Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (5 jaar en 153 dagen geleden)
PR: Progress Communications

In 2016 elke seconde een phishing-aanval gedetecteerd

Aandeel financiële phishing groeide naar 47,48%

Utrecht, 22 februari 2017 – Bijna de helft (47,48%) van alle in 2016 geregistreerde phishing-aanvallen – frauduleuze e-mailberichten of nepwebsites die echt lijken – was gericht op het stelen van geld. Dit blijkt uit een analyse door Kaspersky Lab van online financiële dreigingen die door de heuristische detectietechnieken van het bedrijf zijn geregistreerd en geblokkeerd. Ten opzichte van 2015 is het aantal financiële phishing-aanvallen in 2016 met 13,14 procentpunten gestegen.

In 2016 heeft de anti-phishing-technologie van Kaspersky Lab bijna 155 miljoen bezoeken aan verschillende soorten phishing-pagina's gedetecteerd. Hiervan waren er meer dan 73,5 miljoen heuristische detecties – bijna de helft - het resultaat van financiële phishing-aanvallen, wat inhoudt dat ze tot doel hadden om waardevolle gebruikersgegevens als bankrekeningnummers, kredietrekeningen, burgerservicenummers en inloggegevens voor online bankieren buit te maken. De cybercriminelen wilden deze informatie gebruiken om hun slachtoffers geld afhandig te maken. Dit is het grootste aandeel van financiële phishing dat tot nu toe door Kaspersky Lab is geregistreerd.

Bank-phishing is van alle soorten financiële phishing de meest voorkomende. Een kwart (25,76 procent) van alle aanvallen gebruikt valse online-bankgegevens of andere bank-gerelateerde content, wat 8,31 procentpunt meer is dan in 2015. Het aandeel van phishing in verband met betalingssystemen en webshops is goed voor respectievelijk 11,55 en 10,14 procent, een toename van 3,75 en 1,09 procentpunt ten opzichte van 2015. Het aandeel van de gedetecteerde financiële phishing op computers met MacOS is 31,38 procent.

De verdeling van verschillende soorten financiële phishing in 2016
Voor hun oplichtingspraktijken hebben financiële phishers het vooral gemunt op gegevens met betrekking tot vooraanstaande internationale banken, veelgebruikte betaalsystemen en internetwinkels en -veilingen in de VS, China en Brazilië. De lijst van gebruikte merken blijft al jaren ongewijzigd, omdat de populariteit van deze merken onverminderd groot is.

"Voor cybercriminelen is financiële phishing altijd al een van de eenvoudigste manieren geweest om geld te verdienen”, zegt Martijn van Lom, General Manager Benelux van Kaspersky Lab. “Je hoeft geen ervaren programmeur te zijn en je hoeft ook niet veel geld te investeren in ondersteunende infrastructuur. De meeste phishing-praktijken zijn natuurlijk gemakkelijk te herkennen en te vermijden, maar als we naar het aantal aanvallen in 2016 kijken, kunnen we concluderen dat veel mensen online nog steeds niet voorzichtig genoeg omgaan met hun financiële gegevens.”

Ter bescherming tegen phishing adviseren experts van Kaspersky Lab gebruikers om de volgende maatregelen te nemen:
  • Controleer bij online-betalingen altijd de legitimiteit van de website. De URL moet beginnen met https en het domein moet behoren tot dezelfde organisatie waarvoor de betaling bestemd is.
  • Controleer altijd de legitimiteit van e-mails die u ontvangt van bekende merken, zelfs als de boodschap u aanspoort om dringend actie te ondernemen, zoals het wijzigen van een wachtwoord. Neem contact op met uw bank of een vertegenwoordiger van het betalingssysteem om u ervan te verzekeren dat de bron van de e-mail legitiem is.
  • Klik niet op de links in e-mails en op webpagina's als u ook maar de minste twijfel heeft over de legitimiteit.
  • Gebruik een beproefde beveiligingsoplossing met behavior-based anti-phishing-technologieën. Zo kunnen zelfs de meest recente, nog niet in databases opgenomen phishingpraktijken worden onderschept.

Meer informatie over financiële phishing en andere bevindingen in het rapport ‘Financial cyberthreats in 2016’ is op Securelist.com lezen.

Laatste van Kaspersky
Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Kaspersky publiceert zijn eerste Transparency Report

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Verstreken tijd: 5 jaar en 153 dagen

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo PA Consulting
Logo Ivanti
Logo Thinkwise
Logo Infor