Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.nl
2479 volgers blijven op de hoogte!
PR: Progress Communications

Brexit slaat toe – percentage Europeanen dat baan zoekt in het Verenigd Koninkrijk, lager dan na de referendumuitslag

• Aantal Europeanen dat online naar werk zoekt in het Verenigd Koninkrijk, sinds januari al met achttien procent gedaald
  • Afname is het grootst sinds de Brexit-uitslag
  • Britse werkgevers zijn zeer afhankelijk van Europese werknemers – één miljoen (44,3 procent) van de nieuwe banen die sinds 2008 zijn gecreëerd, zijn opgevuld door Europese werknemers

Amsterdam, 11 april 2017 – Europese werknemers zijn steeds minder geneigd een baan te zoeken in het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit nieuwe data van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld. Het bedrijf onderzocht de onlinezoekopdrachten van werkzoekenden in 27 EU-lidstaten naar vacatures in het Verenigd Koninkrijk. Hoewel de interesse overal is afgenomen, is de daling het grootst in landen als Duitsland, Frankrijk, België en Spanje.

Sterkste daling tot nu toe
Sinds begin 2017 is het aantal mensen in andere EU-landen dat online naar een baan in het Verenigd Koninkrijk zoekt, met achttien procent afgenomen. Dit is de sterkste daling sinds het land in juni 2016 instemde met een Brexit. De daling is zelfs zo groot, dat het percentage elf procent lager ligt dan vlak na de uitslag van het referendum. Daarentegen neemt het aantal zoekopdrachten naar banen in tegenovergestelde richting juist toe: het aantal Britten dat werk zoekt in andere EU-landen, stijgt al sinds begin januari 2017.

Onderstaande tabel laat zien hoe het aantal Europeanen dat zocht naar een baan in het Verenigd Koninkrijk, afnam naar aanleiding van het referendum in juni 2016. Ook daalt de lijn verder na de aankondiging van de ‘harde Brexit’ in oktober. De daling van 2017 is tot nu toe echter het grootst.

Mariano Mamertino, EMEA-econoom bij Indeed: “Nu Artikel 50 van kracht is, zien we een nog scherpere en langduriger daling in de interesse in Britse banen dan tijdens de dalingen die direct na het referendum plaatsvonden. En nu de Brexit werkelijkheid wordt, neemt de druk op de Britse arbeidsmarkt toe. Het is duidelijk dat een Britse arbeidsmarkt met minder Europese werknemers te maken zal krijgen met complexe uitdagingen die – om ontwrichting te voorkomen – zo snel mogelijk moeten worden opgelost.”

Zeer afhankelijk
Een andere Indeed-analyse van officiële ONS-data (Office for National Statistics) toont hoe afhankelijk het Verenigd Koninkrijk is geworden van Europese werknemers. Uit deze data blijkt dat één miljoen (44,3 procent) van de nieuwe banen die sinds 2008 in het land zijn gecreëerd, zijn opgevuld door werknemers uit andere EU-landen. Die afhankelijkheid is het grootst in de productiebranche en hospitality-branche. Buitenlandse Europese werknemers vullen een kwart (26 procent) van de banen in deze branches in.

“Een dergelijke afhankelijkheid van Europees talent kan zeer schadelijk zijn als de Brexit de toevoer van werknemers verstoort”, zegt Mamertino. “Als de Brexit leidt tot het weren van Europese werknemers of als de Britse economie hierdoor verslechtert, zoeken Europese werkzoekenden hun heil ongetwijfeld ergens anders. Daarnaast bevindt de Britse werkloosheid zich op het laagste punt in veertig jaar tijd. Talent wordt steeds schaarser en veel werkgevers hebben moeite met het vinden van de juiste mensen. Zelfs nu, met vrije toegang tot Europese werknemers, staat de Britse arbeidsmarkt onder druk. Het is daarom belangrijk dat men zich realiseert dat zowel de Britse arbeidsmarkt als de gehele economie op het spel staat. Zeker nu de Brexit-onderhandelingen daadwerkelijk zijn begonnen.”

Over het onderzoek
Het rapport van Indeed is gebaseerd op analyses van honderdduizenden trends in zoekopdrachten in EU-landen verspreid over 2016 en 2017. Deze analyse van EU-zoekopdrachten richt zich op de eerste elf weken van 2017 in vergelijking tot de elf weken die daaraan voorafgingen. Daarnaast raadpleegde Indeed officiële data van de Labour Force en Annual Population Survey.

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 180 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
E-mail: indeed@progresscommunications.nl

Tags bij dit bericht
Eerder van Indeed
3 sep 2018 Indeed introduceert de Indeed Academy: gratis e-learnings met best practices voor recruiters

29 aug 2018 Hulp bij het vinden van werk meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie

25 jul 2018 Zoektocht naar zomerbanen neemt onverminderd toe

Logo Cumulus Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl