www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
PR: Marcommit

Talend CIO Survey: 80 procent van de CIO’s heeft big data-projecten gepland voor 2017

CIO’s geven real-time analyses, selfservice en metadata-management de voorkeur boven kunstmatige intelligentie en machine learning

REDWOOD CITY, Californië – 8 maart 2017 – Talend (NASDAQ: TLND), leider in cloud en big data integratiesoftware, maakt de resultaten bekend van een survey onder 169 CIO’s. Hieruit blijkt dat big data, analytics en data-governance op de prioriteitenlijst van de CIO staan voor 2017. 70 procent van alle big data projecten die CIO’s gepland hebben, bestaan uit real-time analyses, metadata-management en selfservice datatoegang. Daarmee maken zij zich klaar voor toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en machine learning in de toekomst.

Uit de survey, uitgevoerd tijdens Talend Connect Paris, blijkt dat digitale transformatie nog altijd een belangrijke doelstelling is, maar dat veel tijd en budget nodig is voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Hierdoor zijn CIO’s gedwongen om hun tijd en geld te verdelen tussen technologische innovatie en ‘de lichten laten branden’.

Ashley Stirrup, chief marketing officer bij Talend: “Zelfs de meest technische CIO’s weten dat technologie op zichzelf niet resulteert in een datagestuurde organisatie. Ze begrijpen hoe belangrijk het is om de juiste mensen, processen en technologieën te combineren om meer waarde uit data te putten. Deze CIO’s creëren een cultuur waarin data een strategisch middel is in elke stap in het besluitvormingsproces. Dit draagt bij aan de flexibiliteit, die nodig is om de concurrentie voor te blijven in de moderne economie.”

Enkele van de meest opvallende bevindingen die uit de survey naar voren komen zijn:
  • Big data-projecten zijn in opkomst: Bedrijven voelen zich meer dan ooit op hun gemak met big data. Ruim 80 procent van de respondenten zegt minimaal één big data-initiatief gepland te hebben voor 2017. Het gaat om bijna twee keer zoveel projecten als in 2016. De initiatieven voor het komende jaar zijn onder meer gericht op het analyseren van big data en het genereren van een 360-graden klantbeeld.

• Real-time analysemogelijkheden vormen een topprioriteit: 26 procent van de respondenten geeft aan dat real-time analysemogelijkheden hun belangrijkste prioriteit voor 2017 vormen. Metadata-management volgt met 30 procent. Selfservicemogelijkheden voor het prepareren van data vormt een prioriteit voor 18 procent van de respondenten. Hoewel kunstmatige intelligentie/machine learning en Internet of Things (IoT) op het vizier van veel CIO’s staan, waren deze aspecten slechts goed voor respectievelijk 10 en 5 procent.

• Big data wordt het vaakst ingezet om interne processen en de klantenservice te verbeteren. De aandacht van CIO’s wordt vaak verdeeld tussen het introduceren van nieuwe technologieën ter verbetering van bedrijfsprocessen en de noodzaak om ervoor te zorgen dat IT veilig en kostenefficiënt functioneert. Dit verklaart mogelijk waarom 27 procent van de respondenten aangeeft dat de belangrijkste bijdrage van big data betrekking heeft op het verbeteren van interne processen. Andere aspecten waar big data aan bijdraagt zijn: het verbeteren van de klantenservice (20%), het terugdringen van operationele kosten (17%) en het genereren van nieuwe omzetstromen (17%).

• De relatie tussen business en IT vormt het grootse struikelblok voor de overgang naar een datagestuurde onderneming. 35 procent van de respondenten geeft aan dat de relatie tussen IT en de business het grootste probleem vormt in de overstap naar een datagestuurde organisatie. Opvallend genoeg vormt deze organisatorische kloof een groter struikelblok dan het budget (23%), of de aanwezigheid van relevante interne vaardigheden (16%).

• Data-governance, datakwaliteit en selfservice vormen pijnpunten voor de IT-afdeling: Gevraagd naar welke zaken de hoogste prioriteit hebben voor hun organisatie, geven CIO’s blijk van een redelijk evenwichtige verdeling tussen data-governance (37%), datakwaliteit (33%) en selfservice (31%). Deze resultaten wijzen op de druk die organisaties voelen om data op te schonen, te beheren en op brede schaal toegankelijk te maken, zodat werknemers het kunnen inzetten voor betere resultaten.

Toph Whitmore, principal analyst Big Data & Analytics bij Blue Hill Research: "Het stellen van prioriteiten rondom de inzet en het beheer van data kan leiden tot constructieve wrijving binnen organisaties. Het management wordt uitgedaagd om het succes te waarborgen van zowel IT-managers die data beschikbaar stellen, als de werknemers die gebruik maken van die data. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker wanneer romantische verwachtingen van onbeperkte selfservicemogelijkheden botsen met de interne richtlijnen op het gebied van data-governance. Als selfservice echter snel, transparant en beheerd wordt aangeboden, kunnen CIO’s zorg dragen voor veilige en betrouwbare datadiensten en tevens ondersteuning bieden voor de juiste zakelijke acties binnen de DataOps-workflow."

Vindt u dit nieuws interessant? Tweet dit: Nieuwe survey van @Talend: 80% van de CIO’s heeft #BigData projecten gepland voor 2017 http://bit.ly/1NFMQ5l

Over Talend
Talend (NASDAQ: TLND) is een leider in softwareoplossingen voor cloud en big data integratie. Het helpt organisaties om datagestuurder te worden door data toegankelijker te maken, de kwaliteit ervan te verbeteren en snel data te verkrijgen waar nodig voor real-time besluitvorming. Door deze vereenvoudiging van big data stelt Talend organisaties in staat om te handelen gebaseerd op accurate, real-time informatie over hun organisatie, klanten en branche. De innovatieve open source-oplossingen van Talend zijn in staat om op snelle en efficiënte wijze data uit diverse bronnen te verzamelen, te prepareren en te combineren, zodat organisaties het optimaal kunnen benutten voor het verbeteren van vrijwel elk aspect van hun bedrijfsvoering. Het hoofdkantoor van Talend is gevestigd in Redwood City, Californië. Raadpleeg voor meer informatie www.talend.com en volg ons op Twitter: @Talend.

Meer informatie:

Nederland:
Marcommit
Laura Rijks
talend@marcommit.nl

Frankrijk:
Talend
Clarisse Messey
cmessey@talend.com

Laatste van Talend
Snellere inzichten in schaalbare data met Talend Fall 2018

Meerderheid bedrijven voldoet niet aan GDPR-eisen

Talend benoemd tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Data Integration Tools
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur

Logo Marcommit
Talend contact

Logo Talend

www.talend.com
Talend sociaal

Talend tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage