www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauContentbureau
2470 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Ontwikkelaars op achterstand met het bouwen van apps

• 62 procent van de IT-professionals loopt achter met het ontwikkelen van mobiele apps
  • Gebrek aan tijd, budget en vaardigheden zijn de belangrijkste oorzaken van deze backlog
Organisaties blijken grote uitdagingen te hebben om webapps en mobiele apps te maken. 62 Procent van de IT-professionals zegt een achterstand te hebben bij de ontwikkeling van apps en 76 procent geeft aan dat applicatieontwikkeling zelfs meer dan drie maanden kost. IT-managers kampen met een gebrek aan tijd en geld, zo blijkt uit het Application Development in the Age of Digital Transformation-rapport van OutSystems, een enquêteonderzoek onder meer dan 3.200 IT-professionals uit 40 landen en 28 sectoren.

Het is de vierde keer dat OutSystems dit onderzoek uitvoert. “Ons 2017 onderzoek toont duidelijk aan dat veel IT-professionals op een kritiek punt staan als het gaat om digitale transformatie en applicatieontwikkeling,” aldus Steve Rotter, CMO van OutSystems. “Projectachterstanden nemen toe, er komen steeds meer systemen die moeten integreren, de vraag naar mobile en IoT groeit en er is een tekort aan ervaren ontwikkelaars. Dit zijn volgens IT’ers de grootste struikelblokken op hun werkgebied.”

De zeven grootste struikelblokken:
  • Achterstanden vertragen productiviteit. Meer dan de helft van de IT-professionals (62 procent) zegt een achterstand te hebben in de ontwikkeling van mobiele apps. Sommigen hebben meer dan 10 apps in de wacht staan om te worden ontwikkeld.
  • Gebrek aan relevante vaardigheden belemmert groei. Hoewel 88 procent van de respondenten zegt dat het bouwen van mobiele functionaliteiten in nieuwe bedrijfsapplicaties zeer belangrijk of zelfs vereist is, zegt 37 procent van de organisaties geconfronteerd te worden met een tekort aan mobiele ontwikkelaars.
  • Ontwikkeltijden zijn extreem lang. Ruim driekwart (76 procent) van de IT-professionals zegt dat het meer dan drie maanden duurt om een ??mobiele app te ontwikkelen. Voor 11 procent van de respondenten strekt dat zich uit tot meer dan een jaar. Dit zorgt voor grote ontevredenheid; bijna de helft (44 procent) van de respondenten zegt niet blij te zijn met de huidige snelheid van zijn ontwikkelteam.
  • Gebrek aan tijd en geld staan succes in de weg. IT-managers worden geconfronteerd met vele uitdagingen die succesvolle mobiele appontwikkeling in de weg staan. Een tekort aan tijd (47 procent van de respondenten) en budget (46 procent) wordt veruit het meest genoemd, gevolgd door een gebrek aan benodigde vaardigheden (44 procent), en een overdaad aan klussen met een hogere prioriteit (38%).
  • De vraag naar mobiele apps groeit exponentieel. Mobiliteit was de meest genoemde zakelijke eis voor nieuwe apps. In het onderzoek van 2015 stond dat nog op de zesde plaats. Van de respondenten zegt nu 88 procent dat mobiele functionaliteit zeer belangrijk, of zelfs een keiharde eis is bij de huidige en toekomstige ontwikkeling van applicaties.
  • Er wordt meer geëxperimenteerd. Organisaties bewandelen nieuwe paden wanneer het aankomt op applicatieontwikkeling. Zo zegt 43 procent van de IT-professionals low-code of no-code platformen te gebruiken of het gebruik hiervan te overwegen. Net zoveel respondenten zeggen dat hun organisatie citizen developers toestaat gebruik te maken van deze technologie.
  • Low-code groeit. Bedrijven die een low-code ontwikkelplatform hebben ingezet zien significante verbeteringen op het gebied van ontwikkelsnelheid van mobile apps (51 procent) en zeggen minder afhankelijk te zijn van derden voor de levering ervan (13 procent).
Download hier het volledige rapport.

Over OutSystems
Klanten van OutSystems faciliteren en stimuleren innovatie door snel flexibele enterprise web- en mobiele applicaties op te leveren. Het OutSystems Platform stelt IT-organisaties in staat om in een korter tijdbestek en met minder kosten innovatieve businessoplossingen op te leveren en het aantal change requests sterk te reduceren. Het OutSystems Platform is het enige applicatieplatform voor de ontwikkeling van Java- en .Net applicaties dat beschikbaar is als cloud-, lokale en hybride oplossing en dat gebruikmaakt van volledig automatische DevOps-ondersteuning. Het OutSystems Platform is inmiddels meer dan 36.000 maal geïnstalleerd in 22 sectoren en 24 landen en wordt ondersteund door een actieve community van meer dan 6.000 ontwikkelaars. Meer informatie kunt u vinden op www.outsystems.com.
Tags bij dit bericht