www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!
PR: MCS PR

Inkopers alom ontevreden over status inkoopdigitalisering

Amsterdam, 27-2-2017 - Uit het eerste grootschalige nationale onderzoek naar de status van inkoopdigitalisering blijkt dat 82% van de ondervraagde inkoopfunctionarissen ontevreden is over (het gebrek aan) gedigitaliseerde inkoopprocessen binnen hun organisatie. Het proces van inkopen naar betalen (Procure-to-Pay) blijkt redelijk geautomatiseerd te zijn. Daarentegen zijn gedigitaliseerde aanbestedingsprocessen, digitaal beheer van leveranciers en realtime inkoopanalyses nog heel ver weg. Wat ook opvalt, is dat slechts één op de vijf inkopers vanaf de smartphone toegang heeft tot alle inkoopprocessen. Dit zijn de resultaten uit het onderzoek van Conclusr Research onder 206 inkoopmanagers van Nederlandse organisaties met een minimale jaaromzet van 25 miljoen euro. Dit telefonische onderzoek heeft eind 2016 plaatsgevonden.

De ontevredenheid over het gebrek aan digitaal gereedschap gaat gepaard met het veranderende takenpakket van inkoopmanagers. Uit dit nationale onderzoek blijkt dat de rol van inkoper verschuift van kostenbespaarder pur sang naar een strategische gesprekspartner van marketeers en sales collega’s. 73% van de respondenten bevestigt deze transitie. Mede onder druk van de directie hecht inkoopmanagement daarom steeds meer waarde aan het genereren van actuele en inzichtelijke managementrapportages rondom kwaliteit van ingekochte producten en diensten of voorspellende analyses over toekomstige (aan)bestedingen. Echter, ondervraagde inkoopmanagers geven aan dat zij op dit moment onvoldoende in staat zijn te voorzien in deze behoefte.

Kostenreductie krijgt andere invulling
Het kleine aantal organisaties dat wel tevreden is over de mate van automatisering, geeft aan dat gedigitaliseerde inkoopprocessen minimaal 7,5% kostenbesparingen opleveren op inkoopkosten.

“Kostenreductie krijgt een andere invulling. De tijden dat inkopers alleen werden afgerekend op het bedingen van de laagste inkoopprijzen lijken definitief voorbij. Om een gedegen gesprekspartner voor de business te zijn, is er behoefte aan meer digitale oplossingen. Tegelijker zegt de inkoopmanager dat de noodzaak hiervoor nog niet hoog genoeg op de agenda van algemeen en IT-management staat. Het lijkt erop, dat Afdeling Inkoop achter in de rij staat bij de digitale transformatie van organisaties,” vertelt Marcel Doppenberg, Country Manager Benelux en UK van inkoopsoftwarebedrijf SynerTrade.

Ton Ketelaars, Algemeen Directeur van onderzoeksbureau Conclusr: “De massale ontevredenheid over de status van digitalisering van inkoopprocessen heeft ons verrast. Zeker omdat digitale transformatie een hot item is vandaag de dag. Het merendeel van de respondenten geeft eveneens aan dat ze maar moeilijk hun weg weten te vinden door het ondoorzichtige leverancierslandschap. Dus dit is ook een oproep aan technologieleveranciers en dienstverleners om organisaties daarbij te helpen.”

Over het inkopersonderzoek
In opdracht van SynerTrade heeft onderzoeksbureau Conclusr Research in het afgelopen najaar 206 inkoopfunctionarissen telefonisch ondervraagd. 40% van de ondervraagde organisaties heeft een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro en 35% meer dan 500 miljoen. Voor alle respondenten geldt een minimale omzet van 25 miljoen euro op jaarbasis. Organisaties die veelal fysieke producten inkopen zoals zorginstellingen, retail, industrie, productie, groothandelaren, bouw en transport zijn meengenomen in dit telefonische onderzoek.

Meer informatie is beschikbaar in het onderzoeksrapport.

Over SynerTrade
Met ruim 500 klanten wereldwijd is SynerTrade marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor inkoop. SynerTrade Accelerate, het op de cloud gebaseerde platform van het bedrijf, ondersteunt bedrijven bij het gehele inkoopproces met een set flexibele en gemakkelijk te gebruiken applicaties. SynerTrade Accelerate is een complete eProcurement-suite waarmee jaarlijks inkoopopdrachten ter waarde van 500 miljard euro worden afgehandeld. Onder andere Adeo, Alstom, Baloise Insurance, Decathlon, Deka Bank, Engie Groupama, Lafarge, Lindt, Lufthansa, Saint-Gobain, Sanofi, Shiseido, Total, Transdev en Yves Rocher vertrouwen op SynerTrade om de prestaties van hun inkoop- en financiële afdelingen te verbeteren. Het bedrijf telt 15 vestigingen over de hele wereld, waaronder Nederland. SynerTrade biedt klanten 24/7 expertise en lokale ondersteuning in 10 talen bij het optimaliseren van hun processen rond e-sourcing, e-procurement, SRM (Supplier Resource Management), uitgavenanalyses en inkoop intelligentie. Ook productinnovatie kan profiteren van de mogelijkheden die SynerTrade biedt.

SynerTrade maakt deel uit van Digital Dimension, onderdeel van Econocom Group.

Kijk voor meer informatie op www.synertrade.com/nl.

Contactpersonen voor de pers
MCS PR, SynerTrade persdesk , e-mail synertrade@mcspr.nl, tel. 023 - 562 8208.
Eerder van SynerTrade Nederland

Logo Remain Software
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Belcentrale.nl
Logo Totaalbesparen.com
Logo Veeam Software
Logo Flanderijn
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.
Logo QA Consulting
Logo Pegasystems
Logo Shippeo
Logo Protime BV
Logo Intermax

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl