Ubuntushop.be installeert nu op alle open source computers in het gamma een Tails opstart optie

Privacy for anyone anywhere: The Amnesic Incognito Live System notebook + boot option

Tails is een besturingssysteem dat erop is gericht om uw privacy volledig te beschermen. Dit doet het door u volledig anoniem op de computer te laten werken en anoniem verbinding te laten maken met het internet, en om die reden gebruikt wordt door onderzoekers, uitvinders, politiekers, activisten en journalisten.

Tails is een afkorting voor The Amnesiac Incognito Live System en kan opgestart worden via het boot menu van onze opensource computers of standalone op een computer.. Het laat dus op de computer zelf geen enkel spoor achter. Dit maakt het ook voor overheidsdiensten vrijwel onmogelijk om uw gedragingen te kunnen volgen. Ook niet door forensisch onderzoek achteraf.

Tails komt met een aantal ingebouwde applicaties vooraf geconfigureerd met beveiliging in het achterhoofd: web browser, instant messaging client, e-mail client, office suite, beeld en geluid editor, enz.

Dit besturingssysteem is veel in het nieuws gekomen toen toen bleek dat Edward Snowden het heeft gebruikt om anoniem met journalisten te kunnen communiceren.

Geen usb stick of cd/dvd nodig, Tails wordt enkel live in het ram geheugen geladen. Aanwezige harde schijven of usb sticks zijn niet gemount of read-only (niet schrijfbaar)

Tails is gebaseerd op de Tor anonimiteit netwerk om uw privacy online te beschermen:
  • Alle software is geconfigureerd om verbinding te maken met het internet via Tor.
  • Als een toepassing probeert om rechtstreeks verbinding met het internet, wordt de verbinding automatisch geblokkeerd voor de veiligheid.
  • Tor is een open en gedistribueerd netwerk dat helpt beschermen tegen traffic analysis, een vorm van netwerk toezicht dat persoonlijke vrijheid en privacy, vertrouwelijke zakelijke activiteiten en relaties en staatsveiligheid bedreigt.
  • Tor beschermt u door  uw communicatie door een netwerk van computers ,gerund door vrijwilligers over de hele wereld, te sturen : het voorkomt dat iemand uw internetverbinding bekijkt en welke sites u bezoekt, en het voorkomt dat de sites die u bezoekt uw fysieke locatie kunnen bepalen.

Door het gebruik van Tor kunt u:

• anoniem online door het verbergen van uw locatie,
  • verbinding te maken met diensten die anders zouden worden gecensureerd
  • Tails is enkel in Engels met qwerty keyboard
  • Ingebouwde Tails update functie.

Een Tails Live System Toram boot optie is ook aanwezig op al onze opensource computers. Dus  bv een Linux-mint notebook kan je rebooten in een Tails Live system. De aanwezige harde schijf worden niet gemount en is niet schrijfbaar. Of stand-alone Tails op notebooks of desktops.