Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nlwww.marcommit.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!

Eurofiber faciliteert Europees project voor zelfrijdende auto

Presentatie pilot ‘Truck Platooning’ op Europese round table Connected & Automated Driving

Maarssen, 27 februari 2017 Eurofiber neemt vandaag deel aan de Europese round table Connected & Automated Driving tijdens het Mobile World Congress 2017 in Barcelona. De round table, onder leiding van Vice-President van de Europese Commissie Andrus Ansip, is een volgende mijlpaal op weg naar de zelfrijdende auto. De European Automotive Telecom Alliance (EATA), met Eurofiber in de steering committee, presenteert er zijn ambities en plannen voor de uitrol van een Europees netwerk waarmee zelfrijdende auto’s de weg op kunnen. Onderdeel van die plannen is het zogenaamde CONCORDA-project. Daartoe behoort ook de pilot voor ‘Truck Platooning’ in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waarin Eurofiber een proactieve rol speelt. Tijdens de round table ondertekent de EATA ook een Memorandum of Understanding (MoU) met de 5G Automotive Association (5GAA). Met deze ondertekening benadrukken de EATA en 5GAA het belang van een wereldwijde samenwerking tussen de ICT- en automobielindustrie op het gebied van intelligente voertuig- en wegtransportsystemen.

“De lancering van het CONCORDA-project en de ondertekening van de Memorandum of Understanding met de 5G Automotive Association laten zien dat er serieus werk wordt gemaakt van internationale samenwerking om tot concrete oplossingen voor zelfrijdende auto’s te komen. Daar zijn we bij Eurofiber een enorme voorstander van, vandaar ook onze actieve rol binnen de EATA. Met ons open glasvezelnetwerk, dat zich uitstrekt over de Benelux, bieden we een belangrijke basis voor de inzet van zelfrijdende auto’s. Er wordt vaak vergeten dat je hiervoor niet alleen slimme auto’s nodig hebt, maar ook een hoogwaardige en digitale infrastructuur die niet bij de grens ophoudt”, aldus Bart Oskam, CTO van de Eurofiber Group.

Versnellen adoptie technologie Truck Platooning
Het proefproject voor Truck Platooning in MRDH, waarin Eurofiber participeert, is een van de pilotcases binnen het CONCORDA-project dat EATA onlangs indiende bij de Europese Commissie. Bij CONCORDA zijn vooraanstaande telecom- en automobielbedrijven uit vijf landen van de Europese Unie betrokken. Eurofiber onderzoekt in de pilot voor Truck Platooning de communicatie-infrastructuur die nodig is om vrachtwagens geautomatiseerd in pelotons te laten rijden en met intelligente logistiek- en transportsystemen te laten communiceren. Doel is de verkeersveiligheid en –doorstroming te vergroten, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verlagen en de productiviteit van chauffeurs te verhogen. Met het proefproject, dat van start gaat eind 2017, wil Eurofiber de adoptie van technologieën voor Truck Platooning versnellen. De pilot richt zich in eerste instantie op peloton-rijden binnen het Rotterdamse havengebied. De volgende stap is uitbreiding binnen MRDH en daarbuiten. Tegen 2020 kunnen de eerste commerciële toepassingen realiteit zijn. Op langere termijn wordt gestreefd naar onbemande, volledig zelfrijdende vrachtwagens. Eurofiber werkt in het proefproject onder meer samen met TNO, Smart Port, Thales, CGI en ARS.

Verregaande internationale samenwerking
Verregaande internationale samenwerking is van cruciaal belang bij de ontwikkeling en inzet van oplossingen voor ‘connected and automated driving’. Het gaat om combinaties van technologieën uit diverse sectoren, die binnen complexe ecosystemen met verschillende ketenpartners worden ingezet en ook grensoverschrijdend moeten werken. In de 5GAA zijn bedrijven als Audi, BMW Group, Daimler, Ericsson, Huawei, Intel, Nokia, Qualcomm en Vodafone vertegenwoordigd. Het ondertekenen van de MoU door EATA en 5GAA is een belangrijke stap in de totstandkoming van internationaal inzetbare en commercieel haalbare oplossingen voor ‘connected and automated driving’.

Over Eurofiber Group
Eurofiber Group is een leverancier van hoogwaardige digitale infrastructuur. Met ons eigen glasvezelnetwerk en onze veilige datacenters bieden wij bedrijven, overheden en non-profitorganisaties een toekomstvaste infrastructuur. Sinds onze oprichting in 2000, breiden we ons glasvezelnetwerk continu uit. Met meer dan 26.000 kilometer glasvezel, strekt het netwerk zich uit over Nederland en België en tot in Duitsland.

Bij Eurofiber geloven we in een open infrastructuur, waarbij netwerk en ICT-diensten afzonderlijk worden aangeboden. Dit geldt ook voor onze datacenters. Met deze open infrastructuur geven we onze klanten de vrijheid om zelf de diensten, toepassingen en aanbieders te kiezen die ze nodig hebben. Eurofiber Group heeft momenteel meer dan 300 medewerkers in dienst en bestaat uit de dochtermaatschappijen Eurofiber Nederland, Eurofiber België, Dataplace en UNET. Sinds 2015 is Antin Infrastructure Partners de aandeelhouder van Eurofiber. Voor meer informatie: www.eurofibergroup.com

NOOT VOOR REDACTIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Eurofiber
Harold Smeeman
Tel. +31 (0)30 - 242 87 00
persdesk@eurofiber.com

The Communication Force

Daniëlle de Nijs - Brakenhoff
Tel. +31 (0)23 - 56 56 850
danielle@communicationforce.com
Eerder van Eurofiber
2 dec 2019 Gemeente Amsterdam kiest voor Dark Fiber van Eurofiber

28 jan 2019 Herbert Grevengoed benoemd tot Director Customer Process & Quality

21 dec 2018 Parnassia kiest voor Eurofiber
Ontdek gratis de nieuwe Sensus Process Modeler voor de Mac

1DigitalNL lanceert BeleidsZaak voor beleidsmakers

Door ketensamenwerking krijgt verduurzaming vleugels

Cloudgaming is de toekomst: de noodzaak van een krachtig thuisnetwerk

MediusFlow gekozen tot voorkeursoplossing voor geautomatiseerde factuurverwerking voor Microsoft Dynamics 365 Business Central

Citrix verstevigt de banden met Amazon Web Services

Gemeente Noordoostpolder gaat voor digitale besluitvorming en duurzaam archiefbeheer met BCT

70 procent van de Nederlandse financiële professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie

Nederland en België betrokken bij beëindigen van malware-activiteiten

Dit zijn de grootste cyberdreigingen voor de financiële sector in 2020:

Omron Electronics en Van Egmond Groep gaan samenwerking aan op het gebied van roboticaoplossingen

Nieuw Platformcollectief roept op tot dialoog

bitFlyer maakt aankoop cryptovaluta nog makkelijker met Instant Buy

Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risico’s bij gebruik van SaaS-oplossingen

TU Delft start met verhalenplatform over wetenschap(pers)

Trend Micro leider in Hybrid Cloud Security-markt
RTB House selecteert datacenter van maincubes in Amsterdam voor huisvesten van OCP-gebaseerde IT-infrastructuur

QA Consulting: de nieuwe naam van QA Services

Pega breidt Cloud Choice uit met Kubernetes-support

Shippeo opent kantoor in Scandinavië

International Data Spaces Association en iSHARE bundelen krachten voor het realiseren van datasoevereiniteit

Einde Windows 7

Dell Technologies reikt jaarlijkse awards uit tijdens Partner Appreciation Event

Mars kiest Orange Business Services voor nieuw IAN-project

Websuper Picnic levert eerste boodschappen in Heerlen

AMS-IX krijgt nieuwe CFO en Senior Director Sales & Marketing

Hewlett Packard Enterprise verbetert cloudervaring met intelligence en composability

MKB-bedrijven: vergeet niet de printer te beveiligen

Dataiku maakt stap naar duurzame enterprise AI eenvoudiger met managed Kubernetes clusters en white box AI

TIE Kinetix behaalt PEPPOL AS4 certificering

Sinterklaas bereidt zich goed voor op online aankopen
Eurofiber contact

Logo Remain Software
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Belcentrale.nl
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.
Logo QA Consulting
Logo Pegasystems
Logo Shippeo
Logo Protime BV
Logo Intermax
Logo myBrand
Logo Stocard
Logo Infor

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl