www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.LVTPR.nl
2474 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

Cosmetische producten vol plastic

Multinationals beloofden beterschap, maar consument nog steeds blootgesteld aan gezondheidsrisico’s microplastics

Amsterdam, 15 februari 2017 – Recent onderzoek van de Plastic Soup Foundation (PSF) toont aan dat alle multinationals nog steeds microplastics toevoegen aan hun cosmetische producten. Microplastics zijn stukjes plastic kleiner dan 5 millimeter groot die voor milieu- en gezondheidsproblemen zorgen. UNEP (United Nations Environmental Program) en TAUW toonden aan dat in cosmetische producten ten minste 67 verschillende soorten microplastics worden gebruikt. Het wordt de consument daarmee vrijwel onmogelijk gemaakt plasticvrije producten te kopen. De Plastic Soup Foundation eist nu samen met haar Beat the Microbead-partners een wereldwijd verbod op het gebruik van plastic in cosmetica.

‘Kiss of Death’
Op 14 februari (Valentijnsdag) startte de Plastic Soup Foundation een twittercampagne. De campagne had enkele uren na de lancering al meer dan 100.000 mensen bereikt. De organisatie vraagt zich af welke schade een lippenstiftkus kan aanrichten. Samen met 38 andere NGO’s worden merken als Maybelline, Clinique, Rimmel, MAC Cosmetics en HEMA aangesproken op het gebruik van verschillende microplastics in cosmetica. Waar voorheen werd gedacht dat microplastics voornamelijk in scrubs, tandpasta en nagellak voorkomen, blijkt nu dat ze ook gebruikt worden bij de productie van lippenstift, mascara, deodorant en andere cosmetica. Met behulp van consumenten wil de Beat the Microbead-coalitie een wereldwijd verbod op plastic in cosmetica afdwingen.

Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation, licht toe: “Heel veel cosmetica – producten die mensen dagelijks gebruiken – bevatten nog steeds microplastics. Dat is geen gezonde situatie. Want wie wil er nu plastic op haar lippen smeren dat vervolgens in je lichaam of dat van je geliefde terechtkomt? De consument heeft recht op duidelijkheid en bescherming: in cosmetica hoort geen plastic te zitten.”

De Plastic Soup Foundation heeft in het verleden al succesvol campagne gevoerd om microplastics in cosmetica, de zogenoemde microbeads, uit cosmetische producten te bannen. Als reactie op de campagne ‘Beat the Microbead‘ hebben producenten als Unilever en Johnson & Johnson toegezegd geen microbeads meer in hun producten te gebruiken. Maar waar eerst gedacht werd dat er vijf soorten microplastics in cosmetica worden gebruikt, ontdekten UNEP en TAUW dat dit er minstens 67 zijn. Het United Nations Environmental Program toonde bovendien aan dat er veel meer plastic aan cosmetica wordt toegevoegd dan aanvankelijk werd gedacht. Deze verontrustende toename maakt het voor consumenten bijzonder moeilijk om uitsluitend cosmetica zonder plastic te gebruiken.

Negatieve gevolgen
Naast het feit dat consumenten zo dagelijks en onbedoeld bijdragen aan de groeiende plastic soep, brengen deze microplastics ook gevaren voor de gezondheid met zich mee. Vanwege de grootte kunnen ze niet uit ons afvalwater gefilterd kunnen worden. Daarnaast vergaat plastic niet en zijn de microplastics vaak een bron van giftige stoffen.

Meer informatie voor de pers:

Plastic Soup Foundation
Maria Westerbos – Director