Nederlandse multiplay-omzet groeit 6,5% in vierde kwartaal 2016

Houten, The Netherlands, 13 April 2017 - Steeds meer huishoudens kiezen er voor om televisie, vaste telefonie en/of mobiele telefonie met breedband van dezelfde aanbieder te bundelen. De omzet uit deze multiplay-diensten groeide in Nederland in het vierde kwartaal van 2016 dan ook met 6,5 procent op jaarbasis naar 1,04 miljard euro. Dat blijkt uit het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market over Q4 2016.

Aan het einde van Q4 2016 hadden bijna 6,5 miljoen huishoudens in Nederland een multiplay pakket. Steeds vaker hebben deze huishoudens een quad play pakket met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie. 15 procent van alle multiplay-huishoudens had eind vierde kwartaal een quad play pakket. Een jaar eerder was dit nog iets meer dan 11 procent.

Hoewel quad play dus duidelijk groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting. In Nederland combineren 3,96 miljoen huishoudens de drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Wel daalt het aantal huishoudens met triple play vanwege de overstap naar quad play.

Sterke groei quad play verwacht
De verwachting is dat het aantal quad play-huishoudens flink gaat stijgen vanaf het tweede kwartaal van 2017. De begin dit jaar ontstane fusiecombinatie VodafoneZiggo heeft sinds begin april namelijk een quad play-aanbod voor Ziggo-klanten die ook één of meerdere Vodafone mobiele abonnementen hebben.

Verder blijkt uit het rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in een pakket (dual play) langzaam daalt na een piek in het vierde kwartaal van 2014. Er wordt steeds minder vaak voor gekozen om breedband met vaste telefonie te combineren, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist populairder wordt.

Ziggo grootste multiplay-aanbieder

Ziggo is nog altijd de grootste multiplay-aanbieder qua aansluitingen met 47,9 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,3 procent. Qua omzet is Ziggo ook de grootste aanbieder, met 47,5 procent, gevolgd door KPN met 42,9 procent. Op de quadplay-deelmarkt is KPN de grootste partij met bijna 86 procent van de aansluitingen en 87 procent van de omzet, vergeleken met bijna 11 procent respectievelijk 10 procent voor Ziggo.

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland de norm geworden. Telecompaper brengt daarom op kwartaalbasis het rapport Dutch Consumer Multiplay Market uit. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport ook de analyses van de service revenues uit deze multiplays, tevens uitgesplitst naar de acht aanbieders. Het rapport is verkrijgbaar voor EUR 3.500.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Telefoon: +31 30 6349600