www.LVTPR.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
PR: Lubbers De Jong

Wetenschap en bedrijfsleven slaan handen ineen met Nederlandse Data Science Prijzen

Alexander Rinnooy Kan reikt prijs uit aan Nederlandse koplopers op het gebied van data science

Haarlem, 13 januari 2017 – De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) en de Big Data Alliance (BDA) reiken in 2017 voor het eerst de Nederlandse Data Science Prijzen uit. De initiatiefnemers willen hiermee Nederland op de kaart zetten als hét data science-land bij uitstek en daarbij ondernemerschap en wetenschappelijk onderzoek stimuleren. De inschrijving voor de prijzen, die jaarlijks uitgereikt gaan worden, is vandaag geopend.

Data science – het ontdekken van verborgen patronen in grote hoeveelheden data – speelt een steeds grotere rol in de samenleving. Baanbrekende medische ontdekkingen worden gedaan met behulp van algoritmes, terrorisme wordt bestreden op basis van data en er is geen topclub in het hedendaagse voetbal die nog zonder data-analyses kan. De potentiële waarde van data voor de Nederlandse economie wordt op 45 miljard euro geschat, terwijl bedrijven zitten te springen om talent – volgend jaar wordt een tekort van 8.000 data scientists verwacht (Nationale Denktank).

Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de Big Data Alliance: “Nederlandse bedrijven en onderzoekers spelen een absolute voortrekkersrol op dit vlak. Daarom hebben de KHMW en de BDA, in samenwerking met de bedrijven AIMMS, EY, Lubbers De Jong, Microsoft en ORTEC, de Nederlandse Data Science Prijzen in het leven geroepen. Ons doel is al het uitzonderlijke innovatieve ondernemerschap en wetenschappelijke onderzoek op het gebied van data science in de schijnwerpers te zetten. We verwachten dan ook dat het niveau van de inschrijvingen erg hoog zal liggen.”

Start-ups en wetenschappers maken kans op 5.000 euro
De Nederlandse Data Science Prijzen zijn onderverdeeld in drie categorieën. Ondernemingen die korter dan vijf jaar bestaan en op innovatieve wijze data science toepassen, maken kans op de Anthony Fokker Prijs. Deze start-up-prijs is vernoemd naar de Nederlandse luchtvaartpionier Fokker die ruim honderd jaar geleden in Haarlem zijn eerste start-up opzette. Onderzoekers die tussen januari 2014 en januari 2017 zijn gepromoveerd, dingen mee naar de Gerrit van Dijk Prijs, vernoemd naar de bekende Nederlandse wiskundige. Aan beide prijzen is een geldbedrag van 5.000 euro verbonden.

De Hendrik Lorentz Prijs is bedoeld voor een organisatie binnen het bedrijfsleven of de overheid die op een onderscheidende en innovatieve manier data science toepast. Naamgever Hendrik Lorentz, voormalig secretaris van de KHMW, won in 1902 de Nobelprijs voor de Natuurkunde. Voor alle categorieën dienen inzendingen voor 21 maart 2017 te worden ingediend via https://nederlandsedatascienceprijzen.nl/. De uitreiking van de Nederlandse Data Science Prijzen vindt plaats op 8 juni 2017 in het Hodshon Huis, de zetel van de KHMW in Haarlem. Het programma van het evenement wordt later bekendgemaakt.

Over de initiatiefnemers
De Nederlandse Data Science Prijzen zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de wetenschap en het bedrijfsleven. De KHMW, het oudste geleerde genootschap van Nederland, is in 1752 opgericht om wetenschap te bevorderen en een brug te slaan tussen wetenschap en samenleving. Z.M. Koning Willem-Alexander is protector van de Maatschappij. De BDA is een in 2015 opgericht samenwerkingsverband tussen bedrijven, universiteiten en onderzoeksinstellingen, met als doel het ontsluiten van kennis, delen van expertise en onderzoek en het stimuleren van innovatie op datagebied. Beide organisaties zijn initiatiefnemer van de Nederlandse Data Science Prijzen. Zij worden daarbij ondersteund door AIMMS, EY, Lubbers De Jong, Microsoft en ORTEC, allen bedrijven met een sterke technologische achtergrond.

Laatste van Big Data Alliance
Cathy O’Neil spreker bij uitreiking van Nederlandse Data Science Prijzen

Oprichting Big Data Alliance biedt economische kans
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur

Logo Lubbers De Jong
Big Data Allia.. contact

Logo Big Data Alliance

+31 (0)20 – 525 5311
  info@bigdata-alliance.org
  www.bigdata-alliance.org
Big Data Allia.. sociaal

Big Data Allia.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage