Weekomzet online retailers groeit met 57% door Kerstmis

Kerst zorgt voor gemiddelde weekomzet van €308,36 miljoen

De drie weken tot aan kerstavond zorgen voor een online weekomzet die 57% hoger ligt dan de reguliere weekomzet. Hiermee komen de online bestedingen rondom het kerstfeest dit jaar uit op €925,09 miljoen. Dat blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL.

De Thuiswinkel Markt Monitor 2016 laat zien dat de gemiddelde online weekomzet van producten op een kleine 200 miljoen euro ligt. Tussen 6 december en 24 december is de gemiddelde weekomzet van producten €308,36 miljoen. Voor de totale kerstperiode van drie weken komt de omzet daarmee uit op ruim €925 miljoen.

Maaltijdboxen en drank veelvuldig online gekocht
“Het aantal supermarkten waar je online kunt bestellen, is het afgelopen jaar sterk gegroeid. We zien dat veel consumenten hun kerstboodschappen dit jaar via internet bestellen. Met name de verkoop van luxe maaltijdboxen en delicatessen neemt een grote vlucht. Consumenten laten de producten thuisbezorgen of halen ze af in de winkel. Ze ontvluchten hiermee de drukte in de winkel op de zaterdag voor kerst. Ook de wijnen en speciaalbieren die onder de kerstboom worden gelegd, worden dit jaar veelvuldig online gekocht”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

Verschillende bezorgopties
“Ook wij zien een groei in het aantal pakketten. Natuurlijk toen Sinterklaas in het land was en ook nu richting kerst draaien onze sorteercentra op volle kracht. Consumenten kiezen vaak voor het gemak van online winkelen. De verschillende bezorgopties maken het eenvoudiger. We bezorgen op zondag, in de avond en in sommige gevallen op dezelfde dag, dat helpt om de werkdruk te verdelen”, aldus Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur Pakketten Benelux van PostNL.

Populaire online kerstcadeaus
Ook dit jaar zien we een toename in de online verkoop van luxere producten. Daarnaast zijn er de afgelopen weken nieuwe spellen, boeken en dvd’s uitgekomen die zeer populair zijn onder de online winkelende Nederlanders. Hieronder staat een overzicht van de populairste cadeaus:

Kinderspeelgoed/games:
  • Harry Potter – Complete 8-Film Collection
Parfum:
  • Chopard Wish (dames)
  • Calvin Klein CK IN2U (dames & heren)
  • Jean Paul Gaultier Le Male (heren)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Woordvoerder
Wijnand Jongen
Directeur Thuiswinkel.org
Telnr.: 06 558 769 68
E-mail: wijnandjongen@thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20
6717 LT EDE
Telnr.:0318 64 85 75
www.thuiswinkel.org

Over Thuiswinkel.org
Thuiswinkel.org is hét inspirerende digital commerce-netwerk dat (web)winkels die producten en/of diensten verkopen, ondernemers en hun medewerkers helpt succesvoller te zijn. We bieden relevante en praktische oplossingen door belangenbehartiging, het Thuiswinkel Waarborg, Thuiswinkel Zakelijk, kennis en onderzoek en Thuiswinkel e-Academy.

Thuiswinkel.org heeft meer dan 2.200 leden die online producten en diensten aan consumenten verkopen. Onze leden realiseren samen ruim 70% van alle online consumentenbestedingen in Nederland. Zij komen uit alle denkbare branches, zoals reizen, kleding, consumentenelektronica, verzekeringen, sport, speelgoed, wonen, bruin- en witgoed, dating, ICT, software, etc. Op basis van deze representativiteit is Thuiswinkel.org dé gesprekspartner voor beleidsmakers, stakeholders en politieke beslissers.

Thuiswinkel.org heeft als doel het vertrouwen in online kopen te vergroten. We helpen onze leden verder met gratis juridisch advies, onderzoeken, ons netwerk en door kennisuitwisseling via het door Thuiswinkel.org opgerichte ShoppingTomorrow-platform. Daarnaast helpen wij door het leveren van handige tools voor de bedrijfsvoering. Via de Thuiswinkel e-Academy helpen we medewerkers van onze leden om betere vakmensen te worden.

Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Om een vuist te kunnen maken op het gebied van wet- en regelgeving in Europa én te werken aan een positief ondernemersklimaat, heeft Thuiswinkel.org zich samen met zo’n 20 andere nationale belangenverenigingen verenigd in Ecommerce Europe. In Ecommerce Europe komen zij bij elkaar in een jonge, dynamische vereniging die opkomt voor de belangen van (web)winkels in héél Europa.