www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (4 jaar en 104 dagen geleden)
PR: LEWIS

Nederlanders massaal online op zoek naar occasion in 2016; vraag stijgt met 50 procent

Kleine en compacte auto domineert occasion top 10 van 2016

Het jaar 2016 was een bewogen jaar voor de occasionmarkt. Er werd meer gezocht naar tweedehandsauto’s, maar terwijl de vraag met 50 procent toenam, steeg het aanbod met slechts 10 procent. Deze schaarste zorgde ook voor een prijsstijging van 9 procent. De gemiddelde prijs van een tweedehandsauto is ruim duizend euro gestegen het afgelopen jaar; van gemiddeld €11.982 in 2015 naar €13.020 in 2016. Dit blijkt uit de Marktmonitor van AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland.

Top 10 populairste occasions van 2016
Massaal werd er online gezocht naar tweedehandsauto’s, maar van welk type gaat het hart van de Nederlandse autorijder sneller kloppen? Dit is de top 10 populairste occasions van 2016:
  1. Volkswagen Golf
  2. BMW 3-serie
  3. Audi A4
  4. Audi A3
  5. Opel Astra
  6. Volkswagen Polo
  7. Opel Corsa
  8. Ford Focus
  9. Audi A6
  10. BMW 5-serie
Kleine en compacte auto favoriet
Of veel Nederlanders in 2016 besloten om klein(er) te gaan rijden of dat ze besloten een ‘boodschappenwagen’ te nemen: de top 10 hierboven laat zien dat de helft van de top wordt gedomineerd door kleine en compacte auto’s. En dat klopt ook: bijna de helft (44%) van de occasions waarnaar gezocht werd, was een auto uit het kleine of compacte segment. Jurgen Vugts, Managing Director AutoScout24 Nederland: “Deze auto’s zijn goedkoper in gebruik, genieten van een voordeligere wegenbelasting en zijn zuiniger dan voertuigen uit het midden- of hogere segment.”

Consumenten meeste keuze uit occasions van vier tot vijf jaar oud
Gelukkig konden consumenten op zoek naar een kleine of compacte auto ook kiezen uit een ruim aanbod. Meer dan de helft van de aangeboden auto’s op AutoScout24 (55%) bestaat uit auto’s van het kleine en compacte segment. Binnen het segment kleine auto’s heeft de consument de grootste keuze uit auto’s van gemiddeld vier tot vijf jaar oud (8.207 advertenties). Dit is zelfs 52 procent meer dan het jaar ervoor. Binnen het compacte segment heeft de consument ook de grootste keuze uit auto’s van gemiddeld vier tot vijf jaar oud (7.696 advertenties). Dit is 6 procent meer dan het jaar ervoor.

Ook wordt elk jaar traditiegetrouw gekeken naar het populairste bouwjaar van favoriete modellen. Dan valt op dat de kleine auto van vier tot vijf jaar oud het meest in trek is. Als het om compacte auto’s gaat, dan gaat de voorkeur van de consument uit naar nog oudere modellen: van zes tot acht jaar oud.

Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan
In 2016 steeg de vraag naar kleine en compacte auto’s respectievelijk met 65 en 61 procent. Het aanbod van deze kleinere auto’s steeg eveneens, maar minder hard dan de vraag, namelijk met slechts 13 procent. Jurgen Vugts: “Consumenten die op zoek zijn naar een kleine of compacte auto, kunnen nu een goede koop doen. Een kleine occasion kostte in 2016 gemiddeld 8.839 euro en een compacte auto gemiddeld 11.329 euro. Ondanks een grotere vraag naar dit type auto, steeg de prijs ervan slechts met 1 procent het afgelopen jaar.”

Goud in handen met sportauto
Wat verder opvalt aan de cijfers van 2016 is dat de kleinste aanbodstijging te zien is bij de sportauto’s (4%), terwijl de vraag naar dit segment met meer dan een kwart (28%) is toegenomen naar ruim 18 miljoen zoekopdrachten. Doordat er meer vraag dan aanbod is, steeg de prijs van tweedehands sportauto’s met maar liefst 15 procent. De prijs van een sportoccasion was in 2016 gemiddeld €46.000, terwijl de prijs een jaar eerder nog gemiddeld €40.000 was.

In 2016 zijn er meer dan 240 miljoen auto’s bekeken op AutoScout24.nl, stonden er gemiddeld 270.000 occasions te koop en dat maakt dat AutoScout24 het grootste aanbod van Nederland heeft.

Over AutoScout24.nl
AutoScout24 is het grootste Europese automotive digitale advertentieplatform. De online occasionportal helpt consumenten om snel, eenvoudig en zonder stress hun droomauto te vinden. Op AutoScout24 staan advertenties voor gebruikte en nieuwe auto’s van autobedrijven en particulieren.

Daarbij biedt AutoScout24 advertentieruimte, zoals display advertising en het verkrijgen van leads aan bedrijven in de automotive sector en toeleveranciers. AutoScout24 is de nummer één van Nederland en biedt met het grootste aanbod de meeste keuze voor de consument.

AutoScout24 is onderdeel van de Scout24 Group, die toonaangevende digitale portals in onroerend goed en de automotive sector exploiteert in Nederland, Duitsland en andere geselecteerde landen.

Sinds 1 februari is de Scout24 Group ook eigenaar van Auto Trader. Met gezamenlijk meer dan 9 miljoen bezoeken op de twee online platforms AutoScout24.nl en AutoTrader.nl is AutoScout24 marktleider in de Nederlandse online auto aan- en verkoopmarkt. Meer informatie is beschikbaar op www.autoscout24.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Jurgen Vugts
Managing Director AutoScout24 Nederland B.V.
www.autoscout24.nl

Yvonne Aarts, LEWIS
Saskia Versneij, LEWIS
Telefoon: 020 – 220 0220