www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (4 jaar en 120 dagen geleden)

Televisiemarkt daalt met 0,8% in 2016 naar 7,4 miljoen aansluitingen

Houten, The Netherlands, 05 April 2017 - De Nederlandse televisiemarkt is in 2016 gedaald met 0,8 procent naar 7,4 miljoen aansluitingen, waarbij de groei van digitale televisie onvoldoende was om de daling van analoge tv-aansluitingen te compenseren. Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt. Dit is voor het tweede jaar op rij dat de televisiemarkt daalt. Tegelijkertijd groeide de omzet* uit televisiediensten met 4,3 procent naar 1,79 miljard euro. De omzetgroei is vooral het gevolg van prijsverhogingen van KPN en Ziggo in juli 2016.

Hierdoor eindigde Ziggo het jaar met 61 procent van de televisie-omzet, 2,1 procentpunten minder dan in 2015. KPN kwam uit op 26,1 procent van de televisie-omzet, 1,4 procentpunten meer dan in 2015. In aantallen klanten gerekend heeft Ziggo een marktaandeel van 53,6 procent, dat is 1,1 procentpunt minder dan in 2015. Ook hier is KPN de nummer twee, met 31, 4 procent nadat er in 2016 1,2 procentpunten bijkwamen.

De omzet groeit de komende jaren niet meer, verwacht Telecompaper. De trends wijzen op een gemiddelde jaarlijkse daling aan van 0,1 procent in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog, maar die daalt daarna weer, tot 1,79 miljard euro in 2021.

“De verwachte omzetdaling zal vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun tv abonnement op te zeggen,” aldus Telecompaper analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht. “De zogenaamde cord-nevers en cord cutters kijken dan tv en video via internet. Tot en met 2021 verwachten wij dat het aantal abonnees met gemiddeld 1,1 procent per jaar daalt.”

Voor de redactie
*De omzet komt van de tv-abonnementen op de massamarkt (consumenten en kleine zakelijke afnemers). Daarin zit de omzet uit standaard tv-abonnementen (digitaal en analoog), betaal tv-diensten en VoD (Video on Demand) -diensten. Niet meegenomen worden de omzet uit verkoop van set-top boxen of andere randapparatuur en installatie- en verzendkosten.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse televisiemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.

Telecompaper’s ‘Dutch TV Market 2016 Q4’ rapport bevat gedetailleerde informatie over het vierde kwartaal van 2016, een vergelijking met voorgaande kwartalen en vijfjaarsvoorspellingen voor aansluitingen, omzet en marktaandelen per technologie.

Het rapport kost 495 euro voor 1 gebruikers of 795 euro voor 2-5 gebruikers.
Laatste van Telecompaper
Verstreken tijd: 4 jaar en 120 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.
Logo NTT DATA
Logo Barracuda Networks