Augmented security voor processor gebaseerde apparaten

Beveiligingskloof tussen desktop en ’device’ overbrugd met CodeMeter Embedded 2.0

Hengelo, februari 2017 –  Wibu-Systems annonceert CodeMeter Embedded 2.0,  een nieuwe generatie van beveiliging en licentiebeheer van softwaretoepassingen op  ingebouwde processoren van systemen of apparaten. De functionaliteit van deze CodeMeter variant is nu gelijk aan die van de versie voor desktop computersystemen.

CodeMeter Embedded 2.0 is een runtime systeem, geschikt voor een complete reeks processorplatforms en besturingsystemen, waaronder x86, PPC, ARM, Windows, Linux, Android, VxWorks en QNX. Door de modulaire opzet kunnen systeemontwikkelaars een keuze maken uit de geboden functionaliteit en die integreren met hun eigen oplossing. Het beslag op de voorhanden capaciteit is minimaal. De meest uitgebreide licentievormen en beveiligingen zijn te installeren zonder dat dit ten koste gaat van de systeemprestaties. Controle over industriële computers, mobiele apparaten, embedded systemen en microcontrollers laat zich eenvoudig aanbrengen in een omvangrijke architectuur met beveiligde toegang tot applicaties en bescherming tegen misbruik van  software. Gelijktijdig is een licentieregistratie gedurende de levensduur van een systeem/software in te richten.

CodeMeter Embedded 2.0 voorziet in een efficiënte opslag van licentiedata, ook in het geval dat meer gebruikers gelijktijdig toegang tot een bepaalde applicatie willen. Apparaten met een geringe afmeting of energiebesparende apparaten (batterijvoeding) vragen om aangepaste hardware voor het onderbrengen van de beveiliginglogica. Naast USB dongles, SD, microSD, CF en CFast ondersteunt CodeMeter Embedded 2.0 ook SPI (Serial Periphal Interface) en toepassingspecifieke ASICs (Application Specific Integrated Circuits). Doordat de nieuwe variant ook deel uitmaakt van de OPC UA ontwikkelkit (Open Platform Communications Unified Architecture) laten zich aanvullende beveiligingslagen aanbrengen in standaard OPC UA omgevingen, waarbij alle gevoelige data is ondergebracht in de door CodeMeter beheerde hardware. Voor wie nog een hoger niveau van systeembeveiliging nastreeft, biedt de embedded versie van CodeMeter de mogelijkheid van het gebruik van TPM voorzieningen (Trusted Platform Module).

Over Wibu-Systems
WIBU-SYSTEMS AG (WIBU®) met het hoofdkantoor in het Duitse Karlsruhe , is in 1989 opgericht door  Oliver Winzenried en Marcellus Buchheit. De onderneming is een innovatieve marktleider op het gebied van beveiligingstechnologie voor mondiaal softwarelicentiebeheer. De brede reeks oplossingen van Wibu-Systems bieden een oplossing voor het afschermen van alle vormen van digitale content, inclusief intellectueel eigendom en software applicaties voor computer systemen, mobiele toepassingen, industriële automatiseringsoplossingen en cloud-diensten. Wibu-Systems BV is een zelfstandige onderneming, gevestigd in Hengelo  en staat onder leiding van Marcel Hartgerink. Via zijn bedrijf Identi-Holding BV is hij tevens eigenaar van Wibu-Systems Ltd en de overige bedrijven, verantwoordelijk voor de activiteiten in België, Frankrijk,  Ierland, Italië, Portugal en Spanje,

Voor meer informatie: www.wibu-systems.nl, tel.: 074 7501495