www.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2502 volgers blijven op de hoogte!
PR: ItsaRep

Cisco leidend binnen markt van netwerkapparatuur

Breda, 18 januari 2017 – Ruim 80 procent van alle switches, routers, hardwarematige firewalls en WiFi-netwerkapparatuur bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers, is van Cisco. Daarmee is het met voorsprong de fabrikant met de grootse aanwezigheid in zakelijk Nederland. Op ruime afstand is HPE de nummer twee met ongeveer 40 procent. De nummers drie tot en met vijf worden gevormd door Juniper, Dell en Aerohive. Apparatuur van deze leveranciers wordt gebruikt bij respectievelijk 9, 5 en 4 procent van de geïnterviewde bedrijfsvestigingen. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile van 3000 interviews die zijn gevoerd met IT-verantwoordelijke functionarissen van commerciële en publieke bedrijfsvestigingen.

Omdat één locatie apparatuur van meerdere fabrikanten in gebruik kan hebben, tellen de penetratiecijfers zoals hier weergegeven niet op tot 100 procent. Hoewel Cisco binnen alle onderscheiden marktsegmenten de meest voorkomende fabrikant is van netwerkcomponenten, zijn er toch ook duidelijk verschillen. Bij locaties van multinationals ligt de penetratie netwerkapparatuur van Cisco ruim boven de 90 procent. In dit segment vallen locaties van bedrijven met een Global Fortune 500 ranking, een Forbes 2000 ranking of bedrijven waarbij meer dan 2500 werknemers in Nederland actief zijn. In het publieke segment ligt het percentage locaties met Cisco op 74 procent. Bij medium sized businesses (locaties van bedrijven met 50 tot 250 medewerkers in Nederland) is de meeste ruimte voor partijen naast Cisco. In dit segment gebruikt ruim 50 procent van de locaties apparatuur van HPE. Juniper en Dell zijn in gebruik bij ruim 11 procent van de locaties. Aerohive komt met 8 procent het meeste terug binnen de publieke sector.

Switches
Naast het bovengeschetste totaalplaatje, waarin een viertal netwerkcomponenten bij elkaar wordt genomen, kan ook naar de afzonderlijke onderdelen worden gekeken. Kijkend naar de installed base, het totaal aantal in gebruik zijnde apparaten, voor switches, dan blijkt ruim de helft een Cisco-label te dragen. Van alle switches wordt bijna 35 procent gevormd door de switches van HPE. De branches waar Cisco in 2016 het grootste aandeel in de kent zijn de overheid en de transportsector. De onderstaande percentages zijn gebaseerd locaties waar switches voorkomen. Hierbij is er gekeken welk switch-merk minstens één keer voorkomt op een locatie en is er niet gekeken naar het aantal switches.

Routers
Circa 81 procent van de geïnventariseerde routers is afkomstig van Cisco. Ruim 11 procent is van HPE. Het aandeel van Cisco op het gebeid van routers is het hoogst bij locaties in de transportsector met ruim 91 procent van het totaal. HPE scoort bovengemiddeld bij de overheid en binnen het onderwijs. Binnen deze sectoren heeft respectievelijk ruim 17 en 21 procent van het aantal routers een HPE-label. De afgelopen jaren lijkt HPE haar aandeel iets te vergroten. Het aandeel Cisco in de router installed base is over de laatste jaren relatief stabiel.

Hardware-firewalls
Ruim een derde deel van de aangetroffen hardware-firewalls is afkomstig van Cisco. Hier wordt de nummer twee positie met een aandeel van 14 procent ingenomen door Juniper. Fortinet sluit de top drie met een aandeel van 10 procent. Cisco kent haar hoogste aandelen in de installed base in de maakindustrie (44%) en binnen de groothandel en retail (43%). Juniper scoort bovengemiddeld goed bij de overheid met 32 procent.

WiFi
Eveneens is Cisco grootaandeelhouder in de markt voor wireless netwerkapparatuur. Circa 58 procent van de geïnventariseerde WiFi-toepassingen is van Cisco. In de publieke sector scoort Cisco op dit gebied het minst, met een aandeel van circa 48 procent van het totaal. HPE is overall de nummer twee met bijna 8 procent van de oplossingen. Zij kent haar sterkste segment in de publieke sector. Bij de overheid betreft ruim 11 procent van de WiFi-apparatuur een HPE-oplossing en in de zorgsector is dat 13 procent. Aerohive lijkt de laatste jaren aandeel te winnen. Ongeveer 6 procent van de geïnventariseerde WiFi-toepassingen is van Juniper.

-----------------
Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Top 5 leveranciers netwerkapparatuur
Figuur 2: Installed base switches
Figuur 3: Installed base routers
Figuur 4: Installed base hardwarematige firewalls
Figuur 5: Installed base WiFi

Over Computer Profile
Computer Profile is de strategische marketingpartner voor ICT-bedrijven die data omzet in business en meetbare resultaten. Alle relevante gegevens over de doelgroepen worden op permanente basis geactualiseerd, met als resultaat de meest rijke en inzichtelijke data over de IT- en telecomwereld. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid in de Benelux en biedt actuele inzichten in hun ICT-projecten op basis van 180.000 contacten.

Op basis van deze data voert Computer Profile snelle en doeltreffende analyses uit waardoor ICT-organisaties de meest relevante doelgroep kunnen benaderen. Daarnaast kan een team van gekwalificeerde telemarketing agents worden ingeschakeld bij het vinden van relevante projecten door inbound en outbound Demand Generation-activiteiten. De bestaande expertise wordt bovendien aangewend voor het ontwikkelen en op de markt brengen van eigen softwaretools.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda en biedt, als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG), dezelfde standaard in kwaliteit en uitvoering ook in andere Europese landen. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter.

Meer informatie:
Marcommit
Rosalie Hage
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
NewChannel bouwt aan gecertificeerd Clavister reseller kanaal in Benelux

Contactloos visitekaartje extra in belangstelling door coronacrisis

Veeam Cloud & Service Provider-programma viert 10 jaar succes met 33% jaarlijkse groei en release van Veeam Service Provider Console v4

Extreme Networks zet snelle uitbreiding cloud-footprint voort

commercetools introduceert Accelerator voor het uitrollen van commerce-initiatieven binnen twee weken

Eén op de vijf Nederlandse bedrijven heeft zwaar te lijden onder huidige coronacrisis

DP World verbetert productiviteit en klantenservice met Panasonic Toughbooks

Xebia. One of the best companies in e-business 2020.

Fast forward: ALSO’s online event Channel Trends + Visions wordt internationaal uitgerold

Eerste Expertwebinar Het Houtblad zeer goed bekeken

Uitbreiding naar acht vreemde talen corona-persconferentie Rijksoverheid

Onderzoek: Gesloten Efteling en Rijksmuseum gaan we het meest missen met Pasen
Datacenter.com kondigt het komende vertrek aan van CEO

Nieuwe aanwinst voor Yellow Communications

NTT Ltd. geeft in Monthly Threat Report toelichting op toename cyberaanvallen door COVID-19

Software Improvement Group (SIG) launches complimentary “Boosting Business Resilience” webinar series to help organizations emerge from COVID-19 pandemic in stronger growth position

Poly introduceert partnerprogramma

IBM en Cisco ondersteunen onderwijs op afstand met 'Webex for our Kids'

HubSpot maakt met lancering CMS Hub een einde aan moeizaam website management

HubSpot lanceert CMS Hub voor veiligere, stabielere en schaalbaardere website-ontwikkeling

Dit zijn de winnaars van de Nederlandse coronahackathon Hack the Crisis

Remote Assistance van IFS zet merged reality in om de service-efficiency te verhogen

Ctac voegt Digital Asset Management van Bynder toe aan Customer Experience-portfolio

SF6-vrije schakelinstallaties Eaton verduurzamen netbeheerders

g-company wint Google Cloud Expansion Partner of the Year Award, EMEA

Plus500 verhoogt de omzet met 487% in het eerste kwartaal van 2020

Dataiku 7 verbetert integratie met Microsoft 365 voor realtime samenwerking AI-projecten

Veiligheid klantgegevens gaat boven compliancy: maar niet in Nederland aldus nCipher Global Encryption Trends Study 2020

Zorginstelling de Posten maakt zich geen zorgen om endpoint-bescherming

Gecoördineerde aanpak van digitale apparaten voor kwetsbare groepen in de coronatijd

Len Rinaldi in RvA van Amac

Onderzoek van BlackBerry onthult decenniumlang gebruik van Linux-servers door Chinese APT's
Computer Profi.. contact

Logo CloudSuite B.V.
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Vcare connect
Logo Botz4U
Logo PQR B.V.
Logo Veeam Software
Logo Extreme Networks
Logo commercetools
Logo Yellow Communications
Logo NTT Ltd.
Logo Poly
Logo Cisco
Logo HubSpot
Logo Lubbers De Jong
Logo IFS
Logo Ctac N.V.
Logo Eaton
Logo g-company
Logo Genesys

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl