www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
2472 volgers blijven op de hoogte!

Lefdal Mine Datacenter gaat de volgende projectfase in

Rittal: buitengewoon schaalbaar datacenter binnen handbereik

De bouw van de Lefdal-computerruimte in een voormalige mijn aan de Noorse kust verloopt vlot. Ten opzichte van een traditionele cloud-datacenters kunnen ondernemingen met dit concept tot 40 procent aan kosten besparen.

In Noorwegen gaan de werkzaamheden aan de ultieme computerruimte door: op een oppervlak van 120.000 m2 wordt in Måløy aan de westkust van Noorwegen het Lefdal Mine Datacenter gebouwd. In de eerste bouwfase wordt momenteel ruimte gemaakt voor 300 containers met een koelvermogen van maximaal 45 Megawatt. Het modulaire totaalconcept maakt het mogelijk om de capaciteit later uit te breiden tot maximaal 1.500 containers met een koelvermogen van maximaal 200 Megawatt.

Aan de basis van de in Lefdal gebruikte modulen staat het concept van het gestandaardiseerde computerruimtemoduul RiMatrix S van Rittal. Speciaal voor het Lefdal-project ontwikkelde Rittal het systeem verder, om beter te voldoen aan de hoge eisen aan schaalbaarheid, standaardisatie en modulaire toepassing. Vervolgens werd het systeem samen met IBM en Lefdal geoptimaliseerd voor de hoogste betrouwbaarheid, eenvoudige schaalbaarheid en optimale energie-efficiëntie.

Kostenbesparing van maximaal 40 procent
Het datacenter van Lefdal wordt volledig opgebouwd op basis van containers. Voor de werking wordt uitsluitend hernieuwbare energie gebruikt en de koeling vindt plaats met water uit de nabijgelegen fjord. De energiekosten zijn dienovereenkomstig laag en het systeem biedt een PUE-waarde (Power Usage Effectiveness) van minder dan 1,12. Samen met de standaard voordelen resulteert dit ten opzichte van traditionele cloud-datacenters in aanzienlijke kostenbesparingen.

Diverse vermogensklassen
Door de modulaire opbouw van de containers kan de klant altijd een passende oplossing op basis van vooraf gedefinieerde systeemcomponenten selecteren. Al naar de wensen zijn vermogenspakketten van 5 kW en in de toekomst van max. 30 kW per rack beschikbaar. Daarnaast worden diverse redundantieniveaus aangeboden. Een ander voordeel is de hoge mate van schaalbaarheid van de IT-containers, zodat de benodigde IT-capaciteit flexibel aan de wensen van de klant kan worden aangepast.

“Met dit project laten we zien hoe ondernemingen tegenwoordig in zeer korte tijd eenvoudig een veilige, krachtige en kosteneffectieve computerruimte kunnen opbouwen. De hoge mate van standaardisatie van het systeem in combinatie met de standaard voordelen aan de westkust van Noorwegen resulteert in een uitstekende TCO-analyse,” aldus Martin Kipping, manager Internationale IT-projecten bij Rittal.

Rittal
Rittal GmbH & Co. KG uit Herborn in Hessen is wereldwijd een toonaangevende systeemaanbieder voor behuizings- en kasttechniek, stroomverdelingssystemen, systeemklimatisering, IT-Infrastructuur en software & service. Systemen van Rittal worden toegepast in alle takken van de industrie, in de machine- en installatiebouw en in de ICT-branche.

Het brede productenprogramma omvat bovendien complete systemen voor modulaire en energiezuinige computercentra, van innovatief veiligheidsconcept (voorheen Litcos) tot aan de fysieke data- en systeembeveiliging van de IT-infrastructuur (voorheen Lampertz). De toonaangevende softwareleverancier EPLAN en de softwareproducent Mind8 zijn dochtermaatschappijen van Rittal en vullen de systemen van Rittal aan tot engineeringsoplossingen die zich uitstrekken over meerdere disciplines.

Het in 1961 opgerichte Rittal is met 11 productielocaties, 64 dochtermaatschappijen en 40 vertegenwoordigingen over de hele wereld aanwezig.  Met in totaal 10.000 medewerkers is Rittal de grootste onderneming van de Friedhelm Loh Group, Haiger, Hessen. De complete bedrijfsgroep heeft meer dan 11.500 medewerkers.  Meer informatie vindt u op www.rittal.de en www.friedhelm-loh-group.com.

Beeldmateriaal:
Afb.: In de eerste bouwfase wordt momenteel ruimte gemaakt voor 300 containers met een koelvermogen van maximaal 45 Megawatt. Het modulaire totaalconcept maakt het mogelijk om de capaciteit later uit te breiden tot maximaal 1.500 containers met een koelvermogen van maximaal 200 Megawatt.

Afdruk toegestaan. Vermeld s.v.p. als bron Rittal GmbH & Co. KG. Wij ontvangen graag een bewijsnummer.

Voor nadere informatie:
Rittal B.V., Postbus 246, 6900 AE  Zevenaar, Tel. (0316) 59 16 60, Fax (0316) 52 51 45

E-mail: sales@rittal.nl, site: www.rittal.nl www.nextlevel4it.nl expert.rittal.nl