Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl
Datum: (4 jaar en 156 dagen geleden)

Mkb kwetsbaar voor cybercriminelen: Digital Trust Centre is hard nodig

Het mkb is kwetsbaar voor cybercriminelen, cyberspionnen en hackers. De kennis over beveiliging en risico's is onvoldoende bij het midden- en kleinbedrijf. Dat concludeert het Rathenau Instituut na onderzoek, in opdracht van de Nederlandse veiligheidsdiensten. Volgens MKB-Nederland en VNO-NCW maakt dit andermaal duidelijk dat een Digital Trust Centre voor het mkb hard nodig is.

Digital Trust Centre voor mkb
MKB-Nederland en VNO-NCW pleiten ervoor om het Nationale Cybersecuritycentrum uit te breiden met een Digital Trust Centre, waar het bedrijfsleven terecht kan met meldingen van dreigingen, vragen en voor advies. In geval van cybercalamiteiten kunnen nu alleen de Rijksoverheid en organisaties uit de vitale infrastructuur terecht bij het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Het overgrote deel van het bedrijfsleven is op zichzelf aangewezen. En dat is volgens MKB-Nederland en VNO-NCW niet wenselijk. Cybercriminaliteit raakt namelijk de gehele Nederlandse economie en vormt een schadepost van zo'n 10 miljard euro. Goede samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, gerichte informatiedeling en objectieve advisering aan alle bedrijven is nodig om de weerbaarheid tegen cybergevaren te vergroten.

100 miljoen euro nodig
Volgens het Rathenau Instituut is er in het mkb nu veel onbekendheid over cybersecurity. Daardoor nemen zij door gebrek aan kennis soms ook te weinig adequate maatregelen. 'En dat is zorgelijk, want steeds meer systemen zijn afhankelijk van IT', aldus MKB-Nederland en VNO-NCW. Om ons land echt cyberweerbaar te maken en ervoor te zorgen dat onze kennis(economie) niet weglekt, is minstens 100 miljoen euro nodig. Die oproep doen MKB-Nederland en VNO-NCW aan een nieuw kabinet. Zij worden gesteund door inmiddels meer dan 50 branches en organisaties die het manifest 'Samen naar een duurzame digitale samenleving' hebben ondertekend. MKB-Nederland en VNO-NCW zijn ook campagnes tegen cybercrime gestart richting de eigen achterban.

Buitenlandse inlichtingendiensten
Nederland is als een van de meest ICT-intensieve economieën ter wereld een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen, cyberspionnen en hackers. Volgens het onderzoeksinstituut vormen buitenlandse inlichtingendiensten de grootste dreiging die in ons land op grote schaal politieke, militaire en technologische informatie verzamelen en manipuleren. 'Cyberdreigingen ondergraven het innovatie- en concurrentievermogen van het Nederlandse bedrijfsleven en het vertrouwen in de digitale samenleving', aldus het Rathenau Instituut dat het onderzoek deed in opdracht van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).
Laatste van MKB-Nederland
GAC Business Solutions is Het Vitaalste Bedrijf van Noord-Brabant

MKB-Nederland: Ondernemers in spagaat door privacywet

Bedrijfsleven hoopvol over ontmoeting Trump en Juncker
Verstreken tijd: 4 jaar en 156 dagen
MKB-Nederland contact

Logo MKB-Nederland

www.mkb.nl
MKB-Nederland sociaal

MKB-Nederland tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.

Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl