om 24.7.365-toegang te bieden tot diensten, data en apps, op elk moment en vanaf elke plek. Maar volgens onderzoek door Veeam® Software, de innovatieve leverancier van oplossingen voor Availability for the Always-On Enterprise™, is er een diepe kloof tussen gebruikersverwachtingen en wat de IT-afdeling kan leveren. Dit belemmert de innovatie. 51 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft dan ook aan dat ze last hebben van een availability gap. Deze kloof tussen wat gebruikers nodig hebben en wat IT kan leveren, kost een organisatie tot wel 20,4 miljoen dollar per jaar. Bijna de helft van de respondenten geeft toe dat dit de innovatie beperkt.

Veeam deed voor het zesde achtereenvolgende jaar onderzoek onder meer dan duizend IT-managers in 24 landen, waaronder ook de Benelux. Het 2017 Veeam Availability Report laat zien dat 65 procent van de Benelux-bedrijven van mening is dat beschikbaarheid (de continue toegang tot diensten) een vereiste is voor digitale transformatie. Echter, de meerderheid heeft het gevoel dat ze hierin belemmerd worden door ongeplande downtime van services door cyberaanvallen, uitval van de infrastructuur of het netwerk, en natuurrampen (serverstoringen die per incident gemiddeld 66 minuten duurden). Hoewel veel organisaties hun transformatie nog aan het plannen zijn of aan het begin ervan staan, zegt twee derde dat het om kritische initiatieven gaat, die erg belangrijk zijn voor het management en voor de verschillende bedrijfsonderdelen.

De kosten van uitval voor de business: meer dan gederfde omzet
Het 2017 Veeam Availability Report laat opnieuw de echte impact zien van downtime op bedrijven. Hoewel de downtimekosten variëren, laten de uitkomsten zien dat de gemiddelde jaarlijkse kosten van downtime voor elke organisatie in deze studieii uitkomen op 20,4 miljoen dollar ten opzichte van 16 miljoen dollar vorig jaar.

Downtime en dataverlies leiden ook tot veel publiciteit, met gevolgen die moeilijk uit te drukken zijn in financiële cijfers. De studie van 2017 laat zien dat bij bijna driekwart van de bedrijven het klantvertrouwen afneemt. Zestig procent heeft schade ervaren aan zijn merkintegriteit, wat zowel de merkreputatie als de klantretentie beïnvloedt. Kijkend naar interne implicaties, ziet 42 procent van de respondenten een afnemend medewerkersvertrouwen en 33 procent een verschuiving in het toewijzen van projectresources om ‘troep op te ruimen’.

De multicloud toekomst
Het is niet verrassend dat de cloud en de verschillende gebruiksmodellen de manier veranderen, waarop bedrijven omgaan met hun dataprotectie. Het rapport laat zien dat bedrijven de cloud meer en meer zien als een geschikte springplank voor hun digitale agenda. Naar verwachting zullen de investeringen in Software-as-a-Service in de komende twaalf maanden wereldwijd stijgen met meer dan vijftig procent. Bijna de helft van de businessmanagers denkt dat cloudproviders betere servicelevels voor hun bedrijfskritische data kunnen leveren dan de eigen IT-afdeling. Investeringen in Back-up-as-a-Service (BaaS) en Disaster-Recovery-as-a-Service (DRaaS) stijgen naar verwachting ook naarmate organisaties deze combineren in de cloud.

Beschermingskloof zorgt voor uitdagingen
Verder ervaart 37 procent van de bedrijven een protection gap. Dat is de mate waarin de tolerantie van een organisatie voor dataverlies wordt overschreden door het gebrek aan bescherming van data door IT. Aan verwachtingen op het gebied van uptime wordt consequent niet voldaan door onvoldoende beschermingsmechanismen en beleid. Hoewel Benelux-bedrijven zeggen dat ze slechts 24 minuten per jaar (72 minuten wereldwijd) aan dataverlies kunnen tolereren voor wat betreft ‘hoge prioriteit’-applicaties, laten de resultaten van Veeam zien dat respondenten in de praktijk zestig minuten (127 minuten wereldwijd) aan dataverlies ervaren. Dat is een verschil van bijna een uur. Dit zorgt voor belangrijke risico’s voor elke organisatie.

“Vandaag de dag is nabijheid cruciaal en consumenten hebben geen enkele tolerantie voor downtime, zij het in de bedrijfsomgeving of in hun persoonlijke situatie”, zegt Peter McKay, President en COO van Veeam Software.

“Bedrijven zijn heel sterk gericht op het leveren van de beste gebruikerservaring en of dat lukt, hangt af van beschikbaarheid. Elke vorm van minder dan 24.7.365-toegang tot data of applicaties is onacceptabel. Ons rapport laat echter zien dat continue toegang een waandenkbeeld is. Daarom moeten bedrijven nieuwe vragen stellen op het gebied van transformatieplannen en een andere conversatie starten over de bestaande infrastructuur. Bedrijven staan voor een belangrijke uitdagingen door concurrenten die er wel in slagen deze uptime te realiseren en dat te combineren met de gebruikerservaring.”

Over het rapport
Veeam gaf IT-onderzoeksbureau Enterprise Strategy Group (ESG) de opdracht voor het ontwikkelen en uitvoeren van het onderzoek. ESG voerde eind 2016 een onlinesurvey uit onder 1.060 IT-beslissers bij overheid en bedrijfsleven met tenminste 1.000 werknemers in 24 landen (Australië, België, Brazilië, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongkong, India, Israël, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Rusland, Saudi-Arabië, Singapore, Thailand, de VAE, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Zweden. Het volledige rapport is hier te downloaden.

Over Veeam Software
Veeam kent de nieuwe uitdagingen waar ondernemingen over de gehele wereld mee te maken krijgen bij het mogelijk maken van de Always-On Business™. Ze moeten 24.7.365 functioneren. Daarom heeft Veeam als marktpionier Availability for the Always-On Enterprise™ ontwikkeld. Veeam helpt ondernemingen bij het realiseren van recovery time en point objectives (RTPO™) van minder dan vijftien minuten voor alle applicaties en data. Veeam gebruikt daarvoor een fundamenteel nieuw type holistische oplossing die zeer snel herstel, dataverliespreventie, geverifieerde herstelbaarheid, geoptimaliseerde data en volledig inzicht biedt. De Veeam Availability Suite™, waarin Veeam Backup & Replication™ is opgenomen, maakt gebruik van virtualisatie-, opslag- en cloudtechnologieën. Hierdoor kunnen organisaties tijd besparen, risico's verkleinen en investeringen en operationele kosten verlagen, zodat ze hun doelstellingen kunnen behalen. Veeam, dat in 2006 is opgericht, telt momenteel wereldwijd 47.000 ProPartners en heeft meer dan 242.000 klanten wereldwijd. Het hoofdkantoor van Veeam bevindt zich in Baar, Zwitserland, en het bedrijf heeft kantoren over de gehele wereld. Meer informatie is te vinden op www.veeam.com.

Contactinformatie:
LVTPR
Nienke Geudeker / Michael Ros / Eline Alberts
veeam@lvtpr.com

[i] Bron: ESG Research Report, 2017 IT Spending Intentions Survey, March 2017
[ii] De gemiddelde bedrijfsgrootte van de onderzochte bedrijven was 7.500 medewerkers.

Laatste van Veeam Software
Veeam onthult de toekomst van moderne dataprotectie tijdens VeeamON 2021

Organisaties kunnen hun strategie voor dataprotectie versnellen tijdens VeeamON 2021

Veeam rapporteert 25% groei in Q1 2021