Contentbureauwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2473 volgers blijven op de hoogte!
PR: MCS PR

Nederlanders willen digitaal kwaliteitskeurmerk van de overheid

Nationaal onderzoek van Sogeti naar kwaliteit in een digitale wereld

53% van de Nederlanders vindt het een taak van de overheid om te komen met een digitaal keurmerk voor veilige digitale producten en diensten, zoals websites, apps of digitale overheidsdiensten. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1.036 Nederlanders in opdracht van IT-dienstverlener Sogeti. Herijking van kwaliteitskeurmerken is nodig om beter aan te sluiten op de digitale samenleving.

Twee derde (67%) van de consumenten geeft aan dat de overheid, in algemene zin, toezicht moet houden op de kwaliteit van digitale diensten. Wat verder opvalt, is dat het consumentenvertrouwen in digitale producten en diensten slechts in beperkte mate gebaseerd is op bestaande kwaliteitskeurmerken. Klantenreviews en -ratings hebben de rol van keurmerken overgenomen. Toch geeft 36% van de consumenten aan dat keurmerken belangrijk zijn bij het bepalen van de technische basisvoorwaarden voor digitale kwaliteit. Daar staat tegenover dat keurmerken voor 58% van de consumenten slechts een (zeer) beperkte invloed hebben. Belangrijkste redenen hiervoor zijn dat de respondenten deze keurmerken niet altijd betrouwbaar vinden (16%) of omdat keurmerken de kwaliteit niet als geheel kunnen garanderen (11%). Ook is 11% van de respondenten van mening dat er teveel keurmerken zijn, waardoor de waarde van een individueel keurmerk al snel als onduidelijk wordt ervaren.

Herijking van keurmerken in digitaal tijdperk
"Het lijkt erop dat de huidige kwaliteitskeurmerken niet meer aansluiten op het digitale tijdperk. Naast de grote invloed van de directe sociale omgeving, spelen voor 45% van de consumenten reviews een belangrijke rol bij de beoordeling van digitale kwaliteit. De vraag is of het niet tijd wordt om het landschap van kwaliteitskeurmerken te herijken op basis van onze digitale samenleving", zegt Kevin Hengstz, Onderzoeksleider van het Digitality onderzoeksprogramma van Motivaction.

D66 Tweede Kamerlid Kees Verhoeven pleitte eind vorig jaar al voor de invoering van een digitaal kwaliteitskeurmerk voor Internet-of-Things producten. “Ik ben erg blij met de uitkomst van dit Motivaction-onderzoek, waaruit blijkt dat de consument mijn voorstel positief lijkt te ontvangen”, stelt Kees Verhoeven.

"Ons onderzoek bevestigt dat digitale producten en diensten steeds meer leidend worden. Het is daarom zaak dat organisaties beter inzicht krijgen in de kwaliteitseisen en -ervaringen van consumenten. Om diezelfde reden is het begrijpelijk dat Nederlanders om een digitaal keurmerk vragen", zegt Marco van den Brink, Chief Operating Officer (COO) bij onderzoeksopdrachtgever Sogeti.

Over het onderzoek
In opdracht van IT-dienstverlener Sogeti heeft Motivaction in de laatste twee maanden van afgelopen jaar 1.036 consumenten ondervraagd via online onderzoek. Het onderzoek is representatief voor leeftijd, geslacht, opleiding, inkomen en Nielsen regionale spreiding. Aangezien het hier om een onderzoek gaat naar de digitale wereld, heeft Motivaction ook rekening gehouden met representativiteit van digitale leefstijlen in ons land. Naast het consumentenonderzoek zijn ook 210 organisaties ondervraagd door onderzoeksbureau Pb7.

Het gehele onderzoeksrapport is beschikbaar op https://www.sogeti.nl/rapport-nationaal-kwaliteitsonderzoek-digitaal-2017.

Over Sogeti Nederland B.V.
Sogeti is een toonaangevende IT-dienstverlener op het gebied van technologie en engineering services. Het bedrijf biedt oplossingen die digitale transformatie mogelijk maken. Grootzakelijke organisaties vertrouwen op de uitgebreide kennis en ervaring voor clouddienstverlening, digitale veiligheid, kwaliteitszorg & testing en digital manufacturing. Sogeti combineert daarbij slagvaardigheid en implementatiesnelheid met sterke technologiepartnerships volgens bewezen methodieken. De IT-dienstverlener voorziet in een eigen wereldwijd leveringsmodel Rightshore®.

Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de meer dan 2450 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo'n 25.000 IT-professionals in 15 landen, gevestigd in meer dan 100 locaties in Europa, de VS en India. De Sogeti groep is een dochteronderneming van het in Parijs beursgenoteerde bedrijf Cap Gemini S.A. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek,
06-52327513.