www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.LVTPR.nl
Datum: (3 jaar en 165 dagen geleden)

Tweede Kamerverkiezingen 2017: de race om aandacht op LijstTracker.nl

Gezichtsherkenningssoftware volgt alle lijsttrekkers op televisie in real-time

Amsterdam, 31 januari 2017 - Media Distillery en Mediabrands Marketing Sciences lanceren LijstTracker.nl: een dashboard waarop de laatste stand te zien is van de hoeveelheid ‘face-time’ die de lijsttrekkers hebben gehad op Nederlandse televisie. LijstTracker meet exact hoe vaak en hoe lang lijsttrekkers in beeld zijn, in welke televisieprogramma’s en hoeveel kijkers dit heeft bereikt. In real-time zijn de ontwikkelingen te volgen en LijstTracker.nl geeft aan welke lijsttrekkers aan kop gaan. Momenteel is dat Mark Rutte, gevolgd door Alexander Pechtold.

De komende weken doen alle lijsttrekkers hun uiterste best om zoveel mogelijk aandacht te krijgen in de media. Daarbij is het belangrijk om in de juiste televisie programma’s te worden uitgenodigd en om de belangrijkste programma punten onder de aandacht te brengen. De vraag is wie daarin het meest succesvol is…

Joost de Wit, oprichter van Media Distillery, legt uit hoe het dashboard werkt: “We hebben technologie ontwikkeld om automatisch gezichten te herkennen in bewegend beeld; op deze manier ontstaat een unieke mogelijkheid om video’s te doorzoeken. Deze techniek maakt het mogelijk om automatisch te meten hoe lang een lijsttrekker in beeld is en hoeveel kijkers hiermee zijn bereikt. En dit allemaal in real-time, dus terwijl het programma uitgezonden wordt, wordt LijstTracker.nl direct bijgewerkt. Wij hebben onze machines getraind om de gezichten van de lijsttrekkers te herkennen in alle programma’s op Nederlandse televisiezenders.”

Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer van Mediabrands, vervolgt: “De hypothese is dat de lijsttrekker met de meeste aandacht gaat winnen. Na de winst van Trump is het ook de vraag wat de voorspellende waarde is van polls. Wellicht is aandacht in de media een betrouwbaardere voorspeller voor winst. Wij voegen de televisiereclames en aandacht in social media van de partijen aan de analyse toe. De verkiezingen raken de kern van wat Mediabrands voor adverteerders doet: campagnes voeren om bepaalde thema’s onder de aandacht te brengen en gedrag te beïnvloeden. En aan de hand van data analyse het voorspelbaar maken van de effecten van campagnes.”

LijstTracker.nl zal de komende weken uitgebreid worden met meerdere data en analyses. Zo wordt op het moment gebouwd aan een integratie van de exacte kijkcijfers, zodat blijkt hoeveel kijkers bereikt zijn met de face-time op televisie. Ook is het mogelijk om uitsplitsingen te maken per zender of omroep. “Wij kunnen inzichtelijk maken of de VARA echt zo ‘rood’ is als vaak beweerd wordt”, aldus Joost de Wit en Menno van der Steen.

Over Media Distillery
Media Distillery ontwikkelt technologie die audio en video-content (zoals radio en TV) realtime analyseert. State-of-the-art data mining technieken zoals spraak-, logo- en gezichtsherkenning worden ingezet om alle relevante informatie te filteren. Door verschillende technieken te combineren levert Media Distillery zeer nauwkeurige resultaten. Sinds de oprichting in 2014 heeft Media Distillery een leidende positie verworven in de markt. Het bedrijf, gevestigd in Amsterdam, staat aan de vooravond van een Europese expansie. Meer informatie: www.mediadistillery.com

Over Mediabrands Marketing sciences
Mediabrands Marketing Sciences is de Data, Insights en Tech club van Mediabrands en ondersteunt de klanten van mediabureaus UM, Initiative en Traffic4U. Doel is om de effecten van campagnes op alle relevante KPI’s meetbaar en voorspelbaar te maken. Hierbij spelen data analyse, econometrische modellen en automatisering van tools een belangrijke rol. Mediabrands Marketing Sciences doet regelmatig projecten met nieuwe technologie en databronnen. Hierbij speelt zij een leidende rol in de markt. Een recent project is www.mediabrandsadvision.nl. Meer informatie: https://www.linkedin.com/company/mediabrands-marketing-sciences

Voor meer informatie::

Media Distillery B.V.
Roland Sars, CEO
rs@mediadistillery.com of +31 647 238 773

Mediabrands Marketing Sciences
Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer
menno.van.der.steen@mbww.com of +31 620 443 894

Lijsttracker is te bekijken op www.lijsttracker.nl
Laatste van Media Distillery
Media Distillery verkoopt media monitoring activiteiten aan SoundAware Group

Media Distillery geselecteerd als 2020 Red Herring Top 100 Europe winnaar

Media Distillery ontvangt subsidie van €1.4 miljoen van de EU
Verstreken tijd: 3 jaar en 165 dagen
Media Distille.. contact

Logo Media Distillery

Media Distille.. sociaal

Media Distille.. tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dell Boomi
Logo Rubix
Logo OutSystems