www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.LVTPR.nlwww.marcommit.nl
Datum: (3 jaar en 128 dagen geleden)

Ondernemers beschermen tegen lijnkaping

MKB-Nederland ondersteunt de oproep van de Autoriteit Consument en Markt om ondernemers beter te beschermen tegen het fenomeen lijnkaping, ook wel slamming genoemd. Hiervoor moet de wet worden aangepast. Net als de ACM krijgt ook MKB-Nederland vrijwel dagelijks klachten van ondernemers die ongewild of onder valse voorwendselen overstappen naar een andere aanbieder van zakelijke telefonie.

Voor consumenten is enkele jaren terug de telecomwetgeving aangepast: zonder handtekening is het niet mogelijk om van aanbieder te veranderen. Voor zakelijke contracten geldt die bescherming niet. Een simpel ‘ja’ aan de telefoon kan al voldoende zijn. Overgezet worden gebeurt daardoor niet altijd met medeweten of zogenoemde geïnformeerde instemming. Eenmaal over blijkt het nieuwe contract ongunstige voorwaarden te kennen, zijn er verborgen kosten, enz.

Onder de gedupeerden bevinden zich veel kleine ondernemingen en zzp’ers. Voor hen is een juridisch gevecht om de overstap ongedaan te maken complex, tijdrovend en duur. Nog afgezien van bedreiging met incasso; ook wel onterecht als deurwaarder aangeduid door de ‘telecomcowboys’ - zoals de ACM hen noemt - die van lijnkaping hun ‘bedrijf’ hebben gemaakt.

Ondernemers kunnen op meerdere manieren worden overgezet.
  • Via bewuste misleiding in een telefoongesprek waarbij vakkundig de suggestie wordt gewekt dat het gaat om een andere en voordeliger abonnementsvorm van bijvoorbeeld KPN
  • Via een ‘informatief’ telefoongesprek waarin een paar maal “ja” wordt gezegd (bijvoorbeeld na de vraag “wilt u meer informatie”; wordt dat “ja” blijkbaar gebruikt om de lijn over te nemen (te kapen).
  • Door een proefabonnement van een jaar brutaalweg te verlengen voor drie jaar en opzeggen onmogelijk te maken door allerlei ‘voorwaarden’ en of geld terug te storten zodat er zogenaamd te veel onbetaalde rekeningen zijn om weg te mogen.
MKB-Nederland vindt daarom ook, net als de ACM dat ook voor de zakelijke telefonie de wetgeving moet worden aangepast om ondernemers te beschermen tegen deze praktijken.

Totdat dit geregeld is (en dat kan helaas wel even duren) adviseren we alle ondernemers die hiermee geconfronteerd worden om onmiddellijk de oude leverancier op de hoogte te stellen en per ommegaand de lijn terug te eisen. Dit vervolgens ook aan de nieuwe leverancier te laten weten en aan te geven dat de lijnkaping gemeld wordt bij de ACM, de Fraudehelpdesk, de brancheorganisatie en of MKB-Nederland. Ook is het advies aangifte te doen van bewuste misleiding en lijnkaping (slamming).

Lijnkapers willen snel en veel geld verdienen, en in de schijnwerper staan werkt dat tegen. Wie zich flink verzet en veel lawaai maakt wordt (zo leert de ervaring) snel losgelaten.
Laatste van MKB-Nederland
GAC Business Solutions is Het Vitaalste Bedrijf van Noord-Brabant

MKB-Nederland: Ondernemers in spagaat door privacywet

Bedrijfsleven hoopvol over ontmoeting Trump en Juncker
Verstreken tijd: 3 jaar en 128 dagen
MKB-Nederland contact

Logo MKB-Nederland

www.mkb.nl
MKB-Nederland sociaal

MKB-Nederland tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise