www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nl
Datum: (3 jaar en 134 dagen geleden)

Groei Snapchat stagneert, gebruik Instagram groeit

Houten, The Netherlands, 23 February 2017 - De groei van Snapchat neemt de laatste maanden in rap tempo af. Niet alleen zakt het aantal nieuwe installaties weg, ook het gebruik neemt af. Werd de app in september 2015 nog gemiddeld gedurende 23 dagen per maand gebruikt, in januari 2017 is dit gedaald tot 20 dagen, zo blijkt uit het meest recente Dutch Apps Market rapport van Telecompaper.

Het aantal installaties van Snapchat, vooral populair onder jongeren, groeide in november 2016 nog met 67 procent ten opzichte van een jaar eerder. In december was dit 40 procent jaar-op-jaar en afgelopen januari liet nog een stijging van 20 procent zien ten opzichte van januari 2016. Hiermee lijkt de groei van Snapchat steeds sneller af te nemen. Om nog verder te kunnen groeien, zal de app nu aansluiting moeten vinden met de oudere leeftijdsgroepen. Van de tieners (12-19 jaar) heeft immers al drie kwart de app op zijn/haar smartphone staan, onder twintigers is dit 50 procent. Vanaf dertig jaar daalt dit percentage snel.

Behalve Snapchat heeft ook social media-app Instagram (uitwisseling van foto's, video's) te maken met een sterk leeftijdsgerelateerde populariteit, al lijkt deze Facebook-dochter beter in staat om de dertigers en veertigers ook te bereiken. WhatsApp, de populairste social media/communicatie-app, is onder alle leeftijdsgroepen ongeveer even populair. Facebook, de nummer 2, toont een beperkte daling naarmate de leeftijd toeneemt.

Uit het rapport blijkt zoals eerder aangegeven ook dat het gebruik van Snapchat langzaam is afgenomen in de afgelopen 1,5 jaar (van gemiddeld 23 naar 20 dagen per maand). In diezelfde periode liet Instagram een tegengestelde trend zien, het gebruik steeg van 17 naar 19 dagen per maand. Ook qua gebruik zijn WhatsApp (26 dagen per maand) en Facebook (25 dagen per maand) koplopers.

Voor de redactie
Het Dutch Apps Market-rapport geeft maandelijks inzicht in het app-downloadgedrag van consumenten. Het rapport biedt ook informatie over het gebruik van de apps en de waardering ervan. Onder de apps die worden meegenomen, zijn 15 communicatie-apps (waaronder WhatsApp, Facebook en Snapchat), acht apps voor mobiel bankieren (waaronder ING Mobiel Bankieren en Rabobankieren), acht muziek-apps (waaronder Spotify, iTunes en Apple Music), 13 video-apps (waaronder FOX Sports GO, Netflix en RTL XL) en 21 gaming-apps (waaronder Candy Crush Soda, Pokemon Go en Wordfeud). De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Panel. Hierin worden op maandbasis 1.750 Nederlandse consumenten ondervraagd (op halfjaarbasis 10.000 consumenten).

De prijs van het rapport is EUR 3.950. Het is ook mogelijk om een specifiek onderdeel van het rapport te kopen, bijvoorbeeld alleen het onderdeel met de bankierapps. Stuur bij interesse in een los onderdeel een mail naar research@telecompaper.com.
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 3 jaar en 134 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise