www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (5 jaar en 152 dagen geleden)
PR: ItsaRep

Afname aantal desktopgebruikers in Nederlandse zakelijke markt

Breda, 22 februari 2017 – In de Nederlandse zakelijke markt maken eindgebruikers steeds vaker gebruik van andere hardware dan een desktopcomputer om hun werk op te verrichten. Anno 2017 is minder dan de helft van de eindgebruikerssystemen een desktopcomputer (47%). In 2010 lag dat percentage nog boven de 70 procent. De ruimte die de desktop verliest, wordt ingenomen door de laptop, thin client-systemen en vanaf circa 2013 de tablet. Aan het begin van 2017 vormen tablets 6 procent van alle zakelijke eindgebruikershardware, laptops bijna 29 procent en thin clients circa 18 procent. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 7.000 gesprekken die zijn gevoerd met IT-verantwoordelijken van Nederlandse bedrijfsvestigingen, met 50 of meer medewerkers, over het gebruik van eindgebruikersapparatuur.

Desktops, laptops, thin clients & tablets
Dat de desktopcomputer minder dan de helft van de eindgebruikerssystemen vormt wil niet direct zeggen dat de desktop door veel bedrijven geheel is uitgebannen. 77 procent geeft namelijk aan dat er nog steeds desktops in gebruik zijn. Toch daalt de trendlijn van de afgelopen jaren voor de penetratie van desktops. In zeven jaar tijd is het percentage bedrijven met desktops teruggelopen van 96 procent naar de huidige 77 procent. Het gebruik van desktops is in die periode het sterkst gedaald bij overheids- en zorginstellingen. Daar gebruikt nog respectievelijk 65 en 58 procent van de locaties een desktopcomputer. In het onderwijs en de industrie ligt de desktoppenetratie, met 89 en 87 procent, het hoogst.

Laptops vormen 29 procent van alle eindgebruikerssystemen en komen inmiddels vaker voor dan desktops. Van alle locaties geeft 82 procent aan dat men één of meerdere laptops gebruikt, ook een dalende trend. Laptops komen het minst voor in de publieke sector. Daar geeft 78 procent van de locaties aan dat er laptops in gebruik zijn. In de commerciële sector ligt dit gebruik op ongeveer 84 procent.

Thin clients komen steeds vaker voor in het bedrijfsleven. Gaf in 2010 nog ongeveer een kwart van de doelgroep aan gebruik te maken van thin client-oplossingen, inmiddels bedraagt dat circa 36 procent van de bedrijfsvestigingen. Voor thin clients zijn grote verschillen zichtbaar tussen de verschillende marktsegmenten. Het hoogst ligt het gebruik in de zorgsector, waar ruim drie kwart van de locaties aangeeft dit type systeem te gebruiken. Ook de overheid kent met 54 procent een relatief hoge penetratie. De branches waar thin clients duidelijk het minst populair zijn betreffen het onderwijs, waar 16 procent van de locaties deze hardware gebruikt, en de ICT & Utilities sector met een penetratie van 18 procent.

Aanvankelijk nam het percentage locaties met zakelijke tablets vrij snel toe, dit lijkt inmiddels over het hoogtepunt heen. Bij ongeveer een derde van de locaties zijn er zakelijke tablets in gebruik (32%). Opvallend is dat de publieke sector in het tabletgebruik bovengemiddeld scoort. Zowel bij de overheid, in de zorg als in het onderwijs geeft circa 40 procent van de locaties aan dat er vanuit de organisatie tablets zijn verstrekt aan medewerkers. De tabletpenetratie ligt het laagst in de transportsector (24%) en de industrie (26%).

Fabrikanten
Op de markt voor eindgebruikershardware wordt een relatief beperkt aantal spelers aangetroffen. Voor tablets wordt de Nederlandse zakelijke markt vooralsnog aangevoerd door de iPads van Apple, namelijk ongeveer 8 op de 10 tablets. Samsung en Microsoft zijn de nummers twee en drie. Ten opzichte van 2013 is het aandeel van de twee laatstgenoemde vendoren wel toegenomen. In 2013 bedroeg het aandeel Samsung nog circa 3 procent, in 2017 is dit gestegen naar ruim 6 procent.

Desktops en laptops kennen voor het belangrijkste deel dezelfde fabrikanten. Van het totale aantal desktops en laptops dat Computer Profile aantreft, wordt het grootste deel gevormd door de systemen van HP. Circa 47 procent van het totaal betreft een HP Inc. systeem. Na HP vormen de desktops en laptops van Dell, met een aandeel van 36 procent, de tweede grootste groep. Lenovo is met 8,5 procent de nummer drie op de Nederlandse markt.

De laatste acht jaar zijn er voor HP en Dell nauwelijks verschuivingen in het aandeel in de installed base geweest. Vanaf 2010 schommelt het aandeel van HP vrijwel constant rond de 47 à 48 procent. Het aandeel Dell ligt in deze periode telkens tussen de 34 en 36 procent. Lenovo heeft haar aandeel van 2010 tot nu toe vergroot van 2,5 naar 8,5 procent. Fujitsu heeft haar aandeel juist enkele procentpunten zien dalen.

-----------------
Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Ontwikkeling end user hardware 2010-2017
Figuur 2: Ontwikkeling penetratie end user hardware 2010-2017
Figuur 3: Installed base tablets
Figuur 4: Installed base desktops en laptops

Over Computer Profile
Computer Profile is de strategische marketingpartner voor ICT-bedrijven die data omzet in business en meetbare resultaten. Alle relevante gegevens over de doelgroepen worden op permanente basis geactualiseerd, met als resultaat de meest rijke en inzichtelijke data over de IT- en telecomwereld. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid in de Benelux en biedt actuele inzichten in hun ICT-projecten op basis van 180.000 contacten.

Op basis van deze data voert Computer Profile snelle en doeltreffende analyses uit waardoor ICT-organisaties de meest relevante doelgroep kunnen benaderen. Daarnaast kan een team van gekwalificeerde telemarketing agents worden ingeschakeld bij het vinden van relevante projecten door inbound en outbound Demand Generation-activiteiten. De bestaande expertise wordt bovendien aangewend voor het ontwikkelen en op de markt brengen van eigen softwaretools.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda en biedt, als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG), dezelfde standaard in kwaliteit en uitvoering ook in andere Europese landen. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter.

Meer informatie:
Marcommit
Rosalie Hage
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Verstreken tijd: 5 jaar en 152 dagen

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Schneider Electric
Logo PA Consulting